پیام کمک تسلیحاتی آمریکا به شبه نظامیان در سوریه

جانب اسد را رها کنید آقای پوتین

۰۳ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۹۱۷۶۰۴ آمریکا ترجمه برگزیده خاورمیانه
کاخ سفید امیدوار است که در نشست با کرملین بتواند با استفاده از دو عامل کمک نظامی امریکا به مخالفان سوری و بهانه استفاده از سلاح شیمیایی توسط حکومت سوریه، روسیه را به سمت مذاکره و وادار کردن اسد به تسلیم قدرت بکشاند.
جانب اسد را رها کنید آقای پوتین

دیپلماسی ایرانی: بعد از مدت ها انتظار، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا تصمیم به حمایت نظامی از مخالفان سوری کرد، علی رغم این که هنوز نگفته چه نوع و چه حجم از سلاح را می خواهد به آنها بدهد. اگر این کار را 18 ماه پیش انجام داده بود، می توانست موازنه را در جنگ داخلی علیه نظام بشار اسد دگرگون کند بدون این که نیروهای تندروی مرتبط با القاعده ظهور کرده باشند. اما امروز با این کار کوچک در حقیقت اوباما کاری نکرده است. رئیس جمهوری امریکا مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی شد برای این که حکومت اسد از خطوط قرمز امریکا گذشت و گفته شد که بارها از گاز سارین برای کشتن مخالفان و برخی شهروندان استفاده کرده است.  

این تصمیم اوباما برای پاسخ دادن به نیاز سرهنگ سلیم ادریس، فرمانده نیروهای مخالف سوریه برای دریافت کمک های نظامی است. او در تماس تلفنی با یکی از مسئولان عالی رتبه در وزارت امور خارجه امریکا و در پیامی که به واشنگتن فرستاده بود، نسبت به آماده شدن ارتش سوریه برای حمله به بزرگ ترین شهر سوریه، حلب هشدار داده بود.  

ایالات متحده امریکا و هم پیمانانش خوب می دانند که هر گونه نجات مخالفان در حلب و جلوگیری از شکست آنها مرهون سرعت رساندن سلاح به آنها و دادن هر آن چه به آن نیاز دارند، است. از موشک های ضد تانک گرفته تا موشک های استینگر ضد هوایی. اما رسیدن به راه حل بدون این که مخالفان بتوانند از شهرهایی که نظام تلاش دارد آنها را پس بگیرد، محافظت کنند امکان پذیر نیست و نمی تواند اهداف امریکا را در سوریه محقق کند.

کاخ سفید امیدوار است که در نشست با کرملین بتواند با استفاده از دو عامل کمک نظامی امریکا به مخالفان سوری و بهانه استفاده از سلاح شیمیایی توسط حکومت سوریه، روسیه را به سمت مذاکره و وادار کردن اسد به تسلیم قدرت بکشاند. اما مسکو به سرعت تلاش کرد تا پرونده استفاده سوریه از سلاح شیمیایی را به محاق ببرد و در عین حال حمایت تسلیحاتی از دمشق را نیز متوقف نکرده است.

بن رود، معاون دبیر امنیت ملی امریکا در کاخ سفید چند روز پیش در برابر روزنامه نگاران گفت که اعمال منطقه پرواز ممنوع هزیه سرسام آوری روی دست امریکا خواهد گذاشت و فاتحه پایبندی نامحدود امریکا در دور ماندن از جنگ میدانی در سوریه را خواهد خواند، در حالی که در میدان نبرد هیچ چیز تغییر نخواهد کرد.

بی شک ترجیح راضی کردن مخالفان برای پایان دادن به جنگ تنها راه برای رسیدن به راه حل سیاسی است. و برای رسیدن به چنین هدفی لازم است که امریکا پویا و فعال باشد. راه اول آن برای ورود به این موضوع موافقت اوباما با طرح پنتاگون است که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد؛ برقراری منطقه پرواز ممنوع در جنوب سوریه. چنین منطقه ای می تواند پناهگاه امنی برای مخالفان باشد تا بتوانند صفوف خود را بازسازی کرده و آموزش ببینند، همچنین پناهندگان آن منطقه نیز احساس امنیت کنند. برای حمایت از چنین منطقه ای نیز می توان موشک های پاتریوت و بالگرد به آن مناطق فرستاد که از فضای هوای اردن نیز عبور نشود.  

بن رود، معاون دبیر امنیت ملی امریکا در کاخ سفید چند روز پیش در برابر روزنامه نگاران گفت که اعمال منطقه پرواز ممنوع هزیه سرسام آوری روی دست امریکا خواهد گذاشت و فاتحه پایبندی نامحدود امریکا در دور ماندن از جنگ میدانی در سوریه را خواهد خواند، در حالی که در میدان نبرد هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. اما چنین تصمصمی هنوز اتخاذ نشده است. روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش امنیتی ای را منتشر کرد که می گفت حکومت سوریه در ماه گذشته 500 حمله هوایی علیه مخالفان انجام داده است. منطقه امن این فرصت را مهیا می کند که قدرت سلاح هوایی حکومت سوریه کاهش یابد و در جنگ تضعیف شود.  

اکنون وقت آن است که اوباما درک کند که جنگ جاری در سوریه مصالح استراتژیک امریکا را تهدید می کند، از مبارزه با القاعده گرفته تا حمایت از امنیت اسرائیل. و تاخیر در مسلح ساختن مخالفان هزینه رسیدن به اهداف تعریف شده و مورد قبول را افزایش می دهد. و اگر امروز بنا باشد این دخالت ضعیف باشد آن گاه فصل های جنگ جاری در سوریه پیچیده تر خواهد شد و دیگر مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار آن خواهد بود.

منبع: واشنگتن پست / تحریریه دیپلماسی ایرانی 11

انتشار اولیه: جمعه 31 خرداد 1392/ باز انتشار: دوشنبه 3 تیر 1392

کلید واژه ها: امریکا سوریه اوباما


نظر شما :