غرب به این 3 دلیل در برابر "روحانی" نرمش نشان می دهد

۳۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۹ کد : ۱۹۱۷۶۲۰ سرخط اخبار

روزنامه فیگارو در مقاله ای این پرسش را مطرح می کند که آیا غرب باید در برابر رئیس جمهور جدید و میانه رو ایران از خود حسن نیت نشان دهد؟

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ مقاله نویس فیگارو در پاسخ می نویسد پاسخ به این پرسش به سه دلیل عمده مثبت خواهد بود.

اول اینکه حسن روحانی با تعهد بهبود روابط ایران با غرب و رعایت حقوق بشر در داخل این کشور با رای عمده مردم کشورش انتخاب شده است. بزعم مقاله نویس فیگارو زمانیکه حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود، دولت ایران با امضای پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای، با بازرسی سرزده مراکز اتمی این کشور موافقت کرده بود. از سوی دیگر، درست برخلاف محمود احمدی نژاد، حسن روحانی نه خواستار نابودی اسرائیل شده و نه هم تراژدی هولوکاست را کم اهمیت جلوه داده است.

دومین دلیل برای اعمال حسن نیت از سوی غرب در برابر حسن روحانی این خواهد بود که ایران بدلیل نفوذ خود در میان شیعیان، میتواند نقشی با اهمیتی در کاهش منازعات سرد و گرم منطقه ای میان شیعیان و سنی ها در خاور میانه، بعهده بگیرد.

بعقیده نویسنده فراموش نباید کرد که این منازعات ثبات منطقه ای را که بیش از ٦٠در صد نفت جهان را در اختیار دارد، و از این طریق، اقتصاد جهانی را، تهدید می کند.

مقاله نویس فیگارو سومین دلیل برای حسن نیت غرب دربرابر ایران را در این می بیند که رقیب اصلی ایران روسیه است و نه غرب و هم اینکه تفکرمبتنی بر اصل اجتهاد در نزد شیعیان ایران، معتدل تر از وهابیسم در شبه جزیره عربستان سعودی است.

البته منظور مقاله نویس فیگارو از استدلال سوم بدرستی روشن نیست اما شاید با انگشت گذاردن بر افراطی گری وهابی ها، میخواهد نقش آنان در تروریسم بین المللی علیه غرب را برجسته کند.

مقاله فیگارو با این نتیجه گیری پایان می یابد که کلید آشتی غرب با ایران، در پرونده هسته ای ایران نهفته است : کافیست غرب در گام نخست با برسمیت شناختن حق غنی سازی برای ایران، به نوعی، غرور ملی ایرانیان را برسمیت بشناسد تا در ازای آن، در گام بعدی، پارلمان ایران، پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای را تصویب کند.

بعقیده فیگارو، آخرین گام را هم غرب خواهد برداشت تا تحریمهای تجارتی و بانکی خود علیه ایران را متوقف کند، البته با این شرط که به محض اولین نشانه های تلاش برای ادامه غنی سازی اورانیوم با هدف نظامی از سوی ایران؛ غرب تحریمهای خود را از سر خواهد گرفت.


نظر شما :