المانیتور منتشر کرد

پیش بینی باربارا اسلاوین از کابینه روحانی

۲۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۱۸۶۳۷ اقتصاد و انرژی ترجمه برگزیده
شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دهم احتمالا با محمد نوبخت، سخنگوی روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی که هم اکنون معاون بخش تحقیقات اقتصادی مرکز مطالعات استراتژیک است، جایگزین خواهد شد.
پیش بینی باربارا اسلاوین از کابینه روحانی

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران روز یکشنبه به مجلس شورای اسلامی رفت و اقدامی را انجام داد که محمود احمدی نژاد در 8 سال اخیر به ندرت در پی آن بود. روحانی در مجلس از ابعاد بحران اقتصادی ایران سخن گفت.روحانی گفت کارگروه هایی که او تشکیل داده از مشکلات اقتصادی عدیده ای پرده برداشته اند که از ماه آینده دولت وی باید با آنها دست و پنجه نرم کند. برای مثال، تورم 42 درصدی که بالاترین نرخ تورم در منطقه و شاید جهان است دست کم 10 رقم بالاتر از نرخی است که دولت احمدی نژاد اعلام کرده است. همچنین دولت احمدی نژاد به طور متوسط از سال 2005 تا کنون سالیانه 14 هزار موقعیت شغلی ایجاد کرده  و برای نخستین بار از جنگ ایران و عراق تا کنون ، برای دو سال پیاپی، رشد اقتصادی کشور منفی بوده است.

این اظهارات روحانی به معنی توقع های کمتر نسبت به پیشرفت سریع، پس از روی کار آمدن دولت جدید است. اما در عین حال به این نکته اشاره دارد که روحانی با چه چالش هایی روبرو خواهد بود و برای مقابله با آنها هم در سیاست و هم در همکاران به تغییراتی نیاز خواهد داشت.

نخستین اقدامی که روحانی باید انجام دهد، خودداری از غیر واقع بین بودن در مشکلات جاری اقتصادی است. احمدی نژاد در 8 سال گذشته همواره برآوردی مثبت از وضعیت اقتصادی داشت. برای مثال او می گوید شرایط اقتصادی مردم ایران از سال 2005، بهتر است و این در حالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا دچار بحران اقتصادی هستند.

اخیرا نیز شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دهم، به المانیتور گفت: رشد اقتصادی ایران در سال های 2011 و 2012، مثبت بوده – باوجود اینکه برآورد صندوق بین المللی پول با این موضع در تناقض است – و تحریم ها نیز به نفع بخش های مهم اقتصاد ایران تمام شده است. حسینی احتمالا با محمد نوبخت، سخنگوی روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی که هم اکنون معاون تحقیقات اقتصادی مرکز مطالعات استراتژیک است، جایگزین خواهد شد.

فرحی در ادامه می گوید ، روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد با مردم صادق خواهد بود شاید این یکی از آسان ترین تعهداتی باشد که می تواند آن را اجرا کند.

بیژن خواجه پور، کارشناس اقتصاد ایران در پیش بینی وزرای احتمالی کابینه روحانی می گوید این احتمال وجود دارد که روحانی از مقامات سابق در دولت های خاتمی و هاشمی استفاده کند که اغلب تحصیلکرده آمریکا هستند.  

برای مثال محمود واعظی، معاون سابق وزارت خارجه در امور اروپا و آمریکا، احتمالا وزیر خارجه خواهد شد. او هم اکنون مسئول بخش سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک است. محمد نهاوندیان که سال ها رئیس اتاق بازرگانی بوده نیز به عنوان وزیر صنایع و بازرگانی مطرح است. برخی نیز می گوید محمدرضا نعمت زاده، در دوره روحانی وزیر نفت می شود. بحث هایی نیز در مورد بازگرداندن محمد جواد ظریف؛ نماینده سابق ایران در سازمان ملل مطرح است.

علاوه بر موضوعات اقتصادی، سیاست خارجی نیز در دولت روحانی نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. او که پیش از این اعلام کرده بود خواستار تعامل با جامعه جهانی است، روز یکشنبه در مجلس تاکید کرد خصمانه سخن گفتن با دشمنان مشکلی را حل نمی کند. ما باید دشمن را بشناسیم تا بتوانیم پاسخ درخور به آن بدهیم.

فریده فرحی، کارشناس امور ایران در دانشگاه هاوایی می گوید: دولت روحانی با موانعی مواجه خواهد بود که شامل نارضایتی تندرو ها از بازگشت مقامات مرتبط با خاتمی و هاشمی به قدرت است. اما روحانی با صادقانه سخن گفتن می تواند زمان بخرد و حسن نیت خود را نشان بدهد.

فرحی در ادامه می گوید ، روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد با مردم صادق خواهد بود شاید این یکی از آسان ترین تعهداتی باشد که می تواند آن را اجرا کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: سه شنبه 25 تیر 1392/ باز انتشار: شنبه 29 تیر 1392

کلید واژه ها: روحانی اقتصادی باربارا اسلاوین


نظر شما :