واکنش تهران به اظهارات وزیر خارجه کانادا

۲۸ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۱۷۵۱۶ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات منفی وزیر خارجه کانادا نسبت به انتخابات ایران، گفت: اظهارات سخیف وزیر خارجه کانادا ارزش واکنش ندارد. این اظهارات چندین بار تکرار شده و من به تدریج در شعور سیاسی وی تردید می کنم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه در نشست مطبوعاتی صبح امروز (سه شنبه) که در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد، با تبریک به ملت ایران که با حضور حماسی خود به ندای مقام معظم رهبری لبیک گفته و حقوق شهروندی خود را در نظام مردم سالاری ایران ایفا کرده و حماسه ای تاریخی رقم زد، اظهار داشت: مشروعیت، اعتبار، اقتدار، عزت و صلابت جمهوری اسلامی با این انتخابات اثبات شد و بلوغ، پختگی و شور و نشاط سیاسی مردم را به منصه ظهور رساند.

وی افزود: ارائه چهره و تصویر مصمم از ایران در صحنه بین المللی باعث ابطال تلاش دشمنان در تخریب چهره نظام شد.

سخنگوی وزارت خارجه این حضور پرشور را پشتوانه جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی خواند و افزود: وزارت خارجه به عنوان متولی سیاست خارجی کشور به خاطر آفریدن این حماسه تشکر و قدردانی می کند.

معاون وزیر خارجه با تبریک به منتخب ملت ایران، گفت: امیدوار و مطمئنیم که با استمداد از عنایات الهی، پشتوانه حضور گسترده مردم و هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری، جناب آقای حسن روحانی به اهداف و شعارهای خود عمل می کند و جمهوری اسلامی را یک مرحله به پیشرفت تعالی نزدیک تر خواهد کرد.

عراقچی وزارت خارجه را متولی و متصدی انتخابات در خارج از کشور خواند و افزود: حضور پرشکوه اتباع ایرانی در خارج از کشور جای تشکر و قدردانی دارد که علی رغم همه فشارها و تبلیغات منفی رسانه های بیگانه و عدم امنیت صندوق های رأی آن هم در کشورهایی که مدعی دموکراسی بودند، شکوهی آفریدند. کشورهای مدعی دموکراسی به گروه های معاند اجازه دادند که با پرتاب رنگ و شعارنویسی به ناامنی در صندوق های رأی بپردازند که این موضوع جای تاسف دارد.

وی ادامه داد: ما در 96 کشور حدود 300 صندوق رأی برپا کردیم که در آنها امکانات مناسبی نیز فراهم شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه این وزارتخانه تلاش زیادی برای پوشش خارجی انتخابات داشت، افزود: به 200 خبرنگار خارجی برای پوشش اخبار اجازه حضور داده شد و 20 خبرنگار خارجی مستقر در ایران نیز به همراه همکاران خود به پوشش انتخابات پرداختند.

عراقچی با اشاره به واکنش های گسترده بین المللی به انتخابات ایران و پیام های تبریک فراوانی که سرازیر شده و ادامه نیز دارد، گفت: اگر چه که هنوز دولت به طور رسمی تفویض نشده، این پیام تبریک ها آغاز شده و ادامه دارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص واکنش منفی وزیر خارجه کانادا نسبت به انتخابات ایران، گفت: اظهارات سخیف وزیر خارجه کانادا ارزش واکنش ندارد. این اظهارات چندین بار تکرار شده و من به تدریج در شعور سیاسی وی تردید می کنم.

عراقچی پاسخ وزیر خارجه کانادا را از سوی مردم ایران و مقامات خود این کشور خواند و افزود: این اظهارات ارزش پاسخگویی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات ایران برای سلب مصونیت دیپلماتیک دیپلمات عربستانی در ایران برای رسیدگی به پرونده کشته شدن یک ایرانی، گفت: حادثه اتفاق افتاده را در چارچوب کنوانسیون وین و رایزنی با دولت عربستان پیگیری می کنیم. از طریق همین کنوانسیون می توان از دیپلمات عربستانی سلب مصونیت کرد. اما امیدواریم با تفاهم و گرفتن رضایت اولیای دم این موضوع حل و فصل شود.

