کودتای برقی علیه دولت ونزوئلا

۱۸ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۹۲۱۱۰۸ سرخط اخبار

نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا، خاموشیهای گسترده برق در بخشهای وسیعی از این کشور امریکای جنوبی را یک کودتای برقی علیه دولت از سوی مخالفان راست ضد میهن خوانده و اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد چنین کودتایی به نتیجه برسد.

به گزارش ایرنا، ونزوئلا از حدود یکسال پیش بطور مرتب با مشکلات قطع برق در برخی مناطق خود روبرو می شود، اما قطع برق در شبکه سراسری انتقال برق آن در روز چهارشنبه گذشته موجب شد ۱۹ ایالت از ۲۳ ایالت آن از جمعه کاراکاس - پایتخت- در خاموشی فرو برود.

به گزارش خبرگزاری افه اسپانیا، مادورو در مراسمی در کاخ ریاست جمهوری میرافلورس در کاراکاس با بیان اینکه حادثه مذکور ۷۰ درصد جمعیت کشور را تحت تاثیر قرار داد، تصریح کرد: من هیچ تردیدی ندارم که این خاموشی عمومی یک کودتای برقی علیه دولت و ملت ونزوئلا بوده است.

وی گفت: این خاموشی ها در چارچوب طرح تضعیف دولت انجام می شود. به همین دلیل، ما نیروهای مسلح را به حالت آماده باش در آورده ایم تا با اجرای کودتای سرد مبارزه کنیم.
خاموشی گسترده برق در عصر روز چهارشنبه بطور غیر مترقبه ای برق ۱۹ ایالت ونزوئلا به ویژه کاراکاس را به مدت یکساعت فراگرفت.

پس از آنکه مادورو با حضور در برابر دوربینهای تلویزیونی،خرابکاری در سیستم برق را کار راستگرایان تندرو دانست، طارق الیسامی فرماندار ایالت آراگوا از مردم و طرفداران حزب حاکم متحد سوسیالیست ونزوئلا خواست تا برای دفاع از انقلاب بولیواری در صحنه حاضر شوند.

میگل تورس وزیر کشور و دادگستری ونزوئلا نیز روز گذشته اعلام کرد: « سرویس اطلاعات ملی در حال تحقیق درباره علت قطعی برق چند روز گذشته است و در این زمینه چند نفر به منظور ارایه توضیحات احضار شده اند.»

وی همچنین خبر نظامی شدن سرویس برق کشور را رد کرد و اظهارداشت: « این که عده ای ادعا می کنند دولت سیستم برق را نظامی کرده کذب محض است زیرا ما هزاران کیلومتر کابل برق داریم و امکان نظامی کردن آن عملا غیر ممکن است.»

وزیر کشور ونزوئلا یادآور شد: ما بنا به وظیفه خود، سریعا تحقیقات را در زمینه قطعی برق آغاز کرده ایم و نتایج آن را در اولین فرصت ارایه خواهیم کرد.

از سوی دیگر، انریکه کاپریلس رهبر مخالفات دولت و رییس ائتلاف میز وحدت دموکراتیک، نقص در سیستم برقرسانی کشور را ناشی از بی لیاقتی دولت دانست.

به نوشته روزنامه ال ناسیونال چاپ کاراکاس، میز وحدت دموکراتیک نیز خواستار استعفای جیسی چاکون وزیر برق شد و گفت:« قطعی برق در سطح کشور به دلیل عدم سرمایه گذاری لازم و ارایه خدمات تعمیر و نگهداری شبکه تولید و توزیع آن است حال آنکه بودجه زیادی بابت این دو بخش به این وزارت خانه اختصاص یافته است و شخص وزیر باید در این باره پاسخگو باشد .»

ائتلاف مخالفان در بیانیه خود تصریح کرد: « چاکون قول داده بود مشکل برق را در یکصد روز نخست مسئولیتش در این وزارت خانه حل کند اما با گذشت ۱۳۰ روز وضعیت بدتر هم شده است.»

به عقیده مخالفان دولت، قطعی برق به دلیل خرابکاری نبوده بلکه کوتاهی دولت در سرمایه گذاری و رسیدگی به سیستم برق، علت اصلی بروز این وضعیت است.

بنا به گزارشها، میزان تولید برق کنونی ونزوئلا ۱۸ هزار مگاوات و مصرف آن بین ۲۱ تا ۲۲ هزار مگاوات است.

کارشناسان برق این کشور امریکای جنوبی می گویند دولت از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ میلادی حدود ۵/۱۳ میلیارد دلار در بخش برق هزینه کرده است اما خاموشی ها و نارسایی ها در بخش برق کشور همچنان ادامه دارد .

با این حال، جیسی چاکون وزیر برق ونزوئلا، مساله قطع برق سراسری در این کشور را در روز چهارشنبه گذشته ناشی از بروز نقص فنی در یکی از دکل های انتقال برق شبکه سراسری دانست و گفت که با رفع این نقص برق سراسر کشور بلافاصله برقرار شد.

وی گفت: تحقیقات اولیه حکایت از انجام خرابکاری در سیستم برق رسانی کشور و بروز نقص فنی در آن دارد.

به گفته وزیر برق ونزوئلا، در این زمینه دو فرضیه وجود دارد: یکی این که کوتاهی کارکنان موجب بروز این نقص فنی شده و دیگر این که این کار عمدی و به منظور خرابکاری صورت گرفته است.
با این حال، وی وعده داد دو هفته دیگر نهضت انرژی الکتریکی در ونزوئلا به اجرا در خواهد آمد.

کلید واژه ها: ونزوئلا


( ۱ )

نظر شما :