مانکن روس چگونه به کابینه اوباما نفوذ کرد +تصاویر

۲۹ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۹ کد : ۱۹۲۰۱۵۹ سرخط اخبار

مشرق - روسیه سابقه بسیار قدرتمندی در جاسوسی دارد و تاریخ جاسوسی در این کشور به دوران حکومت سزارها بر این سرزمین بازمی گردد. با این حال بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی KGB که یک سازمان جاسوسی قدرتمند با اختیارات نامحدود بود به سازمان های کوچک تری با اختیارات بسیار محدود تقسیم شد. اما این محدودیت ها مدت زیادی به طول نینجامید و از زمانی که ولادیمیر پوتین (یکی از اعضای سابق KGB) سکان قدرت را در روسیه به دست گرفت، سرویس اطلاعات جاسوسی خارجی (SVR) توانست بسیاری از اختیارات و اقتدار سابق سازمان های جاسوسی را به دست آورد.

در حال حاضر مقامات آمریکایی بر این باورند که میزان جاسوسی این سازمان در آمریکا به میزان فعالیت های جاسوسی آن در دوران جنگ سرد بازگشته است. «پیتر ارنست» مدیر اجرایی موزه بین المللی جاسوسی در واشنگتن که به عنوان مامور CIA بیش از سه دهه در رقابت های سازمانش با KGB حضور داشته این باور را تایید می کند. ارنست در این خصوص می گوید: سازمان های جاسوسی روسیه امروز اگر مهم تر از گذشته نباشند کمتر از آن نیز نیستند و همانند گذشته از اهمیت برخوردارند.
 


بعد از آمریکا، انگلیس دومین کشوری است که به شدت نگران میزان فعالیت های جاسوسان روسی در این کشور است. مقامات امنیتی انگلیس بر این باورند که میزان فعالیت های جاسوسی روسیه علیه انگلیس همچنان در سطح دوران جنگ سرد قرار دارد. در همین خصوص «جاناتان اوانس» مدیر سازمان ضدجاسوسی انگلیس با اشاره به صرف هزینه های کلان و نیرو های فراوان برای مقابله با جاسوس های روسی تاکید کرده که هزینه های صرف شده در این زمینه به همان اندازه ای است که برای مقابله با القاعده به کار گرفته می شود.

در واقع باید گفت که طی سالیان اخیر سازمان های جاسوسی روسیه به یکی از قدرتمندترین گروه های سیاسی در این کشور تبدیل شده اند. این در حالی است که بسیاری از ماموران سابق KGB نیز بسیاری از پست های کلیدی کرملین را در اختیار خود گرفته اند. یک ضرب المثل قدیمی در روسیه می گوید: «هیچ چیزی مثل جاسوسی نیست.»


"اسنودن" نامی که این روزها حاشیه هایی برای دو دولت آمریکا و روسیه رقم زده است و دوباره ماجرای جاسوسی های روسیه را بر سر زبان ها انداخته است.

اگر به تاریخ جاسوسی در روسیه نگاه کنیم درخواهیم یافت ماجرای اسنودن برای بار اول نیست که اتفاق افتاده است و در طول تاریخ جاسوسان زیادی از غرب و آمریکا به سمت روسیه سرازیر شده اند.


"مشرق" در این گزارش سعی در معرفی چند تن از معروف ترین این جاسوس ها دارد که در زیر از نگاه تان می گذرد.


جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی


ردولف ایوانویچ آبل

جاسوس ارشد سازمان جاسوسی شوروی موسوم به 'کا گ ب' در سال 1957 میلادی بود که در آمریکا به اتهام انتقال اسرار نظامی به تحمل ۳۰ سال زندان محکوم شد.


اف. بی. آی دستگیری او را بزرگترین شاهکار خود می داند و بطور مفصل توصیف می کند که چطور طی 4 سال تلاش ورزید او را به تله بیاندازد.