عراقچی در خصوص رد ادعای رژیم صهیونیستی از سوی رئیس جمهور آرژانتین درباره پرونده آمیا نیز اظهار داشت: این خبر صحت دارد و خوشحالیم که روند روابط ایران و آرژانتین به طور معقول دنبال می شود. این روابط برای مدتی با چالش روبرو شد که با درایت مقامات دو کشور در مسیر جدیدی قرار گرفته است.

وی درباره قطع روابط دیپلماتیک بین مصر و سوریه نیز، اظهار داشت: برای ما نیز این خبر غیرمنتظره بود و امیدواریم دولت مصر که یک کشور بزرگ و صاحب تأثیر در منطقه است نقش سازنده ای را در این خصوص ایفا کند.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه ما درک می کنیم که دولت مصر با مسائل مختلف داخلی و خارجی روبرو می باشد، یادآور شد: اما انتظار داریم که حضور مصر در مسائل منطقه ای سازنده باشد و از طریق راهکارهای سیاسی به مسائل و مشکلات منطقه کمک کند.

عراقچی با اشاره به تماس های صورت گرفته بین وزرای خارجه ایران و مصر ، افزود: ما ایده گفتگوهای چهار جانبه مصر، عربستان، ترکیه و ایران را خوب می دانیم و در این مسیر رایزنی ها را ادامه می دهیم تا برای بحران سوریه یک راه حل سیاسی و مسالمت آمیز پیدا شود.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پاسخ به این سؤال که آیا با تغییر رئیس جمهور سیاست خارجی نیز دستخوش تغییر خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: مصاحبه مطبوعاتی آقای روحانی همه مسائل را روشن کرد. سیاست خارجی جمهوری اسلامی از اصولی پیروی می کند که منبعث از ارزش های ما و منافع ملی است که در چارچوب ارشادات مقام معظم رهبری تنظیم شده و پابرجا است، اما نحوه برخورد با سیاست خارجی در دولت های مختلف متفاوت است.

عراقچی ادامه داد: معتقدم ارزش های سیاست جمهوری اسلامی تغییر ناپذیر است و آنچه در عمل تغییر می کند سبک و شیوه هاست. آنچه ملاک و معیار است حقوق ملت می باشد که هر دولتی خود را موظف به صیانت از آن می داند.

وی در ادامه نشست مطبوعاتی صبح امروز سه شنبه در پاسخ به سؤالی در خصوص تلاش های آمریکا برای برگزاری دور تازه مذاکرات ایران و 1+5 گفت: این تمایل برای مذاکرات را از رسانه ها شنیده ایم اما طبیعی است که مذاکرات به بعد از شکل گیری دولت جدید موکول خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تحولات ترکیه نیز گفت: امیدواریم که مشکل پدید آمده با سعه صدر طرفین و آرامش برطرف شود. این یک موضوع داخلی است که هیچ کشوری حق دخالت در آن را ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم با درایت رهبران ترکیه و مخالفان این موضوع در فضای مسالمت آمیز حل و فصل شود چرا که ترکیه باثبات، امن و پیشرفته در همسایگی ایران مهم است و ما خواهان روابط خوب با این کشور هستیم.

عراقچی در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره که اگر رژیم اسرائیل در نشست ژنو حضور داشته باشند ایران حضور نخواهد داشت، گفت: درباره این نشست اجازه دهید تا پیش قضاوتی نداشته باشیم و بگذاریم رایزنی ها در سطوح مختلف ادامه یابد.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل نشست ژنو، ناهماهنگی گروه های معارض و عدم تصمیم گیری آنها برای حضور در نشست و همچنین نداشتن دستور کار است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در مورد کشورهای مدعو نیز تصمیمی گرفته نشده است.

عراقچی با حمایت از تلاش های دولت روسیه در این راستا ابراز امیدواری کرد که نشست ژنو در زمان مناسب و با حضور همه طرف های درگیر و کشورهای تاثیرگذار تشکیل شود.

وی یادآور شد: در زمان خود، وقتی دعوت رسمی از ایران به عمل آید، با دید مثبت آن را بررسی می کنیم که در حال حاضر طرف های مختلف اظهار علاقه کرده و شفاهاً دعوت هایی داشته اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات آمانو در روسیه در مورد همکاری های ایران و آژانس نیز افزود: انتظار ما از وی به عنوان یک کارشناس فنی در صحنه بین الملل و مسئول یک نهاد فنی این است که از برخوردهای سیاسی اجتناب کنند و در چارچوب وظایف فنی آژانس تعامل داشته باشند.

