دیدار معاون ظریف با ولید المعلم

۱۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۱ کد : ۱۹۲۱۲۰۲ سرخط اخبار

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه و حسین امیرعبداللهیان معاون خاورمیانه و آفریقای عربی وزیر امور خارجه ایران تاکید کردند که پیشنهاد مسکو برای نظارت بین المللی بر انبارهای نگهداری سلاح شیمیایی سوریه باید به ایجاد فرصتی برای حل و فصل دیپلماتیک بحران منجر شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، المعلم و امیرعبداللهیان روز سه شنبه در دیدار خود در مسکو، از طرح پیشنهادی مسکو برای نظارت بین المللی بر سایت های نگهداری سلاح شیمیایی سوریه به شرط منجر شدن آن به جلوگیری از دشمنی علیه ملت سوریه به هر شکل ممکن، حمایت کردند.

معاون وزیر امور خارجه ایران پس از این دیدار در مصاحبه با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما، با اشاره به استقبال دمشق از ابتکار عمل مسکو، اظهار داشت: آقای المعلم در این دیدار توضیح داد که سوریه برای گرفتن بهانه از دست آمریکا و طرفداران جنگ طلب کاخ سفید، پیشنهاد روس ها را پذیرفته است.

امیرعبداللهیان افزود: در این دیدار تاکید شد که در راستای پذیرش پیشنهاد مسکو بری نظارت بین المللی بر انبارهای سلاح شیمیایی سوریه، باید مراحلی طی شود و گام های بعدی مورد نیاز در این روند مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: دمشق و تهران بر این باورند که طرح پیشنهادی روسیه باید منجر به خاتمه دشمنی ها با مردم سوریه و اقداماتی شود که در راستای حمایت از گروه های تروریستی و تکفیری در این کشور صورت می گیرد.

مقام ایرانی اضافه کرد: در راستای تحقق طرح پیشنهادی روسیه، باید هر اقدامی که سایه جنگ از سر مردم سوریه را دور کند، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران تشریح کرد: دمشق و تهران معتقدند که هر چند طرح ابتکاری مسکو فرصت سیاسی مناسبی را برای حل و فصل مسالمت آمیز مسایل سوریه فرا روی همه طرف ها قرار می دهد، اما منطقه ما باید در همه ابعاد از وجود سلاح های کشتار جمعی عاری شود.

وی گفت: در شرایطی که رژیم صهیونیستی صدها کلاهک هسته ای در منطقه در اختیار دارد، باید طرح پیشنهادی مسکو برای نظارت بین المللی بر سایت های ویژه نگهداری سلاح های شیمیایی سوریه به شکلی واقع بینانه و با هدف فرصت آفرینی برای رویکردهای سیاسی و دور کردن همه منطقه و سوریه از جنگ محقق شود.

امیرعبدالهیان معاون وزیر امور خارجه ایران برای دیدار و مذاکره با همتایان روس خود روز گذشته وارد مسکو شد.

امیرعبداللهیان در مدت حضور خود در مسکو با میخایل بوگدانف نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر امور خارجه این کشور دیدار و دو طرف بر لزوم حل و فصل مسایل سوریه از راه گفت و گو و دور از هر گونه مداخله نظامی تاکید کردند.

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه نیز همزمان با معاون وزیر امور خارجه ایران وارد مسکو شد و با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت وگو کرد.

اعلام طرح ابتکاری روسیه برای نظارت بین المللی بر انبارهای شیمیایی سوریه با رویکرد جلوگیری از هر گونه اقدام نظامی احتمالی علیه این کشور و استقبال دمشق از این ابتکار، از جمله دستاوردهای سفر دو روزه الملعلم به روسیه بود.

پیشنهاد روسیه در این زمینه محور اصلی مذاکرات امروز معاون وزیر امور خارجه ایران و وزیر خارجه سوریه در هتل پرزیدنت مسکو را تشکیل می داد.

کلید واژه ها: سوریه روسیه وزیر امور خارجه ایران


نظر شما :