ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از ادعای مالکیت اسرائیل بر زمین های مصر تا رونق بازار جبهه النصره

۱۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۹۳۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
جلوگیری دولت تونس از ورود 4500 تونسی به سوریه، ادعای مالکیت اسرائیل بر زمین های مصر، هم پیمانی ارتش آزاد سوریه با جبهه النصره، مطالبه 420 هزار دلاری از زن سارکوزی و بازپس گیری 10 هزار قطعه باستانی از امریکا به عراق از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرنی هستند.
از ادعای مالکیت اسرائیل بر زمین های مصر تا رونق بازار جبهه النصره

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

جلوگیری دولت تونس از ورود 4500 تونسی به سوریه

وزارت کشور تونس اعلام کرد، از ماه مارس تا کنون از خروج 4500 شهروند تونسی برای سفر به ترکیه با هدف پیوستن به جریان های مخالف اسد در سوریه ممانعت به عمل آورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لطفی بن جدو، وزیر کشور تونس با شرکت در یک کنفرانس خبری با اعلام این خبر افزود: «این افراد قصد داشتند برای شرکت در عمیات موسوم به "عملیات جهادی" به سوریه سفر کنند که اکثر آنها جوانانی بودند که تحت تاثیر اندیشه های سلفی جهادی قرار داشتند.»

ایجاد منطقه اقتصادی فلسطینی – اسرائیلی – اردنی – ژاپنی

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که مقامات اردنی، اسرائیلی، فلسطینی و ژاپنی از یک منطقه تولیدات کشاورزی ویژه که با مشارکت حکومت خودگردان فلسطینی، اسرائیل، اردن و با حمایت مالی ژاپن در کرانه باختری راه اندازی شده است، رونمایی کردند.

بنا به این گزارش پیش بینی می شود، با راه اندازی این مرکز حداقل 7 هزار فرصت شغلی برای شهروندان فلسطینی فراهم شود.

در مراسم راه اندازی این مرکز سیلوان شالوم، وزیر انرژی اسرائیل، حسین المجالی، وزیر کشور اردن، محمود ابو رمضان، وزیر کشور فلسطین و بومیا کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن حضور داشتند.

این برای نخستین بار است که پس از مدت ها مقامات فلسطینی و اسرائیلی برای راه اندازی یک پروژه در یک مراسم مشترک شرکت می کنند.

ادعای مالکیت اسرائیل بر زمین های مصر

روزنامه عبری یدیعوت احرونوت گزارش داد که مجموعه ای از پژوهشگران اسرائیلی تحت عنوان هیئت امنیت ملی در اسرائیل در حال تهیه فهرستی از زمین هایی هستند که ادعا می شود در گذشته جزء مایملک یهودی های ساکن مصر بوده و توسط دولت وقت این کشور مصادره شده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، در این فهرست زمین سفارت روسیه به همراه محل سکونت سفیر این کشور در مصر، کاخ محل سکونت جیهان سادات، زمین های سفارت خانه های پاکستان، کره جنوبی، سوئیس، آلمان، کانادا، هلند، الجزایر، بحرین، مکزیک، محل سابق سفارت امریکا، ساختمان کتابخانه بزرگ قاهره، مرکز لیبرتی هاوس، وابسته به سفارت امریکا، موزه هنرهای محمد خلیل و ده ها محله و موسسه تجاری دیگر که دیگر اکنون وجود خارجی ندارند، ادعا شده که مایملک یهودی های ساکن مصر بوده است.

تهیه کنندگان این فهرست انتظار دارند که با اعلام رسمی آن از طریق دولت این رژیم بتوانند از دولت مصر به ازای این زمین ها پول دریافت کنند.

ارتش آزاد سوریه با جبهه النصره هم پیمان می شود

منابع نزدیک به ارتش آزاد سوریه اعلام کردند که نیروهای ارتش آزاد سوریه در حال جدا شدن از این ارتش و پیوستن به جبهه النصره در سوریه هستند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، با کاهش حمایت های بین المللی از جریان ارتش آزاد سوریه، شاخه نظامی مخالفان اسد و ناتوانی ائتلاف مخالفان در ایجاد یکپارچگی در خود و جلب حمایت خارجی و همچنین خودداری کشورهای غربی از ارسال سلاح به این شاخه نظامی، اعضای این جریان سر خورده شده و در حال پیوستن به جبهه النصره هستند.

این در حالی است که بسیاری از اعضای ائتلاف مخالفان اسد نسبت به تضعیف و فروپاشی ارتش آزاد هشدار داده اند.

اختصاص 80 میلیارد دلار به پروژه های عمرانی در عربستان

دولت عربستان سعودی اعلام کرد با هدف توسعه زیرساخت های شهری و زیربناهای کشور 80 میلیارد دلار پروژه عمرانی تعریف کرده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، از جمله پروژه هایی که دولت عربستان قصد دارد بر روی آنها تمرکز کند توسعه شبکه ریلی در سراسر کشور و ساخت مترو در شهرهای بزرگ از جمله ریاض، پایتخت این کشور است. دولت عربستان قصد دارد ظرف 5 سال آینده بیش از 9 میلیارد دلار در صنعت ریلی کشور سرمایه گذاری کند و شبکه ریلی ای به طول 180 کیلومتر با هدف استفاده از قطارهای برقی در سراسر کشور بسازد.