عراقچی با اشاره به تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی در چارچوب NPT و سایر معاهدات آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: اگر آژانس چیزی بیش از این انتظار داشته باشد، نیازمند پیدا کردن یک چارچوب جدید برای این همکاری ها است.

وی با بیان اینکه باید از آمانو پرسید که چرا مذاکرات پیشرفت نکرده است، یادآور شد: ایران درخواست هایی که فراتر از تعهدات بین المللی باشد نمی پذیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص ناآرامی های عراق و کشته شدن زوار ایرانی نیز گفت: رایزنی ها در این خصوص با مقامات عراقی ادامه دارد زیرا حفظ جان و امنیت زوار ایرانی برای ما بسیار مهم است. تماس های تلفنی وزیران خارجه ایران و عراق ادامه دارد و مقامات امنیتی دو کشور نیز در این خصوص همکاری می کنند.

عراقچی درباره پیام تبریک رئیس جمهور آذربایجان نیز اظهار داشت: از این پیام تبریک تشکر می کنیم و این پیام تاکید و تائید مجدد عمق روابط دو کشور و نزدیکی های فرهنگی، زبانی و تاریخی ایران و  آذربایجان است.

وی ادامه داد: اگر تحرکاتی علیه کشورمان در گذشته بوده مقامات جمهوری آذربایجان گفته اند که این تلاش ها ارتباطی به آذربایجان ندارد و ما دوست داریم آن را بپذیریم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی در جمهوری آذربایجان نیز گفت: در این خصوص مذاکرات ادامه دارد. توافقاتی در خصوص فعالیت هلال احمر صورت گرفته و درباره ادامه کار کمیته امداد نیز در حال رایزنی هستیم.

در پاسخ به خبرنگار فارس درباره اظهارات احمد شهید گزارشگر حقوق بشر در امور ایران درباره انتخابات کشورمان، گفت: وی پیش از انتخابات اظهاراتی داشته که نادرست بود. یکی از برکات انتخابات 24 خرداد و حماسه مردم این بود که بسیاری از ادعاهای مطرح شده در خصوص نظام مردم سالار ایران را خنثی کرد و باطل و سحر همه ادعاها بود.

وی افزود: امیدواریم احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران اشتباه خود را پس از انتخابات درک کرده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه احمد شهید که چه اشتباه بزرگی در مورد انتخابات ایران داشته، باید بپذیرد که در مورد سایر ادعاهای خود نیز نیاز به تجدید نظر دارد، یادآور شد: همانطور که جامعه بین المللی اشتباه ادعاهای مطرح شده از سوی احمد شهید را دید و درک کرد، امیدواریم عدم صحت سایر ادعاهای وی نیز اثبات شود.

عراقچی در پاسخ به ادعاهای مطرح شده از سوی رسانه های غربی مبنی بر اعزام 4 هزار رزمنده ایرانی به سوریه یادآور شد: دولت و ارتش سوریه نیازی به افراد و جنگجوی خارجی ندارد و خودش می تواند با گروه های تروریستی مبارزه کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پیام های تبریک به رئیس جمهور منتخب و تغییر لحن غرب و برخی کشورهای عربی اظهار داشت: این پیام ها تائید حماسه حضور گسترده مردمی بود که خود به خود عزت، اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی را در عرصه منطقه ای و بین المللی افزایش می دهد که مصداق آن را در پیام های مختلف از طرف رهبران جهان مشاهده می کنیم.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ابراز امیدواری کرد که این فضا به گسترش همکاری ها با ایران کمک کند و خاطرنشان کرد: مطمئنیم یکی از برکات 24 خرداد، افزایش اعتبار و اقتدار جمهوری اسلامی در جهت همکاری های سازنده با کشورهای دنیا خواهد بود.

عراقچی در خصوص زمان مذاکرات ایران و آژانس نیز گفت: هیچ تاریخی در این خصوص مشخص و قطعی نشده اما ما آماده مذاکرات هستیم.


نظر شما :