نتانیاهو به دنبال صلح نیست

۲۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۲ کد : ۱۹۱۹۸۰۸ سرخط اخبار

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در یادداشتی ضمن انتقاد از سیاست های «بنیامین نتانیاهو» در مورد مذاکرات سازش، نوشت: او هنوز تصمیم خود برای ورود واقعی به این مذاکرات را اتخاذ نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در یادداشتی به قلم «باراک راوید» با اشاره به روند ازسرگیری مذاکرات سازش، نوشته است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل هنوز به دنبال صلح نیست و هرگاه که قدمی در این جهت برمی دارد، چند گامی هم رو به عقب حرکت می کند.

راوید در بخشی از این یادداشت می نویسد: یک مقام ارشد اسرائیلی نزدیک به نخست وزیر گفت که به عقیده اش نتانیاهو هنوز از این رودخانه (مذاکرات سازش) عبور نکرده است. او از یک سو داخل آب شده و به سمت کرانه دیگر رود قدم برمی دارد، اما از سوی دیگر هر چند ثانیه یک بار به عقب نگاهی می اندازد و با  هر قدم رو به جلویی که بر می دارد، اجازه می دهد جریان آب او را سه گام به عقب براند.

وی می افزاید: به عنوان نمونه، ببینید که نتانیاهو چطور برای توقف ساخت 1200 واحد مسکونی در شهرک ها و قدس در خلال مذاکرات با آمریکایی ها توافق کرد، اما بعد از مدتی ناگهان چندین طرح مختلف ساخت صدها واحد جدید در شهرک ها به اجرا گذاشته شد. یا اینکه، نتانیاهو شجاعانه آزادی 104 اسیر فلسطینی را در کابینه به تصویب رساند، اما بعد از مدتی از بیم انتقادات، بر خلاف آنچه که با آن موافقت کرده بود، اعلام کرد که تعدادی از این اسرا باید به غزه و کشورهای خارجی تبعید شوند.

در ادامه این یادداشت با اشاره به اینکه نتانیاهو تلاش می کند اینطور وانمود کند که فلسطینی ها به دنبال ضربه زدن به روند صلح هستند، آمده است: اما خنده دارترین چیز، نامه ای بود که دفتر او برای «جان کری» وزیر خارجه آمریکا ارسال کرد... نتانیاهو در نامه اش به کری، باز هم ورق بازنده شکایت از «اقدامات محرک فلسطینی» را بازی کرد.

مقاماتی که با نتانیاهو صحبت کرده اند، می گویند رفتارهای نتانیاهو، تردید و دودلی اش و اقدامات زیگزاگی او، نتیجه عدم اعتماد وی به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان است. این مقامات می گویند نتانیاهو قصد دارد از این رودخانه عبور کند، اما اول می خواهد مطمئن شود که عباس هم چنین قصدی دارد. او نگران است آن است که درون این آب خروشان پر از گرداب های سیاسی شیرجه بزند، اما عباس را ببیند که کنار رودخانه ایستاده و غرق شدن او را مشاهده می کند.

راوید در پایان خطاب به نتانیاهو می نویسد: اگر نتانیاهو می خواهد آمریکایی ها، فلسطینی ها و اکثریت افکار عمومی اسرائیل او را جدی بگیرند، باید تاکتیک های منسوخش را کنار بگذارد. او باید گله گذاری، به دور خود چرخیدن، حقه های کهنه و بازی متهم کردن طرف مقابل را ترک کند و بدون نگاه کردن به گذشته، وارد مذاکرات صلح شود.

کلید واژه ها: نتانیاهو مذاکرات


نظر شما :