با لغو تحریم ها شرکت‌های آمریکایی به ایران می‌آیند؟

۱۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۹۱۶۸۵۰ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در آخر هفته جاری از لغو تحریم فروش تلفن همراه و کامپیوتر به ایران خبر داد و گفت که آمریکا در پی رفع موانع فروش مواد غذایی و دارو به ایران است.

شرمن که به نمایندگی از آمریکا در گروه 1+5 با ایران مذاکره می کند، گفت: پنجشنبه (9 خرداد) مجوز کلی برای لغو این تحریم ها صادر خواهد شد و راه برای فروش قانونی وسایل ارتباطی به ایران باز می شود.

او گفت: «این تصمیم را گرفتیم تا تحریم ها مانعی برای استفاده از تکنولوژی هایی که مردم برای ارتباط بهتر و سریعتر به آنها نیاز دارند، ایجاد نکند. این موضوع هم شامل سخت افزار می شود و هم شامل نرم افزار».

این مقام آمریکایی گفت: دولت آمریکا سه سال پیش هم تعدادی از اقلام و نرم افزارهای ارتباطی را از شمول تحریم ها خارج کرده بود و اوباما متعهد است که جلوی ایجاد یک «پرده آهنین ارتباطی»دور ایران را بگیرد و دولت اوباما هیچ علاقه ای ندارد که ارتباط مردم ایران با هم و با خارج محدود یا قطع شود.

به گزارش فارس، این اظهارات مقام آمریکایی در حالی بیان شده که ایران انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد و این عامل شاعبه اهداف سیاسی پشت پرده این خبر را بسیار محتمل می کند.

از سوی دیگر در واقعیت بازار فناوری اطلاعات ایران، هم اکنون تحریم ها مانعی در ورود کالاها به بازار ایران نیستند؛ فعالان و دست اندرکاران بزرگ این بازار همواره عنوان کرده اند که همیشه راه هایی برای ورود کالا به ایران وجود دارد؛ مخصوصا از طریق کشورهای عریی، اما در نتیجه اعمال تحریم ها، کالاها با واسطه و در نتیجه با افزایش قیمت وارد بازار می شوند که در صورتی که مقامات آمریکایی به وعده ای که داده اند عمل کنند، کاهش قیمت در رسیدن اجناس به ایران اتفاق خواهد افتاد.

همچنین در صورت برداشته شدن واقعی تحریم فناوری، خدمات پس از فروش و ورود قطعات این شرکت ها که سهم قابل توجهی در کالاهای بازار مصرفی فناوری اطلاعات دارند تسهیل و بهبود می یابد.

علاوه بر این سوی دیگر تحریم های فناوری اطلاعات ایران متوجه خود آمریکا بوده است؛ برای مثال فروشگاه های آمریکایی نرم افزارهای گوگل برای سیستم عامل اندورید، نرم افزارهای جاوا، فروشگاه نرم افزارهای اپل (که در دوره ای باز و در دوره ای بسته بود) و به مشتری ها در سراسر دنیا محصول می فروشند، از بازار ایران محروم بودند؛ زیرا به ایرانی ها اجازه خرید از این فروشگاه ها داده نمی شد که ضرر مستقیم این ممنوعیت برای این شرکت های آمریکایی است و با لغو تحریم پای شرکت های بزرگ فناوری آمریکا نیز به بازار 70 میلیون نفری ایران باز می شود.

کلید واژه ها: تحریم آمریکا فناوری اطلاعات


نظر شما :