او با پاسپورتی به نام کایوتیس وارد آمریکا شد و به نام امیل گولدفوس دستگیر شد. در موقع دستگیری خود را سرهنگ ابل معرفی کرد که نام دوست وهمفکر خوبش، رودولف آبل از لتونی بود که چندی پیش درگذشته بود.


کمبریج ۵

اگر اهل تاریخ باشید حتما نام «کمبریج ۵» را شنیده اید؛ چرا که داستان جاسوسی پنج دانشجوی دانشگاه کمبریج بریتانیا برای اتحاد جماهیر شوروی حکایتی معروف است.

این گروه دانشجویی به واسطه گرایش های کمونیستی جذب KGB شدند و در سال های جنگ دوم جهانی و در تمامی سال های دهه ۵۰ سده گذشته برای روس ها جاسوسی کردند.


کیم فیلبی


کیم فیلبی، رهبر این حلقه بود که یکی از موفق ترین جاسوس های تاریخ لقب گرفته است. اعضای دیگر این گروه را دونالد مک لین، گای بورگس، آنتونی بلانت و جان کارن کراس در برمی گرفت.

مک لین، بورگس و فیلبی در دهه ۱۹۶۰ و زمانی که احساس کردند حلقه محاصره دستگاه های اطلاعاتی به دور آنان تنگ تر شده و امکان دستگیر شدن شان وجود دارد از بریتانیا گریخته و به اتحاد جماهیر شوروی وقت فرار کردند.

بلانت و کارن کراس در بازجویی ها به جاسوسی برای شوروی اقرار کردند، اما در دادگاه این اتهام را نپذیرفتند. کران کراس در روند محاکمه ادعا کرد تحت شکنجه اقرار کرده عضو پنجم گروه است.


به هرحال دادگاه رسیدگی کننده این دو را مجرم شناخت و با توجه به قوانین بریتانیا که حداکثر مجازات جاسوسی برای کشوری دوست ۱۴ سال زندان است به تحمل حبس محکوم شدند.

ملـیتـا نوروود

ملیتا در لتونی، از یک پدر و مادر کمونیست متولد شد. او دستیار به ظاهر بی ضرر مدیر یکی از مراکز تحقیقاتی اتمی بریتانیا بود که برای مدت 37 سال با خونسردی تمام، اسرار بمب های اتم این کشور را به روسیه گزارش می داد. در نهایت در سال 1999، چهره واقعی او آشکار شد.


ژولیوس و اتل روزنبرگ

ژولیوس و اتل روزنبرگ از کمونیست های آمریکا بودند که به ارسال اطلاعات هسته ای محرمانه ایالات متحده برای شوروی متهم شدند.این دو اولین بار در سال ۱۹۳۶ در مجمع کمونیستی یانگ ملاقات کردند و ثمره ازدواج آنان با هم دو فرزند بود.

ژولیوس در ۱۹۴۲ به خدمت سازمان اطلاعاتی شوروی (KGB) درآمد و خیلی زود به جاسوس ارشد شوروی در آمریکا تبدیل شد.

او به اطلاعاتی فوق محرمانه در مورد ساختار هواپیماهای جاسوسی U2 دست یافت که به سرنگونی یکی از این هواپیماها بر فراز خاک شوروی در ۱۹۶۰ منجر شد.


در طول دوره ای که ژولیوس با روس ها همکاری داشت، خیلی ها را برای جاسوسی به نفع شوروی به خدمت گرفت. او هزاران سند از سازمان هوافضای آمریکا (ناسا) را در اختیار KGB گذاشت.

یکی از کسانی که با ژولیوس همکاری داشت گروهبان دیویس گریس گلاس بود که در مرکز تحقیقات هسته ای لس آلاموس کار می کرد و اسناد زیادی را از طریق او در اختیار روس ها گذاشت.

