یک مقام آمریکایی پیش بینی کرد

محک زدن تیم هسته ای روحانی در پاییز

۲۲ تیر ۱۳۹۲ | ۰۳:۵۸ کد : ۱۹۱۸۴۸۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
امید است در مذاکراتی که در پاییز از سرگرفته می شود، ایران پاسخ سازنده ای بدهد. آمریکا از لحن مثبت روحانی مطلع و خشنوداست.اما منتظر اقداماتی از جانب تهران است، چرا که حرف به تنهایی کافی نیست و به عمل نیاز است.
محک زدن تیم هسته ای روحانی در پاییز

دیپلماسی ایرانی: دیپلمات های وین نشین می گویند مذاکرات آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران در اواخر ماه آینده و پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی، از سرگرفته می شود. اما مقامات وزارت خارجه دولت کنونی در ایران می گویند بعید است در ماه آینده مذاکراتی انجام شود، چرا که روحانی باید تیم جدید مذاکره کننده هسته ای را تعیین کند. در این بین یک خبر دیگر از واشینگتن می رسد و آن از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران در پاییز است.

پاییز ، پیش بینی واقع بینانه تریی در مورد تاریخ دور جدیدی از گفت و گو ها با دولت یازدهم ایران است، چرا که روحانی اواسط مردادماه به پاستور می رود و تا چینش اعضای کابینه اش و همچنین هیات مذاکره کننده هسته ای به اتمام برسد، مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پیش رو است که توجه تمامی طرف های مذاکره کننده هسته ای با ایران به آن معطوف خواهد بود. بسیاری می گویند نخستین مقصد سفر خارجی روحانی، آمریکا خواهد بود. همان آمریکایی که رئیس جمهور جدید وعده کاهش خصومت ها با آن را داده و یک مقام عالی رتبه از این کشور نیز در واکنش به لحن مثبت روحانی از افزایش انگیزه ایالات متحده تحت تاثیر مواضع وی سخن می گوید.

المانیتور به نقل از این مقام دولتی و بلند پایه آمریکایی ابراز امیدواری می کند در مذاکراتی که در پاییز از سرگرفته خواهد شد، ایران پاسخ سازنده ای بدهد و تعاملی مثبت داشته باشد. المانیتور نام این مقام را فاش نمی کند اما به نقل از وی می نویسد، آمریکا از لحن مثبت و اظهارات روحانی پس از انتخابات مطلع است و از این رویکرد خشنود به نظر می رسد. اما درعین حال منتظر اقداماتی از جانب تهران است که تمایل جمهوری اسلامی به تعامل جدی با گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) را نشان دهد. چرا که حرف به تنهایی کافی نیست و به عمل نیاز است.

پاییز ، پیش بینی واقع بینانه تریی در مورد تاریخ دور جدیدی از گفت و گو ها با دولت یازدهم ایران است، چرا که روحانی اواسط مردادماه به پاستور می رود و تا چینش اعضای کابینه اش و همچنین هیات مذاکره کننده هسته ای به اتمام برسد، مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پیش رو است که توجه تمامی طرف های مذاکره کننده هسته ای با ایران به آن معطوف خواهد بود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که قرار است نمایندگان گروه 1+5، سه شنبه این هفته در بروکسل تشکیل جلسه دهند تا جزئیات نشست آتی با ایران بررسی شود. برخی بر این گمانند مذاکرات ایران و گروه 1+5، در اوایل ماه سپتامبر از سرگرفته می شود و البته تاریخ دقیق آن بستگی به زمان مجمع عمومی سازمان ملل دارد که هر سال در ماه سپتامبر در نیویورک برگزار می شود.

مقام عالی رتبه آمریکایی در ادامه اظهارات خود این نکته را خاطرنشان می کند، قدرت های جهانی از هیات مذاکره کننده هسته ای که روحانی آن را تعیین خواهد کرد، می خواهند پاسخی جامع به بسته پیشنهادی اعتمادسازی بدهد که در جریان مذاکرات آلماتی ( فوریه) پیش روی تهران قرار گرفت. البته به گفته وی پاسخ به این بسته پیش از مذاکرات بعدی ضروری نیست و راه برای گفت و گوی بیشتر بر سر آن باز است . این مقام آگاه ادامه داد، آنچه در آلماتی پیش روی ایران قرار گرفت، بسته خوبی بود و هنوز زمان و فضا برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک بر سر مجادله هسته ای ایران وجود دارد.

این مقام عالی رتبه در واکنش به توصیه کارشناسان به آمریکا و متحدانش برای تشریح جزئیات نقشه راه گفت: در صورتی که ایران این اقدامات اعتمادساز را بپذیرد و در مورد انتهای راه پرسش هایی داشته باشد، ما می گوییم، اگر تهران به تعهداتش عمل کند تحریم ها لغو می شوند و برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز تحت پیمان منع اشاعه هسته ای، نیز حق ایران خواهد بود.  

وی افزود: در صورتی که تهران بگوید به بسته اقدامات اعتمادساز ( CBM) علاقمند است اما می خواهد در مورد مسائل بزرگتر گفت و گو کند یا  اگر ایران بگوید با هر سه اقدام در مورد غنی سازی 20 درصدی موافقت می کند و در مقابل لغو تحریم های بیشتری را خواستار است، این یک مذاکره با پاسخ های سازنده خواهد بود. این مقام آگاه  با اشاره به پیشنهاد مذاکره دوجانبه با ایران که از سوی باراک اوباما، جو بایدن معاون وی و وندی شرمن، نماینده آمریکا در 1+5، مطرح شده، ادامه داد، آمریکا همچنان به مذاکره مستقیم با ایران علاقمند است و گمان می کند این مذاکرات ارزشمند خواهد بود.

این مقام عالی رتبه در پایان با اشاره به انتقاد هایی که از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری  در خصوص عملکرد سعید جلیلی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای مطرح شد، گفت: در نهایت ما آماده ایم با هر کسی که تهران به عنوان مذاکره کننده هسته ای به مذاکرات می فرستد، گفت و گو کنیم. او ادامه داد،روحانی شاید میانه رو باشد اما از درون حکومتی محافظه کار می آید که در آن  پرونده هسته ای در اختیار مقام معظم رهبری قرار دارد. اینکه روحانی در پرونده هسته ای چه آزادی هایی خواهد داشت موضوعی است که باید در آینده در مورد آن قضاوت شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکره روحانی آمریکا


نظر شما :