مطالبه 420 هزار دلاری از زن سارکوزی

شهروندان فرانسوی با امضای طوماری در فیسبوک از کارلا برونی، همسر نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه 480 هزار دلار مطالبه مالی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی متهم است با استفاده از امکانات دولتی در زمان ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی سازمانی غیردولتی به اسم خود و همسرش ایجاد کرده است. این اتهام جنجال گسترده ای در فرانسه به وجود آورده است.

این طومار را نیکولا بوسکیه، یکی از طراحان سایت های اینترنتی و فعال در فضای مجازی تهیه کرده و تا کنون توانسته امضای 62 هزار نفر را برای اقامه دعوا علیه همسر نیکولا سارکوزی جمع کند.

پیوستن زندانیان القاعده عراق به جبهه النصره سوریه

فرمانده ستاد مشترک بغداد روز یکشنبه خبر داد که ۳۵۰ تن از زندانیان فراری از زندان ابوغریب دستگیر و ۱۵۰ تن از آنان کشته شده اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این ستاد در بیانیه رسمی مسئولیت کوتاهی در حمله به زندان ها را متوجه پلیس، دولت مرکزی و محافظان زندان دانسته است.

این ستاد همچنین اعلام کرده است که یک صد نفر از کسانی که از این زندان فرار کرده اند به عضویت جبهه النصره در سوریه در آمده اند.

بازگشت 40 جهادی از جبهه النصره به کردستان

وزارت اوقاف حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد، 40 نفر از شهروندان کردی که در جنگ با ارتش سوریه در کنار جبهه النصره می جنگیدند از این جریان جدا شده و به کردستان بازگشته اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این افراد زمانی تصمیم به انصراف از مبارزه در کنار اعضای جبهه النصره گرفتند که متوجه شدند این جبهه یکی از کانون های مبارزه خود را با کردهای سوریه قرار داده است.

این وزارت خانه کُرد از این که شهروندان کُرد در کنار اعضای جبهه النصره می جنگند، ابراز تاسف کرده است.

درآمد 734 میلیون دلاری هتل های ابوظبی

دولت ابوظبی اعلام کرد میزان ورود مسافران به هتل های پایتخت امارات متحده عربی از نیمه اول سال جاری میلادی تا کنون به تنهایی 12 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این مساله سبب شده تا درآمدزایی در این صنعت به 734 میلیون دلار تا کنون برسد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، بنا به این گزارش 145 هتل و هتل آپارتمان در طول این مدت میزبان 1.333 میلیون مسافر بوده که به طور میانگین 4.3 میلیون شب را در ابوظبی گذرانده اند. به گفته دولت ابوظبی این میزان مسافر نسبت به نیمه نخست سال گذشته میلادی در حدود 25 درصد رشد را نشان می دهد.

تظاهرات کردهای سوریه در لندن علیه ارتش آزاد سوریه

کردهای سوریه با تظاهرات در برابر دفتر نخست وزیر دولت بریتانیا در لندن، ساختمان شماره 10 داونینگ استریت، از دولت انگلیس خواستند تا کردها را از دست ارتش آزاد نجات دهد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، آنها همچنین تظاهرات مشابهی را در برابر دفتر سازمان ملل در لندن انجام دادند و علیه ارتش آزاد شعار دادند. آنها در شعارهای خود می گفتند "ما را از دست ارتش آزاد نجات دهید".

بنا به این گزارش ظرف روزهای گذشته و بعد از آن که کردستان سوریه اعلام کرد که می خواهد به زودی دولت خودمختار کردستان سوریه را راه اندازی کند، درگیری هایی میان ارتش آزاد با نیروهای نظامی کردستان درگرفته است.

امریکا 10 هزار قطعه باستانی را به عراق پس می دهد

یک مسئول عالی رتبه در وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق خبر داد که این وزارت خانه بر سر بازپس گیری ۱۰هزار قطعه باستانی از موزه های عراق با ایالات متحده امریکا به توافقات اولیه رسیده است.

به گزارش فرات نیوز، این منبع مطلع گفته که طبق این توافقات تا پیش از سپتامبر ۲۰۱۴ بیش از ۱۰هزار قطعه باستانی که در ایالات متحده نگهداری می شود به عراق پس داده خواهد شد.

او افزود که لیست این قطعه ها در دانشگاه کورنیل نیویورک موجود است و هنوز جزئیاتی در این توافق نامه هست که باید بر سر آن توافق شود و تأکید کرد که ایالات متحده در این مذاکرات همکاری بسیار خوبی با طرف عراقی دارد و اظهار داشت که توافق شده که درباره چگونگی رسیدن این قطعات به ایالات متحده مطلقاً بحث نشود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه ارتش آزاد جبهه النصره عراق فرانسه مصر اسرائیل


نظر شما :