رئیس جمهوری جدید ایران در سایه سنگین تحریم‌ها آغاز به کار کرد

امیدواری امریکا به لحن نرم روحانی در دیپلماسی

۱۸ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۱۹۴۶۰ ترجمه برگزیده خاورمیانه سهم دیپلماسی در انتخابات
مسئول سابق وزارت امور خارجه امریکا می گوید به رغم لحن صحبت‌های ایرانی‌ها می‌توان همچنان امیدوار به رسیدن به یک توافق جذاب با ایرانی‌ها بود.
امیدواری امریکا به لحن نرم روحانی در دیپلماسی

دیپلماسی ایرانی: مسئولان و تحلیلگران امریکایی می گویند که آمارهایی که از اقتصاد ایران منتشر می شود و نشانه هایی که وجود دارند، نشان می دهد که این کشور با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و در چنین شرایطی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری منتخب ایران به قدرت رسیده است.

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، به اعتقاد امریکایی ها تحریم های غرب به شکل گسترده ای بر شریان های حیاتی مالی ایران تاثیر گذاشته و این در حالی است که ایران به شدت به واسطه این تحریم ها تحت فشار است که با غرب بر سر پرونده هسته ای اش به توافق برسد. روحانی در شرایطی پست ریاست جمهوری ایران را تحویل می گیرد که اخبار بد و ناخوشایندی از محافل بین المللی دائما به گوشش می رسد که عمدتا مرتبط با تحریم ها و تشدید فشارها به ایران است.

تحلیلگران امریکایی در گفت وگو با واشنگتن پست می گویند که بسیاری از کارشناسان امور ایران بر این باورند که فرصت رسیدن به توافقی تازه با ایران بسیار کم است مگر این که هشدارهای اقتصادی در درون ایران رهبران این کشور وادار کند که واقعا به فکر دریچه ای برای خروج از این وضعیت باشند.

کلیفورد کوبچان، مسئول سابق وزارت امور خارجه امریکا و مشاور امور خاورمیانه در مجموعه نخبگان اقتصادی گروه ایران مجموعه اوراسیا در این باره می گوید: «به خوبی می دانیم و البته کاملا هم روشن است که اقتصاد ایران با مشکلات خطرناکی دست به گریبان است، انتخاب حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری نیز نشان از مشکلات شدید اقتصادی ای است که مردم ایران را بر آن داشته تا وی را انتخاب کنند.»

وی در عین حال تاکید می کند، به رغم لحن صحبت های ایرانی ها ولی می توان همچنان امیدوار به رسیدن به یک توافق جذاب با ایرانی ها بود.

حسن روحانی، یکی از روحانیان دینی ایران که چهره ای معتدل در میان مجموعه مشاوران محافظه کار آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب ایران محسوب می شود، در حالی سکان دار امور اجرایی این کشور را به دست می گیرد که ایران به دلیل پیش گرفتن سیاست های هسته ای اش با غرب درگیر است و اکنون نیز در این رابطه در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است.

کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا امیدوار است که سلسله تحریم های شدید اقتصادی ای که در دو سال گذشته متوجه ایران شده باعث شود تا حسن روحانی که در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اش تعهد داده بود که در سیاست خارجی راهی پراگماتیک تر پیش بگیرد، در مذاکره با غرب نرمش از خود نشان دهد.

در سخنرانی هایی که روحانی بعد از پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری ایران بیان داشته وی وعده آزادی های سیاسی و اجتماعی را به شهروندان ایرانی داده است و وعده داده تا سطح زندگی مردم ایران را که در طول 8 سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد سختی های بسیاری را متحمل شده اند، بهبود بخشد.

تحلیلگران چه در ایران چه در غرب همگی بر این باورند که کلید بهبود وضعیت اقتصادی کشور یافتن راهی برای کاهش فشارهای ناشی از تحریم ها است.

تحلیلگران چه در ایران چه در غرب همگی بر این باورند که کلید بهبود وضعیت اقتصادی کشور یافتن راهی برای کاهش فشارهای ناشی از تحریم ها است، مساله ای که بر واحدی پول ایران، ریال نیز تاثیر مستقیم گذاشته و با انتخاب روحانی تا اندازه ای روی ثبات به خود دیده است.

با اعمال تحریم های غرب علیه ایران میزان صادرات نفتی ایران و ارزش ریال به شدت کاهش یافت اما محدودیت های اقتصادی جدید غرب در صورتی که بخواهد اعمال شود، باز هم بر شدت بحران های اقتصادی و اجتماعی ایران خواهد افزود. مقام های ایرانی در ماه گذشته اعلام کردند که نرخ تورم در این کشور 45 درصد بوده در حالی که این رقم در مدت مشابه تابستان سال قبل 32 درصد بوده است، در حالی که اذعان دارند برای نخستین با در سه دهه گذشته اقتصاد ایران شاهد سقوط ملموسی بوده است. کاهش 40 درصد صادرات نفتی ایران که از سال گذشته آغاز شده و همچنین کاهش خرید مشتری های نفتی باقی مانده ایران باعث شده است تا بحران های اقتصادی کشور دو چندان شوند.  

مرکز پژوهش های اقتصادی روبینی گلوبال اکنومیکس پیش بینی کرد که درآمدهای ارزی ایران به طور سالانه 15 میلیارد دلار کاهش یابد مساله ای که سبب خواهد شد تا تهران بیش از پیش از ذخیره های ارزی فعلی خود استفاده کند.

مارک دوبوویتز، مدیر موسسه دفاع از دموکراسی ها در این باره می گوید: «وضعیت برای ایران به دلیل تحریم های مالی بسیار بد است برای این که دولت نمی تواند به ذخیره های ارزی اش در خارج دست یابد.»

وی که کارشناس تحریم نیز هست، در ادامه می افزاید: «تحریم هایی که کنگره امریکا علیه ایران وضع کرده کار را برای این کشور بیش از پیش مشکل ساخته است و این مساله سبب شده تا ایران با مشکلات خطرناکی روبه رو شود.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 14 مرداد 1392/ باز انتشار: چهارشنبه 18 مرداد 1392

کلید واژه ها: حسن روحاني


نظر شما :