ارتش سوریه در یک قدمی بازپس گیری حمص

بشار اعراب را نگران کرد

۱۲ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۹۱۸۰۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان از سیر تحولات جاری در سوریه که لحظه به لحظه بیشتر به سود اسد پیش می رود به شدت عصبانی است و در جلسه روز دوشنبه شورای همکاری که در منامه، پایتخت بحرین برگزار شد، اظهارات تندی را علیه حکومت سوریه و هم پیمانان منطقه ای و بین المللی آن بر زبان راند.
بشار اعراب را نگران کرد

دیپلماسی ایرانی: بعد از آن که شهر استراتژیک القصیر از دست مخالفان اسد خارج شد و به طور کامل در اختیار ارتش سوریه قرار گرفت، اکنون صحبت از کنترل شهر حمص به دست نیروهای مسلح وفادار به حکومت بشار اسد است. یکی از مهمترین شهرهای بزرگ سوریه که کنترل ارتش بر آن بسیاری از معادلات را در عالم واقع و در عرصه میدان جنگ در سوریه به هم می زند. آن هم در سایه احتمال بازپس گیری شهر حلب، دومین شهر سوریه از دست مخالفان سوری که در آن صورت معادله را کاملا به سود اسد تغییر خواهد داد و جایگاه او را مستحکم خواهد کرد. این مساله باعث نگرانی شدید کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که در حقیقت حامیان اصلی مخالفان اسد محسوب می شوند، شده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، تحرکاتی از سوی پایتخت های کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در سطح بین المللی آغاز شده است که تلاش دارد از سقوط شهر استراتژیک حمص جلوگیری کند. ترس این کشورها این است که با خارج شدن حمص از دست مخالفان اسد معادله به نفع حکومت بشار اسد تغییر کرده و آرزوهای آنها در سوریه برای همیشه پایان یابد.

شورای همکاری خلیج فارس روز دوشنبه اول ژوئیه در بیانیه ای از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا فورا تشکیل جلسه داده و برای شکست محاصره حمص توسط نیروهای اسد کاری کند.

در همین رابطه عربستان سعودی از اتحادیه اروپا خواست که تحریم مسلح ساختن مخالفان سوری را لغو کند تا به این ترتیب مخالفان اسد بتوانند به دفاع از خود برخیزند و به سلاح های جدید دست یابند. عبدالعزیز بن محیی الدین خوجه، وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان بعد از نشست هیئت وزیران به ریاست امیر سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد گفت: «ما از جامعه جهانی می خواهیم که به سرعت در حمایت از ملت سوریه وارد عمل شده و برای دفاع آنها از خودشان کمک کند!»

گفته می شود برای آزادسازی شهر حمص نیروهای نظامی حزب الله نیز همانند آزادسازی شهر القصیر در کنار نیروهای ارتش سوریه می جنگند.

در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس آمده است که "به دقت تحولات جاری در سوریه را دنبال می کنیم و به اطلاعات تازه ای رسیده ایم که نشان می دهد نیروهای وفادار به ارتش سوریه در حال بازپس گرفتن شهر حمص هستند که در حال حاضر توسط آنها محاصره شده است."

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تصور می کنند با سقوط شهر حمص و بازپس گرفتن آن توسط نیروهای ارتش سوریه و وفادار به نظام اسد، ضربه ای استراتژیک در سوریه خواهند خورد چرا که حمص سومین شهر بزرگ سوریه است و گذرگاهی مهم میان دمشق با مناطق ساحلی سوریه به حساب می آید.

در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس آمده است که "به دقت تحولات جاری در سوریه را دنبال می کنیم و به اطلاعات تازه ای رسیده ایم که نشان می دهد نیروهای وفادار به ارتش سوریه در حال بازپس گرفتن شهر حمص هستند که در حال حاضر توسط آنها محاصره شده است."

در این بیانیه ادعا شده که در کنار ارتش سوریه برای آزادسازی حمص نیروهای حزب الله نیز مشارکت دارند و ایران نیز به آنها کمک می کند.

مخالفان اسد پس از تصاحب شهر حمص آن را "پایتخت انقلاب" نامیدند و در صورتی که اکنون این شهر سقوط کند آن را شکستی استراتژیک و بزرگ در مواجهه با حکومت اسد می دانند.

یک مقام امنیتی سوری روز شنبه در این باره گفت: «عملیات نظامی در مناطق اطراف حمص نه تنها متوقف نشده بلکه لحظه به لحظه بر اساس اولویت ها و اهمیت موضوع افزایش می یابد.»

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی از اتحادیه اروپا خواسته اند که همانند ایالات متحده بی درنگ اقدام به ارسال سلاح به مخالفان سوری کنند. در این میان گفته می شود که سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان از سیر تحولات جاری در سوریه که لحظه به لحظه بیشتر به سود اسد پیش می رود به شدت عصبانی است و در جلسه روز دوشنبه شورای همکاری که در منامه، پایتخت بحرین برگزار شد، اظهارات تندی را علیه حکومت سوریه و هم پیمانان منطقه ای و بین المللی آن بر زبان راند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه حمص خلیج فارس ارتش سوریه مخالفان اسد عربستان


نظر شما :