یک روز در شکننده ترین کشورهای جهان چگونه شب می شود؟

زندگی در سایه فقر و شکنجه

۱۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۰ کد : ۱۹۱۸۱۰۹ ترجمه برگزیده خاورمیانه
فارن پالیسی در گزارش تصویری مفصل لیست کشورهایی را قید کرده است که زندگی در آنها به سخت ترین شکل ممکن می گذرد. دیپلماسی ایرانی این گزارش را در سه بخش ترجمه و منتشر خواهد کرد.آنچه در زیر می خوانید سومین بخش این گزارش است.
زندگی در سایه فقر و شکنجه

دیپلماسی ایرانی: تشخیص ورشکسته بودن یک دولت به صورت غیرقابل بحثی حیاتی است اما 12 شاخص در تعیین این که یک دولت تا چه میزان ضعیف است دخالت دارد. طیف وسیعی از موضوعات از جمله جنگ، گرسنگی، دیکتاتوری های بی رحمانه، مرگ و میر کودکان، نارسائی های اقتصادی، شیوع بیماریهای مسری، مبارزات داخلی سیاسی و ویرانی های پس از وقوع بلایای طبیعی کشورهای را به سمت ورشکستگی سوق می دهد.

در فهرست امسال کشورهای ورشکسته 178 کشور مورد بررسی قرار گرفته و بنابر مجموع امتیازشان رتبه بندی شده اند. حداکثر امتیازی که یک کشور می تواند به دست بیاورد 120 است.(هر چه این امتیاز بیشتر باشد آن کشور وضعیت وخیم تری دارد). تصاویری که در زیر می آید مربوط به زندگی روزانه در شکننده ترین کشورهای جهان به ترتیب امتیازشان است.

برای مشاهده قسمت اول اینجا و برای مشاهده قسمت دوم اینجا کلیک کنید.

40- کامبوج/ امتیاز: 88         

رهاورد 27 ساله حکومت هان سن، نخست وزیر کامبوج بر این کشور فساد و افزایش خشونت علیه مخالفان و فعالان سیاسی  بوده است. با این حال سرعت رشد اقتصادی این کشور در دهه اول سال 2000 سریع بود است؛ به طوریکه بین سال های 1998 تا 2008 رشد سالیانه 10 درصد را تجربه کرده است و نرخ فقر در کامبوج تقریبا نصب شده است.

41- توگو/ امتیاز: 78.8

کشور توگو با نرخ فقر تقریبا 60 درصدی با توسعه اقتصادی مقابله می کند و در عین حال افزایش بی ثباتی سیاسی، تظاهرات ضد دولتی و کاهش آزادی های سیاسی نیز بر این امر بی تاثیر نیستند.

42- آنگولا/ امتیاز: 87.1

اگرچه آنگولا در ظاهر دموکراسی است اما حزب حاکم "جنبش مردمی برای آزادی آنگولا" و رهبر این حزب، رئیس جمهور خوزه ادواردو دوس سانتوس از سال 1979 قدرت در این کشور را در دست دارند. در انتخابات سال 2012 که حزب حاکم اکثریت پارلمان را به دست آورد و دوره ریاست دوس سانتوس را برای 5 سال دیگر تمدید کرد، به نظر می رسید که استانداردهای بین المللی رعایت نشده است.

43- ازبکستان/ امتیاز: 86.9

این جمهوری سابق شوروی یک کشور استبدادی تک حزب به ریاست اسلام کریموف باقی مانده است. بنا بر گزارش های سازمان ملل و دیده بان حقوق بشر، شکنجه جزو لاینفک در نظام عدالت کیفری این کشور است و رژیم کریموف تقریبا تحمل هیچ مخالف سیاسی را ندارد.

44- زامبیا/ امتیاز: 86.6

با وجود اینکه زامبیا در یکی از خشن ترین مناطق افریقا واقع شده است اما در این سالها از صلح نسبی، نظامی دموکرات و شفاف برخوردار بوده است. 13.5 درصد از جمعیت زامبیا مبتلا به ایدز هستند.

