نامزدی که ایران را به قرن‌های گذشته برمی‌گرداند!

۱۹ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۵۴ کد : ۱۹۱۷۱۸۳ سرخط اخبار

یکی از مباحث مربوط به انتخابات ایران که امروز در برخی مطبوعات و رسانه های جهانی مورد توجه قرار گرفته، مهمترین موضوعات مطرح در انتخابات ریاست جمهوری است. ادامه بازتاب مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری و معرفی مواضع برخی نامزدها، از جمله دیگر مطالب انتخاباتی امروز رسانه های جهان است.

به گزارش «تابناک»، سایت خبری «جاکارتا گلوب» اندونزی در مطلبی که در این زمینه به نقل از خبرگزاری فرانسه منتشر کرده، اقتصاد و برنامه هسته ای را در صدر دستور کار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دانسته است. این خبرگزاری اشاره می کند دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در حالی به پایان می رسد که تحریم های غرب و مسائل اقتصادی، مهمترین وجوه ممیزه این دوران به شمار می روند. در همین راستا، نوع رویکرد هر یک از نامزدها به مسأله هسته ای و مذاکره با غرب و همچنین نحوه مدیریت مسائل اقتصادی از سوی هر یک از آنها، مهمترین مسائلی است که در انتخابات پیش روی مطرح است. البته این خبرگزاری اشاره می کند که تصمیم گیری درباره موضوعات حساس سیاست خارجی به ویژه موضوع هسته ای، با رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

روزنامه «پیپل دیلی» چین در گزارشی از انتخابات ایران، توجه خود را به سه مناظره برگزار شده میان نامزدها معطوف کرده و می نویسد، در این مناظره ها، موضوعاتی مطرح شد که احتمال طرح علنی آنها در فضای سیاسی ـ اجتماعی ایران، در شرایطی به جز شرایط انتخاباتی چندان وجود ندارد. این روزنامه به ویژه به اختلاف نظرهای قابل توجه نامزدها در سومین مناظره انتخاباتی بر سر موضوعاتی چون مسأله هسته ای اشاره می کند و می نویسد با این حال، در مناظره نخست که درباره موضوعات اقتصادی برگزار شد، همه نامزدها به همراه هم، سیاست های اقتصادی دولت را مورد انتقادات شدید قرار دادند. مهمترین نقاط اختلاف نظر اصلاح طلبان و اصولگرایان در موضوعات سیاسی و اجتماعی، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد اشاره پیپل دیلی قرار گرفته است.

استقبال رسانه های ایران از سومین مناظره انتخاباتی، موضوعی است که خبرگزاری فرانسه در یکی از مطالب خود به آن پرداخته و می نویسد، روز گذشته، رسانه های ایران با برجسته ساختن مباحث صورت گرفته میان نامزدهای انتخابات، به تمجید از سومین مناظره انتخاباتی پرداختند. از جمله مواضع ابراز شده در رسانه ها و مطبوعات ایران که مورد توجه این خبرگزاری قرار گرفته، می توان به تأکید بر روشن شدن مواضع و اختلاف نظرهای نامزدها با یکدیگر، آغاز رقابت نهایی نامزدها و موارد دیگری از این دست اشاره کرد. اظهارنظرهای صادق زیباکلام درباره آخرین مناظره نامزدها، موضوع دیگری است که در این مطلب مورد اشاره قرار گرفته است.

افزون بر این موارد، روزنامه «نشنال» امارات مباحث مطرح در سومین مناظره انتخاباتی را دستمایه تحلیلی درباره رویکرد احتمالی رئیس جمهور آینده ایران نسبت به غرب قرار داده است. این روزنامه می نویسد، آن گونه که از مناظره اخیر برمی آید، فردی که در انتخابات ایران بر سر کار بیاید، آن بازخورد منفی دوره احمدی نژاد را در میان کشورهای غربی ایجاد نخواهد کرد و به این ترتیب، از بحران در روابط ایران و غرب کاسته خواهد شد. 

نشنال در این زمینه به انتقادات جدی اشاره می کند که در مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، به سیاست خارجی دولت کنونی وارد شد. با این حال، این روزنامه سعید جلیلی را از میان هشت نامزد جدا می داند و می نویسد: از آنجا که سعید جلیلی، یک «ایدئولوگ» است و مانند احمدی نژاد «پوپولیست» نیست، ریاست جمهوری وی می تواند حتی نسبت به احمدی نژاد مسائل بیشتری را در روابط ایران و غرب ایجاد کند، زیرا حتی احمدی نژاد هم گه گاه خود را آماده توافق با غرب نشان می داد.

روزنامه «الشرق الاوسط» نیز که مطالبی دنباله دار را در معرفی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران منتشر می کند، امروز به معرفی سعید جلیلی و بیان پیشینه و مواضع وی پرداخته است. این روزنامه پس از معرفی سوابق تحصیلی و همچنین سابقه حضور و جانبازی جلیلی در جنگ تحمیلی، به مواضع وی درباره مسائل بین المللی و به ویژه دیدگاه به شدت منفی جلیلی درباره غرب و تعاملات بین المللی اشاره می کند. 

در این مطلب به نقل از یک دیپلمات غربی آمده: «جلیلی می تواند مبانی ربانی و ایدئولوژیک سیاست خارجی را به شیوه ای بسیار آکادمیک، اما کاملاً بی معنا تشریح کند». یکی از اساتید دانشگاه آلاباما نیز می گوید: «چهارچوبی که جلیلی از آن به موضوعات سیاست خارجی می نگرد، در اصل عبارت است از تجربه قرون گذشته و اینکه چگونه می توان این تجربه را در شرایط کنونی به کار گرفت».

اما از جمله دیگر اخبار انتخاباتی که امروز مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفته، باید به خبر حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از علی اکبر ولایتی اشاره کرد. سایت شبکه خبری «العربیه»از جمله سایت هایی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد، با وجود حمایت بیشتر اعضای این جامعه از ولایتی، هنوز دیگر انجمن پرنفوذ قم، یعنی جامعه روحانیت مبارز، از هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت نکرده است. 

العربیه می نویسد ولایتی وعده داده در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور، روابط پرتنش ایران با جامعه جهانی را بازسازی کرده و وضعیت اقتصادی کشور را نیز بهبود ببخشد. انتقادات ولایتی از رویه جلیلی در مذاکرات هسته ای، موضوع دیگری است که مورد توجه این سایت قرار گرفته است.

در پایان، روزنامه «واشنگتن پست» گزارشی را از گردهمایی حامیان حسن روحانی در ورزشگاه شهید افراسیابی منتشر کرده و می نویسد، «نامزد میانه روی انتخابات ریاست جمهوری، وعده احیای اقتصاد و احیای روابط ایران با جهان خارج را می دهد». واشنگتن پست با اشاره به سخنان روحانی می نویسد وی احمدی نژاد را به سبب وضعیت بیمار اقتصادی ایران مورد انتقاد قرار داده و گفته، سوءمدیریت و سیاست های افراطی، تحریم های شدید علیه ایران را به همراه داشته است. وی همچنین گفته اجازه نخواهد داد تجربه هشت سال گذشته ادامه پیدا کند.  

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری


نظر شما :