هشدار چین به امریکا درباره اقدام علیه سوریه

۱۸ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۴ کد : ۱۹۲۱۱۱۱ سرخط اخبار

در حالی که آمریکا اعلام کرده که برای حمله به سوریه به دنبال کسب مجوز از شورای امنیت نیست، وزیر خارجه چین در گفت وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود اعلام کرد که موضوع سوریه باید در سازمان ملل مطرح و بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالیکه آمریکا اعلام کرده است که به دنبال تأییدیه شورای امنیت سازمان ملل برای اقدام نظامی در سوریه نیست، چین از واشنگتن خواست که در خصوص موضوع سوریه باید به سازمان ملل رجوع کند.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین اعلام کرد که کشورهای مرتبط باید قبل از هرگونه اقدامی سه بار فکر کنند و نهایت احتیاط را پیشه کنند.

وی در یک تماس تلفنی که یکشنبه شب با «جان کری» همتای آمریکایی خود داشت، تأکید کرد: باید برای هرگونه اجماع به چارچوب شورای امنیت سازمان ملل باز گردید و به درستی مسئله سوریه را اداره کنید.

بر طبق بیانیه ای که بر روی وب سایت وزارت خارجه چین منتشر شده است، وانگ تأکید کرد که چین و آمریکا باید در حمایت از منشور سازمان ملل پیشرو باشند تا استانداردهای روابط بین الملل را مورد حفاظت قرار دهیم و با هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی مخالفت کنیم.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که «ژی جین پینگ» رئیس جمهور چین در نشست گروه 20 در روسیه روز جمعه به اوباما گفت که اقدام نظامی نمی تواند مشکل را رفع کند و راه حل سیاسی یک راه درست است.

واشنگتن در حال فضاسازی برای حمله به سوریه به دلیل آنچه که استفاده نیروهای «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از سلاح های شیمیایی در حمله 27 آگوست در نزدیکی دمشق خوانده اند، می باشند و اوباما اعلام کرده که به دنبال کسب تأییدیه از شورای امنیت برای حمله به سوریه نیست.

بازرسان سازمان ملل احتمالاً اواخر این هفته گزارش خود درباره حمله شیمیایی سوریه را ارائه می دهند و این در شرایطی است که کنگره آمریکا درباره صدور مجوز حمله به سوریه نیز به شور می گذارند.

«فرانسو اولاند» رئیس جمهور فرانسه روز شنبه اعلام کرد که علیرغم وتو های پیشین روسیه و چین، به دنبال قطعنامه ای در شورای امنیت علیه سوریه است.

کری اعلام کرد که کاخ سفید با دقت به اظهارات اولاند گوش می دهد اما اوباما هیچ تصمیمی درباره کسب مجوز از شورای امنیت نگرفته است.

کلید واژه ها: سوریه چین شورای امنیت آمریکا


نظر شما :