حزب الله لبنان سوژه جدید دشمنی های بحرین-عربستان

دشمنان جدید سید حسن نصرالله از راه رسیدند

۱۲ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۹۱۶۷۳۰ ترجمه برگزیده خاورمیانه
محمد العریفی، یکی از روحانیون تندروی وهابی عربستان خواستار ترور سید حسن نصرالله شد و او را عامل نفوذ ایران در لبنان و جهان عرب دانست.
دشمنان جدید سید حسن نصرالله از راه رسیدند

دیپلماسی ایرانی: پس از اظهارات سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان که بر حمایت همه جانبه از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد و گفت که به هیچ وجه از دفاع میدانی در سوریه کوتاه نمی آید و نیروهای حزب الله وظیفه خود می دانند که از بقای حکومت اسد به عنوان یکی از مهره های کلیدی مقاومت دفاع کنند، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فاز جدیدی را از حمله به حزب الله و مقاومت آغاز کرده اند. پس از آن که مسئولان دیپلماتیک بحرینی انتقادهای شدیدی را متوجه حزب الله کردند و همه اصول دیپلماتیک را به صرف حمله کلامی به سید حسن نصرالله زیر پا گذاشتند، اکنون مفتیان عربستانی، به عنوان تغذیه کنندگان فکری سلفی های ضد شیعی و ضد ایرانی در منطقه و جهان اظهار نظرهای آتشینی را علیه سید حسن نصرالله بیان کردند و حتی خواستار ترور یکی از رهبران محور مقاومت عربی در لبنان شدند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، شماری از بارزترین چهره های دینی و روحانیون حکومتی عربستان انتقادهای شدیداللحنی را متوجه سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان کرده اند و از این که گفته است که ابایی ندارد که بگوید برای حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که نقشی محوری در حمایت از مقاومت دارد، ادامه دهد به شدت به او تاخته اند.

این در حالی است که هزاران سلفی تندرو با استناد و حمایت روانی، مالی و نظامی مفتیان حکومتی آل سعود در حال حاضر در سوریه در حال جنگ با ارتش سوریه هستند و در کنار این جنگ مسلحانه از انجام هر گونه جنایتی علیه زنان و کودکان سوری دریغ نمی کنند.

محمد العریفی، یکی از روحانیون تندروی وهابی عربستان خواستار ترور سید حسن نصرالله شد و او را عامل نفوذ ایران در لبنان و جهان عرب دانست. شیخ سلمان نیز حمایت از سید حسن نصرالله را بازگشت ایران و طایفه فارسی به جهان عرب اسلامی توصیف کرد.

العریفی گفت که حزب الله و نقشی که سید حسن نصرالله ایفا می کند صرفا به سود ایران است و با وجود او نقش ایران در منطقه پایان نمی یابد و در صورتی که بنا باشد او به همین رویه ادامه دهد جهان عرب تاثیر عربی خود را از دست خواهد داد و صرفا تحت تاثیر ایران قرار خواهد گرفت.

العریفی در پستی که در صفحه ویژه خود در محیط اجتماعی تویتر منتشر کرد، گفت که حزب الله و نقشی که سید حسن نصرالله ایفا می کند صرفا به سود ایران است و با وجود او نقش ایران در منطقه پایان نمی یابد و در صورتی که بنا باشد او به همین رویه ادامه دهد جهان عرب تاثیر عربی خود را از دست خواهد داد و صرفا تحت تاثیر ایران قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه در اظهار نظری عجیب همچنین مدعی شد که چون وی به نقشی بزرگ تر از نقش تاثیرگذار ایران در جهان عرب نزدیک می شود، احتمال دارد ایران اقدام به ترور آن کند.

کارشناسان معتقدند که این اظهار نظر وی به نوعی چراغ سبز به تندروها و مزدورهای عربستان برای ترور سید حسن نصرالله و انداختن مسئولیت آن به گردن ایران است.

العریفی که در صفحه تویتر هزاران نفر با او در ارتباط هستند، همچنین گفت: «باید عقلای عرب در این وضعیت زمانی مانع موفقیت و پیروزی سید حسن نصرالله شوند. وی ما را کافر و ریختن خون ما را مباح می داند.»

سلمان العوده نیز در صفحه تویتر خود نوشت: ایران در اسنادش خود را جمهوری اسلامی معرفی می کند در حالی که در حقیقت طایفه اش فارسی است و نگاهی شیعی – ایرانی به همه چیز دارد.

این در حالی است که این سلفی ها هستند که همواره ریختن خون شیعیان را مباح دانسته اند و در فتواهای مختلف خود ریختن خون شیعیان و فرقه های متمایل به شیعه را تجوزیز کرده اند و تا کنون نیز در جاهای مختلف به ویژه عراق و سوریه بیش از همه از خون شیعیان ریخته اند و بیش از همه به حقوق و جان و مال آنها تجاوز کرده اند. در حالی که هیچ توجهی به سیاست های خصمانه امریکا و اسرائیل علیه حقوق اعراب از خود نشان نداده اند.

سلمان العوده نیز در صفحه تویتر خود نوشت: ایران در اسنادش خود را جمهوری اسلامی معرفی می کند در حالی که در حقیقت طایفه اش فارسی است و نگاهی شیعی – ایرانی به همه چیز دارد.

وی که معاون دبیر کل اتحادیه علمای مسلمین است در این صفحه همچنین نوشت: فکر نمی کنم که ایران به سوریه به عنوان متحد استراتژیک می نگرد بلکه آن را جزئی از جمهوری اسلامی ایران می داند.

اظهار نظر این دو روحانی تنها یک روز پس از اظهارات تند و افراطی وزیر امور خارجه بحرین، شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، علیه حزب الله و سید حسن نصرالله زده می شود. وی در اظهارات خود خواستار پاکسازی لبنان از وجود حزب الله شده بود. جماعت اخوان المسلمین مصر نیز به انتقاد از اظهارات سید حسن نصرالله پرداخته و حرف هایش را جنبه ای از رویکرد طایفه ای او دانسته است. همه اینها به دلیل این است که چرا حزب الله در کنار بشار اسد در سوریه با مخالفان افراطی مورد حمایتشان می جنگد. در حالی که همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حمایت های بی شائبه ای را از هم از لحاظ معنوی و روانی و هم از لحاظ سیاسی و تسلیحاتی از مخالفان تندروی سوری می کنند و چنین حمایتی را به رغم کشتارهای وسیع و غیر قابل چشم پوشی ای که می کنند، مباح می دانند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

چهارشنبه 8 خرداد 1392 / باز انتشار: یکشنبه 12 خرداد 1392

کلید واژه ها: سید حسن نصرالله


نظر شما :