از عربستان پول از اردن اسلحه

۲۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۲ کد : ۱۹۱۴۹۷۰ سرخط اخبار

 همزمان با انتقال بیش از یک میلیارد دلار از ریاض به امان، اردن پذیرفته است تا پیشگامی اقدامی به رهبری عربستان را برای مسلح ساختن گروه های شورشی سوری از طریق مرزهایش در جنوب سوریه به عهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، نگرانی در خصوص افزایش قدرت گروه های وابسته به القاعده در سوریه انگیزه انتقال سلاح به شورشیان میانه روی سوری از سوی اردن شده است.

این اقدام مصادف با انتقال بیش از یک میلیارد دلار از ریاض به امان شده است.

این تغییر بزرگی در موضع اردن است و اردن از موضع تلاش برای مهار گسترش تهدیدهای جنگ داخلی سوریه در مرزهایش به موضع حمایت فعالانه از شورشیان سوری برای پایان به بحران سوریه پیش از وارد شدن اردن به این بحران، روی آورده است.

در دو ماه گذشته نقش اردن به عنوان مجرای نقل و انتقال سلاح فاش شده و عربستان و برخی از دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه آمریکا و انگلیس حمایت خود از برخی از شورشیان سوری را به منظور متوقف کردن پیشروی گروه های وابسته به القاعده افزایش داده اند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، انگیزه اصلی اردن فشار برای شکست القاعده به جای دنبال کردن سقوط حکومت بشار اسد در سوریه است. مقامات اردن اذعان می کنند که موضع این کشور خطر تلافی جویی از سوی سوریه را افزایش می دهد.

دیپلمات های غربی و کشورهای عربی عنوان می کنند، اردن در حال برخورد با افزایش اهمیت القاعده در سوریه به عنوان یک تهدید فزاینده است.

همچنین مقامات امنیتی اردن نگران افزایش قدرت اخوان المسلمین هستند که دارای اختلاف با حکومت سلطنتی اردن است.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن تا پیش از این از مداخله مستقیم در بحران سوریه اکراه داشت و تنها مرزهای این کشور را به روی آوارگان سوری باز نگاه می داشت اما از آنها برای قاچاق سلاح استفاده نکرده و تلاشی برای ساقط کردن حکومت سوریه نمی کند.

منابع خبری در اردن، کشورهای غربی و مخالفان سوری عنوان می کنند که محاسبه ملک عبدالله دوم این است که هر چه زودتر بحران سوریه پایان یابد و عناصر میانه روتر بتوانند بشار اسد را شکست دهند. آنگاه احتمال بیشتری وجود دارد که یک حکومت میانه رو در دمشق تشکیل شود.

یک مقام غربی گفت: این رقابتی میان القاعده و شورشیان عادی در دمشق است و این به نفع هیچ کس نیست که القاعده پیروز شود.

چند روز پیش جبهه النصرة وابسته به القاعده با ایمن الظواهری، رهبر القاعده بیعت کرد. یک نهاد غیرنظامی مخالفان سوری گفت که نسبت به اقدام جبهه النصرة شدیدا نگران است.

این نهاد تاکید کرد: ائتلاف مخالفان سوری از جبهه النصرة می خواهد تا در چارچوب سوری های ملی گرا بوده و به تلاش های آن بر مبارزه با حکومت بشار اسد و حمایت از آزادی همه فرقه های سوری ادامه بدهد.

اخیرا سلاح های سبک و نیمه سنگین با نظارت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از مرزهای اردن به دست شورشیان سوری رسیده است. سرچشمه برخی از این سلاح ها از کرواسی و با حمایت نیروی هوایی اردن بوده است.

با وجود آنکه کمک های مالی عربستان به اردن صراحتا مشروط نبوده اما کمک مالی عربستان به اردن از بیش از یک سال پیش تاکنون برای نخستین بار صورت می گیرد.

اخیرا وزیر صنعت اردن در یک کنفرانس در کشور قطر گفت که حجم پول های منتقل شده از سوی ریاض بالغ بر 25 / 1 میلیارد دلار شده است.

گمان برده می شود اردن در سال 2011 ، 4 / 1 میلیارد دلار از عربستان دریافت کرده اما در سال 2012، به یک میلیارد دلار پول مورد انتظار از سوی عربستان دست پیدا نکرده است.

اردن تاکنون در سال جاری میلادی 200 میلیون دلار دریافت کرده که اغلب آنها صرف کمک و امداد شده است.

مقامات اردن نسبت به احتمال تلافی از سوی حکومت دمشق که اخیرا امان را متهم به «بازی با آتش» کرد، آگاه هستند.

کلید واژه ها: اردن سوری سوریه القاعده حکومت دلار عربستان میلیارد میلیارد دلار سلاح شورشیان موضع بحران


نظر شما :