45- لبنان/ امتیاز: 86.3

درگیری های سیاسی داخلی لبنان در طول سال گذشته با وجود جنگ داخلی در سوریه تشدید شده است. گروه های هوادار دو طرف در شهرهای سراسر کشور با یکدیگر درگیر شده و ارتش لبنان را مجبور به دخالت کرده اند. این بی ثباتی به خارج از لبنان هم سرایت کرده است و حزب الله این کشور به کمک دولت اسد رفته است. 462425 پناهنده سوری به لبنان پناهنده شده اند.

46- گینه استوایی/ امتیاز: 86.1

این کشور هم که به اسم دموکراسی اداره می شود از کودتای سال 1979 توسط تئودور اوبیانگ انگوئما امباسوگو اداره می شود و به نظر هم نمی رسد که تغییری در ان ایجاد شود. در انتخابات سال جاری این کشور که تقلب گسترده ای در آن صورت گرفت حزب رئیس جمهور حاکم در مجموع 153 کرسی از 155 کرسی موجود را به دست آورد.

47- قرقیزستان/ امتیاز: 85.7

قرقیزستان بی ثباتی را یک بار در کودتای سال 2005 و بار دیگر در تنش های وسیع میان جمعیت ازبک ها و قرقیزها تجربه کرده است. دولت قرقیز همچنین نگرانی فزاینده ای از تهدید تروریسم پیدا کرده است و به گفته معاون نخست وزیر این کشور نزدیک به 20 هزار عضو سازمان تروریستی حزب التحریر در قرقیزستان فعال هستند.

48- سوازیلند/ امتیاز: 85.6

این کشور تحت سلطنت مسواتی سوم است که قدرت مطلق را در دست دارد. 69 درصد از مردم سوازیلند زیر خط فقر زندگی می کنند. همچنین یک چهارم جمعیت این کشور آلوده به ویروس ایدز هستند که بالاترین نرخ در جهان است.

49- جیبوتی/ امتیاز: 85.5

در سال 2012 صندوق بین المللی پول با پرداخت وام 14 میلیون دلاری پس از خشکسالی مخرب به این کشور موافقت کرد اما با این حال جیبوتی کماکان به درامد حاصل از حقوق پایگاه های نظامی در این کشور متکی است. فرانسه و ایالات متحده هر دو پایگاه های نظامی در این کشور کوچک دارند و پایگاه ایالات متحده نقشی اساسی در ماموریت های ضد تروریستی در شاخ آفریقا و خلیج فارس دارد. با وجود اینکه انتخابات امسال از انتخابات سال های گذشته آزادتر بود ولی رئیس جمهور این کشور برای چهاردهمین سال پیاپی قدرت را در جیبوتی در دست گرفت.

50- جزایر سلیمان/ امتیاز: 85.2

جنگ داخلی بین گروه های مذهبی بین سالهای 1998 تا 2003 اثرات زیادی بر این کشور گذاشته است. این جنگ دولت را کاملا در حالت ورشکستگی قرار داد و کاهش قیمت کالا در سال 2009 صدمات زیادی به صنعت آسیب دیده این کشور وارد کرد. جزایر سلیمان در طول دهه گذشته با بلایای طبیعی زیادی از جمله زلزله و سونامی دست و پنجه نرم کرده است.

51- تاجیکستان/ امتیاز: 85.2

دولت تاجیکستان که اسم دموکراسی را یدک می کشد از سال 1994 تحت حاکمیت امامعلی رحمان است تلاش می کند با اختلالات مرزی با افغانستان مقابله کند. قاچاق مواد مخدر افغانستان، تروریسم داخلی و خارجی همچنان نگرانی اصلی این کشور باقی مانده اند.

