رابرت موگابه دوباره رئیس جمهور شد

۱۳ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۱۹۴۳۲ سرخط اخبار

براساس نتایج رسمی اعلام شده از انتخابات زیمبابوه، رابرت موگابه در این انتخابات به پیروزی قاطع دست پیدا کرده و برای یک دور دیگر رئیس جمهوری این کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که مخالفان دولت زیمبابوه با تاکید بر وقوع تقلب در این انتخابات وعده دادند که آن را به چالش کشیده و در عین حال آمریکا این انتخابات را "غیر معتبر" خواند.

نتایج رسمی انتخابات نشان داد، رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه توانسته است 61 درصد از آرای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورد و همزمان در این انتخابات اکثریت قاطعی را نیز در پارلمان از آن حزب خود کرده و در عین حال رقیب وی یعنی مورگان چانگرای تنها توانسته است 34 درصد از آراء را به دست آورد.

چانگرای 61 ساله که پیشتر سه بار تلاش کرده بود تا موگابه را از قدرت خارج کند این انتخابات را به عنوان "انتخابات همراه با تقلب" و "دزدیده شده" محکوم کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در این میان روز شنبه با انتشار بیانیه ای انتخابات زیمبابوه را شدیدا مخدوش خواند.

کری گفت: آمریکا معتقد است نتایجی که از انتخابات زیمبابوه اعلام شد نمایانگر ابراز معتبر اراده مردم زیمبابوه نیست.

مورگان چانگرای، نخست وزیر دولت کنونی زیمبابوه وعده داد که نتایج انتخابات را در دادگاه به چالش کشیده و حزب وی یعنی جنبش تغییر دموکراتیک، نهادهای دولتی را تحریم خواهد کرد.

وی اظهار داشت: ما به دولت ملحق نخواهیم شد. ما به دادگاه خواهیم رفت.

چانگرای خاطرنشان ساخت: این انتخابات دزدیده شده و همراه با تقلب زیمبابوه را غرق در بحران سیاسی، اقتصادی و اساسی کرده است.

وی با این حال از تصمیم حزب خود برای ورود به یک دولت ائتلافی پرتنش با موگابه دفاع کرد.

چانگرای خاطرنشان ساخت: مشارکت ما در دولت، کشور را نجات داد. مدارس پیش از آن بسته شده بودند. بیمارستان ها بسته شده بودند. ما واحد پول زیمبابوه را که بی ارزش شده بود استفاده می کردیم. در فروشگاه ها هیچ جنسی وجود نداشت و همه مستأصل شده بودند.

چانگرای با ابراز خشم نسبت به ابعاد گسترده "تقلب" در انتخابات اظهار داشت که "روزهای همزیستی ما به پایان رسیده است." حزب جنبش برای تغییر دموکراتیک اکنون تا روز چهارشنبه فرصت دارد تا شواهد "تقلب" ادعایی را به دادگاه عالی ارائه کند اما یافتن شواهد قاطع مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات دشوار خواهد بود.

چانگرای تاکید کرد که پرونده همه اختلاط و قانون شکنی ها در انتخابات را به نهاد 15 عضوی جامعه توسعه جنوب آفریقا ارائه خواهد داد و خواهان یک نشست اضطراری این نهاد خواهد شد.

هم زمان ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز نسبت به چگونگی اجرای انتخابات در زیمبابوه اظهار نگرانی عمیق کرد.

با وجود این امرسون مانان گاگوا، وزیر دفاع زیمبابوه و یکی از همپیمانان اصلی موگابه با انتقاد از اتهام وقوع تقلب در انتخابات تاکید کرد که نتایج این انتخابات تغییر دهنده بازی بوده است.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: اکنون غرب باید کوتاه بیاید، آنها باید یک نردبان پیدا کرده و پایین بیایند. در زیمبابوه یک انتخابات دموکراتیک اتفاق افتاده است.

در عین حال کشورهای همسایه زیمبابوه این انتخابات را تایید کردند. جامعه توسعه جنوب آفریقا که پیشتر دولت ائتلافی زیمبابوه را مهندسی کرده بود، اظهار داشت که این انتخابات آزاد و صلح آمیز بوده است.

برنارد ممبه، ناظر انتخاباتی این سازمان اظهار داشت: ما اظهار نداشتیم که این انتخابات عادلانه بوده است. ما نخواستیم که سریع نتیجه گیری کنیم. با وجود این اعتبار این انتخابات با استعفای یکی از 9 کمیسیونر رسمی انتخاباتی زیمبابوه هرچه بیشتر زیر سوال رفت.

مخولولی نیاتی، یکی از 9 کمیسیونر انتخاباتی زیمبابوه در نامه ای گفت که از بابت شیوه ای که انتخابات اعلام شده و به اجرا درآمده است، از سمت خود استعفا می کند .

مورگان چانگرای با وجود این از فراخواندن حامیان خود برای ریختن به خیابان ها خودداری کرد که علت آن نگرانی از تکرار سرکوب خونینی بود که پس از انتخابت سال 2008 و به دنبال پیروزی وی در دور اول انتخابات رخ داد.

اواخر روز شنبه شهر هراره پایتخت زیمبابوه آرام بود و نشان چندانی از اعتراضات و یا تجمعات پیروزی هواداران موگابه در آن دیده نمی شد.

کلید واژه ها: زیمبابوه موگابه


نظر شما :