دستگاه های اطلاعاتی آمریکا اولین بار در ۱۹۵۱ به روزنبرگ ها ظنین شدند. این زوج در ۱۹۵۳ به اعدام با صندلی الکتریکی محکوم شدند. این حکم همان سال در زندان سینگ سینگ به مرحله اجرا درآمد.

آنا چاپمن

آنا واسیلیونا کوشچینکو معروف به آنا چاپمن متولد 1982 در روسیه است. وی ساکن نیویورک بود تا اینکه در سال 2010 به همراه 9 تن دیگر به اتهام جاسوسی برای روسیه بازداشت و در تبادل زندانیان با روسیه به این کشور بازگردانده شد. پدر وی دیپلمات روسیه در سفارت این کشور در نایروبی پایتخت کنیا بود. همچنین براساس اخباری تأیید و تکذیب نشده، واسیلی کوشچینکو پدر وی، در زمان اتحاد جماهیر شوروی جزء افسران بلندپایه کا.گ.ب بود.


این مدل معروف روسی که در آمریکا مشغول به جاسوسی در لباس مدلینگ و تبلیغات بود با تن دادن به روابط جنسی، عامل جمع آوری اطلاعات برای سازمان جاسوسی خارجی روسیه یا SVR بود. زمانی که وی پس از دستگیری با جاسوسان آمریکایی مبادله و به روسیه بازگردانده شد مورد تقدیر ولادیمیر پوتین قرار گرفت. او با تکیه بر ظاهر زیبای خود، نفوذ بالایی در میان مقامات بلندپایه امریکا و کابینه اوباما دست و پا کرده و اطلاعات مختلفی به خصوص در زمینه فناوری به دست آورده بود.

چاپمن تا کنون دو بار ازدواج کرده است که هر دو همسر وی انگلیسی بوده اند. وی پس از بازگشت به روسیه و نگارش زندگی نامه خود، آن به قیمت 250 هزار دلار به حراج گذاشت. وی سپس در روسیه در همان حرفه مدلینگ لباس فعالیت خود را ادامه داد.


آنا چاپمن در مراسم مانکن ها

در سپتامبر 2010 میلادی وی به عنوان رئیس شورای "محافظان جوان روسیه" منصوب شد. وی در این سمت، به آموزش جوانان روسی که قرار است در آینده افسران امنیتی این کشور شوند آموزش می دهد. زیرکی و ذکاوت از جمله ویژگی های این جاسوس بوده است و همین ذکاوت با وجود به دام افتادن وی در آمریکا، جان او را نجات داد. مأموران سیا پس از بازداشت وی ایراد اتهام جاسوسی به او، از یافتن مدرکی دال بر انتقال اطلاعات به روسیه ناتوان بودند.

الدریخ آمس

پرونده الدریخ آمس، آمریکا را تکان داد. آمس کارمند اداره ضدجاسوسی سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) بود که سال ۱۹۹۴ و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به جاسوسی برای این رژیم متهم شد.

اولین ماموریت آمس در سیا، شناسایی جاسوسان شوروی در ترکیه بود و برای اجرای این ماموریت چند سالی در استانبول ترکیه اقامت گزید.

او به دلیل مشکلات مالی بعدها به دام KGB افتاد و جاسوس روس ها شد.

او بعدها به دفتر اروپایی سازمان سیا منتقل شد؛ جایی که به فهرست تمامی جاسوسان نفوذی آمریکا در KBG و ارتش سرخ دسترسی داشت.


اطلاعاتی که او در اختیار روس ها گذاشت به شناسایی و دستگیری حداقل صدنفر از جاسوسان آمریکا در شوروی سابق و مرگ ده نفر از آنها منجر شد.

اتهام او انتقال اطلاعات مربوط به جاسوسان غرب در شوروی در ازای دریافت ۴٫۶ میلیون دلار بود. دریافت همین پول و زندگی مجلل او عاملی شد برای به دام افتادنش.