52- پاپوآ گینه نو/ امتیاز: 84.9

پاپوآ گینه نو همچنان به مبارزه با توسعه نامتوازن مشغول است. کشاورزی امرار معاش 85 درصد از مردم را فراهم می کند، در حالی که منابع طبیعی مانند مس، طلا، نفت تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده اند. از زمان رای عدم اعتماد پارلمان در سال 2011 این کشور دچار بحران سیاسی شد که این بحران منجر شورش نظامی و بازداشت رئیس دادگاه عالی این کشور گردید.

53- لیبی/ امتیاز: 84.5

جایگاه لیبی در این لیست نسبت به سال گذشته کمی بهتر شده است اما بی ثباتی ناشی از جنگ داخلی سال 2011 همچنان در لیبی وجود دارد. حمله تروریست ها به کنسولگری امریکا در بنغازی در سال 2012 و شبه نظامیان تلاش های  دولت را برای اعمال کنترل مستقل کشور تحت الشعاع قرار داده است. این موضوع در بهار سال 2013 بیشتر مشهور بود وقتی که شبه نظامیان در اعتراض به حفظ برخی از مقامات دوره قذافی برای مدت دو هفته برخی از وزارتخانه ها را محاصره کردند.

54- گرجستان/ امتیاز: 84.2

گرجستان برخلاف شعار ملی "قدرت در همبستگی" عمیقا متمرد است. کشور با تقسیم بندی های داخلی بر سر میزان نزدیکی با روسیه دست و پنجه نرم می کند و در سال 2008 حاکمیت این کشور با تهاجم روس ها به اوستیای جنوبی و ابخیزیا و اشغال این مناطق به چالش کشیده شد.

55- کومور/ امتیاز: 84

جزایر کومور منابع طبیعی اندکی دارد و اقتصاد کشور به دلیل عملکرد ضیعفش از نظر رشد تولید ناخالص ملی در قیاس با سایر کشورهای جنوب صحرای افریقا به طور مداوم در حال مبارزه است. 60 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و سرانه درامد ناخالص ملی 1300 دلاری آن در میان پائین ترین کشورهای جهان است.

56- کلمبیا/ امتیاز: 83.8

گام های بلند کلمبیا برای مبارزه با شورشیان فارک جایگاه کشور را در این لیست نسبت به دو سال گذشته بهبود بخشیده است، هر چند برخی از این پیشرفت ها با هزینه از حقوق بشر به دست آمده است. کلمبیا هنوز با محرومیت های بومی اقتصادی روبروست به طوریکه در سال 2010، 44 درصد از درامد کشور تنها در اختیار 10 درصد از جمعیت کلمبیا قرار گرفت.

57- لائوس/ امتیاز: 83.7

دولت کمونیست لائوس برخی اصلاحات اولیه اقتصادی را به اجرا گذاشته است ولی هنوز با مشکل کمبود زمین های زراعی دست و پنجه نرم می کند. 80 درصد از لائوسی ها به کشاورزی اشتغال دارند اما تنها 5 درصد از زمین های این کشور برای چنین کاری مناسب هستند. با این حال جایگاه این کشور در این لیست نسبت به سال 2010 بهبود یافته است.

58- موزامبیک/ امتیاز: 82.8

این کشور در دهه گذشته با دستیابی به منابع زغال سنگ و گاز نرخ رشد 6 تا 8 درصدی را داشته است. اما سرمایه گذاری خارجی در این کشور به دلیل گسترش شورش ها که مسیرهای محدود حمل و نقل این کشور را به طور فزاینده تهدید می کند به خطر افتاده است. این کشور همچنان برای 40 درصد از بودجه خود به کمک های خارجی وابسته است و نیمی از مردم موزامبیک در فقر زندگی می کنند.

انتشار اولیه: شنبه 15 تیر 1392/ باز انتشار: چهارشنبه 19 تیر 1392


( ۱ )

نظر شما :