ایران را راه ندهید، از عربستان هم خبری نیست!

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۱ کد : ۱۹۱۶۴۰۰ سرخط اخبار

در پی دیدار اخیر وزرای خارجه روسیه و آمریکا، موضوع برگزاری یک کنفرانس بین المللی جدید برای حل بحران سوریه، بیش از هر زمان دیگری در ماه های اخیر، جنبه جدی به خود گرفت. در این میان، تأکید روسیه بر ضرورت مشارکت ایران در این کنفرانس به اندازه ای رسیده که به طور ضمنی، نسبت به پیامدهای راه ندادن ایران در آن هشدار داده است.

به گزارش «تابناک»، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته، در جریان دیدار اخیرش با جان کری، همتای آمریکایی خود، درباره احتمال شرکت ایران در کنفرانس بین المللی حل بحران سوریه با وی گفت و گو کرده و لزوم حضور ایران را مطرح کرده است.

خبرگزاری «ریانووستی» روسیه ضمن انتشار این مطلب می نویسد، در جریان سفر کری به مسکو، روسیه و آمریکا توافق کردند کنفرانسی را با مشارکت بازیگران بین المللی برای حل بحران سوریه برگزار کنند. در این راستا، مسکو خواستار مشارکت همه کشورهایی است که تابستان گذشته در کنفرانس ژنو بودند؛ اما در عین حال تأکید می کند، بدون حضور ایران، کنفرانس آتی موفقیت آمیز نخواهد بود.

ریانووستی می نویسد، لاوروف با یادآوری این که در کنفرانس ژنو، ایران و عربستان سعودی حضور نداشتند، گفته: «شرکای آمریکایی ما از ورود ایران جلوگیری کردند و به تلافی حضور نداشتن ایران، سعودی ها نیز دعوت نشدند».

به این ترتیب، وی غیرمستقیم و زیرکانه هشدار داده در صورت مخالفت دوباره با حضور ایران، به منظور توازن بخشی به کنفرانس، روسیه نیز با حضور شرکای عربی آمریکا موافقت نخواهد کرد.

لاوروف در ادامه سخنان خود گفته: «اگر بپذیریم که ایران نفوذ بسیار شدیدی بر آنچه در سوریه در جریان است دارد، پس این کشور باید به عنوان عضوی از حلقه خارجی (دولت های همسایه) در مذاکرات باشد».

وی افزود : «من این موضوع را به جان کری گفتم. وی کم و بیش با این مسأله موافق بود؛ اما گفت شماری از دولت های منطقه قطعاً مخالف چنین کاری هستند».

لاوروف همچنین با تأکید بر این که همه گروه های مخالف سوری باید در مذاکرات شرکت داشته باشند، گفت: حتی کسانی که خواستار تجزیه سوریه هستند نیز باید در این کنفرانس حضور پیدا کنند.

وی همچنین اظهار داشته، طول و مدت زمان این کنفرانس نباید محدود باشد و تعیین محدوده زمانی برای آن، غیرسازنده است. 

کلید واژه ها: کنفرانس روسیه سوریه


نظر شما :