رقیب موگابه انتخابات را باطل خواند

۱۲ مرداد ۱۳۹۲ | ۰۱:۴۹ کد : ۱۹۱۹۳۸۲ سرخط اخبار

با ادامه شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه و اخبار تایید نشده از پیروزی رابرت موگابه، نخست وزیر این کشور انتخابات را باطل و نتایج آن را غیرقابل قبول خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه عربستانی الریاض، مورگان چانگرای، نخست وزیر زیمبابوه و رقیب رابرت موگابه، رئیس جمهوری این کشور در انتخابات ریاست جمهوری زیمباوه اعلام کرد که نتایج انتخابات را نمی پذیرد.

وی در سخنانی در هراره پایتخت این کشور گفت: به دلیل تقلب هایی که در این انتخابات صورت گرفت ما نتایج این انتخابات را قبول نداریم و آن را باطل می دانیم.

وی ادامه داد: شیوه نادرستی که انتخابات براساس آن برگزار شد و نیز نتایجی که از آن بیرون خواهد آمد، کشور را وارد بحران خواهد کرد.

سخنان چانگرای در حالی ایراد می شود که شبکه حمایت از انتخابات زیمبابوه که بزرگترین نهاد غیر دولتی ناظر بر انتخابات این کشور محسوب می شود نیز در نتایج شمارش آرا و همچنین صحت برگزاری انتخابات ابراز تردید کرده است.

رئیس شبکه حمایت از انتخابات زیمبابوه در این باره گفت: به دلیل اقدامات غیرقانونی و نیز ممانعت از رای دادن واجدین شرایط در برخی مناطق کشور صحت انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 زیر سئوال رفته و ما نمی توانیم درستی آن را تایید کنیم.

این در حالی است که طرفداران رابرت موگابه، رقیب چانگرای از هم اکنون پیروزی وی را جشن گرفته واعلام کردند که موگابه با به دست آوردن اکثریت قاطع آراء رقیب خود را شکست داده است.

سخنگوی حزب موگابه امروز جمعه اعلام کرد که وی در انتخابات 70 تا 75 درصد آراء را نسیب خود کرده و حزبش دو سوم کرسی های مجمع ملی زیمبابوه را از آن خود می کند.

در همین حال اتحادیه آفریقا با حمایت از نتایج انتخابات زیمبابوه و نیز چگونگی برگزاری آن اعلام کرد: انتخابات سالم و شفاف برگزار شد.

انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه روز چهارشنبه برگزار شد و قرار است نتایج رسمی آن ظرف چند روز آینده اعلام شود.

اتحادیه آفریقا و نیز اتحادیه اروپا از هواداران دو نامزد انتخابات در زیمبابوه خواسته اند تا از خشونت بپرهیزند و مشکلات را از طریق گفت وگو حل کنند.

کلید واژه ها: زیمبابوه موگابه


( ۱ )

نظر شما :