انتخابات شکست تحریمی‌ها بود

۲۶ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۱۷۳۹۱ سرخط اخبار

عصر ایران نوشت:

مشارکت قابل توجه مردم ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیش از آنکه به ضرر این یا آن جریان سیاسیِ داخل کشور تمام شده باشد، به زیان هواداران تز "تحریم انتخابات" تمام شد.

پس از اعتراضات سال 88، بسیاری از چهره های اپوزیسیون خارج از کشور، تصور می کردند انتخابات ریاست جمهوری در ایران "تمام شده است" و دیگر رای دادن در این انتخابات، نه تنها فایده ای برای نیروهای اجتماعی دموکراسی خواه جامعه ایران ندارد، بلکه نشانه نابخردی و رویاپردازی سیاسی آنهاست.

این افراد مدعی بودند رای دادن در جمهوری اسلامی آکسیون سیاسی بیهوده ای ست که پرهیز از آن شرط برخورداری مردم ایران از خرد سیاسی است.

زمانی که هاشمی رفسنجانی در این انتخابات رد صلاحیت شد و دلسردی و سکوت ، دامنگیر کسانی شد که قصد داشتند به او رای بدهند، تک نغمه هایی در میان هواداران هاشمی به صدا درآمد که "به روحانی رای بدهیم." اما هواداران تز "تحریم انتخابات" در شبکه های اجتماعی، واکنشی تمسخرآلود به این امر داشتند و در تمسخرِ حامیانِ شرکت در انتخابات، هیچ کم نگذاشتند!

علاوه بر این، در بین تحلیلگران اپوزیسیون خارج از کشور، برخی نیز مدعی شدند که حمایت هاشمی از حسن روحانی، پس از رد صلاحیت هاشمی، بدترین بازیِ ممکن برای هاشمی در این انتخابات است.

این افراد که چهار سال قبل هم رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری را عملی بیهوده در فرایند کلی گذار به دموکراسی قلمداد کرده بودند، این بار هم مثل سال 88 حامی تحریم انتخابات بودند ولی باز هم راهکار پیشنهادی آنها، نادرست و اشتباه از آب درآمد و مردمِ امیدوار داخل کشور، صلاح خودشان و البته صلاح ایران را بهتر از آنها تشخیص دادند.
 


حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای در این انتخابات، دیگر باید این واقعیت را برای هواداران تز تحریم جا انداخته باشد که جمهورِ ایرانیان "فرصت انتخابات" را از دست نمی دهند. مردم ایران علیه رژیم سلطنتی پیشین، که در 25 سال آخر عمرش تقریباً هیچ انتخابات به درد بخوری برگزار نکرد، انقلاب کردند که بتوانند جمهوری بر پا کنند و انتخابات داشته باشند و با رای دادن در انتخابات، در تغییر اوضاع کشورشان نقش داشته باشند.

"منطق زندگی" در کنش ایرانیان امروز موج می زند. هر چه شرایط موجود بهتر شود، امکان زندگی با هزینه کمتر و عزت بیشتر، مهیاتر می شود. شرایط موجود با استفاده مردم از "فرصت انتخابات" شاید بهتر شود ولی با بی اعتنایی آنها به این فرصتِ حقیقتاً تاریخی، قطعاً بهبود نخواهد یافت. هیچ ملتی نمی تواند منفعل بنشیند و برای تعیین سرنوشت خودش دست همت از آستین غیرت و عقلانیت بیرون نیاورد تا بلکه دستی از غیب برون آید و کاری بکند!

هواداران تز تحریم انتخابات، تنها تزی که در آستین دارند، تحریم انتخابات است! وقتی از آنها سوال می شود که تحریم انتخابات دقیقاً چه سودی برای ملت ایران دارد، هیچ پاسخ بخردانه ای در اختیار ندارند. تنها پاسخ آنها، که البته جرات بیان شفاف آن را هم ندارند، این است: "تحریم انتخابات به تشدید تحریم های خارجی می انجامد و با تشدید تحریم های خارجی، امکان تحول بینادی در ایران امروز فراهم می شود."

بدیهی ست مردمی که منطقشان منطق زندگی باشد، حاضر نیستند چنین راه نابخردانه ی پرهزینه ای را در پیش بگیرند که پیمودنش معنایی جز له شدن در زیر ارابه ی آرزوهای اپوزیسیون خارج از کشور ندارد. مردم ایران ترجیح می دهند به جای خاتمی، حسن روحانی رئیس جمهور ایران شود ولی گوشت قربانی رویاهای حداکثری و دور و دراز خودشان و یا دیگران نشوند.

از این نکات که بگذریم، همان گونه که دیروز ابراهیم یزدی در حین رای دادن گفت، تحریم کار مفتیان است و مخالفان رای دادن در انتخابات، حداکثر می توانند بگویند "ما در انتخابات شرکت نمی کنیم." کسی که انتخابات را "تحریم" می کند، در واقع خودش را صاحب حق صدور فتوی در عالم سیاست می داند و در مقام تعیین تکلیف دیگران است. چنین رویکردی بیش از آنکه بوی دموکراسی خواهی بدهد، بوی اقتدارگرایی می دهد.

تعداد پرشماری از اعضای اپوزیسیون خارج از کشور، به صرف زندانی شدن و هزینه دادن، دچار احساس "خودماندلاپنداری" هستند و فکر می کنند حق دارند دائماً "از موضع بالا" برای مردم ایران تعیین تکلیف کنند و قاطعانه بگویند رای دادن به حسن روحانی، "شرکت در بدترین بازی ممکن" است.

مشکلات اقتصادی جامعه ایران در شرایط فعلی به گونه ای است که مردم آشکارا احساس می کنند باید رای بدهند بلکه گره ای از کارشان گشوده شود. اینکه جماعتی در پاریس و واشنگتن و لس آنجلس قدم بزنند و برای فرونشاندن نارضایتی های سیاسی شان، مردم ایران را به کنشی فرا بخوانند که زمینه ساز تشدید مشکلاتشان است، نه اخلاقی است نه عقلانی.

در انفعال هیچ سودی نهفته نیست. انفعال شاید به کار گشایش عقده های سیاسی اپوزیسیون خارج از کشور بیاید و آنها را به سود و ثمری برساند، ولی هیچ به کار ملت ایران نمی آید. انتخابات، گامی ست در مسیر حق تعیین سرنوشت. و مردم ایران، با وجود همه قیل و قال های پس از انتخابات سال 88، در این انتخابات نشان دادند که اهل برداشتن این گامِ عقلانیِ کم هزینه اند.

کلید واژه ها: اپوزیسیون خارج از کشور انتخابات ریاست جمهوری


نظر شما :