سیا که از ۱۹۸۵ متوجه به دام افتادن جاسوسانش در شوروی شده بود به دنبال عامل درز اطلاعات به KGB بود. آمس عاقبت دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.

او در حال پشت سر گذاشتن این حکم در زندان آلن وود در ایالت پنسیلوانیاست و هرگز مشمول عفو نخواهد شد.

ایرل ادوین پیتس

"ایرل ادوین پیتس" افسر ارشد اف بی آی بود که به جرم فروش اطلاعات طبقه بندی شده به روس ها در فاصله سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ میلادی به تحمل ۲۷ سال زندان متهم شد.

کلاوس فوچس

زندگی فوچس دستمایه ساخت سه فیلم جاسوسی بوده است. فوچس آلمانی تبار که فیزیکدانی برجسته بود شهروندی ایالات متحده را داشت و در مرکز تحقیقات هسته ای لس آلاموس کار می کرد.

فوچس یکی از دانشمندانی بود که در تولید اولین بمب اتمی نقش به سزایی ایفا کرد و در پروژه تولید اولین بمب هیدروژنی هم مشارکت فعالانه ای داشت.

او در دوران تحصیل در آلمان و قبل از مهاجرت به آمریکا در دوره دانشگاه با فعالان حزب کمونیست آلمان رابطه داشت. او با روی کار آمدن نازی ها در سال های میانی دهه ۳۰ سده گذشته به بریتانیا گریخت و در آنجا دکترای فیزیک خود را گرفت.


برای مدت کوتاهی با برنامه تولید بمب اتم بریتانیا مشارکت داشت و در همین دوره بود که شروع به همکاری با KGB کرد.

در سال ۱۹۴۳ به آمریکا مهاجرت کرد و بلافاصله جذب پروژه منهتن برای تولید بمب اتم شد و کارش را در لس آلاموس شروع کرد.

به مدت دو سال اطلاعات محرمانه در مورد بمب هیدروژنی را در اختیار روس ها می گذاشت که در سال ۱۹۴۶ با رمزگشایی از پیام های محرمانه KGB دستگیر شد.

او به ۱۴ سال زندان محکوم شد که با گذشت ۹ سال آزاد شد. به زادگاهش آلمان بازگشت و تا زمان مرگش در سال ۱۹۸۸ از این کشور خارج نشد.

رابرت هانسن

"رابرت هانسن" که از اواخر دهه 70 سده گذشته به خدمت سازمان اطلاعاتی آمریکا در آمده بود در سال 2001 و پس از لو رفتن نوار مکالماتش با یک جاسوس روس پس از 20 سال همکاری با KGB به دام افتاد.


سازمان ضدجاسوسی سیا پس از لو رفتن این نوار هانسن را تحت نظر قرار داد و عاقبت هنگامی که با رابط خود برای انتقال اطلاعات در پارکی در شمال ویرجینیا قرار داشت، بازداشت شد.

از نظر بسیاری از کارشناسان اطلاعاتی هانسن یکی از موفق ترین جاسوس های دوجانبه و البته از مخرب ترین آنها در تاریخ ایالات متحده بوده که ساختار داخلی سیا را برای روس ها برملا کرده است.

ویلیام کولتون میلای


"ویلیام کولتون میلای" پلیس آمریکایی ساکن آلاسکا که به اتهام فروش اسرار نظامی کشورش به یک مامور 'اف بی آی' متهم به جاسوسی برای روسیه، دستگیر و به ۱۶ سال زندان متهم شد.

در حال حاضر ماجرای جاسوسی و پناهندگی این جاسوسان به موضوع اول دستگاه های دیپلماسی جهان مبدل شده است؛ به طوری که اگر نگاهی به روابط کشورهای مختلف کنیم، می بینم گاهی یک جاسوس رابطه دو کشور را به حدی می رساند که صف آرایی جنگی در برابر هم شکل می دهند.

کلید واژه ها: جاسوسی روسیه آمریکا


( ۱۴ )

نظر شما :