رقابت داغ جمهوری خواهان در آلاسکای یخ زده

۲۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۹۲۱۳۶۲ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: جنگ داخلی جمهوری خواهان در آلاسکا در حال آغاز شدن است. با این رقابت احتمالاً مشخص خواهد شد که آیا جمهوری خواهان می توانند در سال 2014، مجلس سنا را از آن خود کنند یا این که همانند دو انتخابات گذشته شکست می خورند.

جمهوری خواهان با یک رقابت انتخاباتی سه یا چهار نفره در آلاسکا که ایالتی جمهوری خواه است، روبه رو هستند. هر کدام از کاندیداهای جناح های محتلف جمهوری خواهان که در انتخابات مقدماتی سنا پیروز شود، تنها یک هدف ایدئولوژیک دارد و آن شکست دادن سناتور مارک بگیچ دموکرات است.

جو میلر، کاندیدای شکست خورده انتخابات سنا 2010 که مورد حمایت تی پارتی قرار داشت، قصد شرکت مجدد در انتخابات را دارد. وی در آن سال گاف های زیادی داده بود و درگیر جنجال های متعددی از جمله دستگیری یک خبرنگار توسط محافظینش، شده بود. این اقدام وی موجب شکاف در حزب خواهد شد، چون مید تردول، معاون فرماندار هم تصمیم به شرکت در انتخابات را گرفته است. دن سالیوان، کمیسیونر منابع طبیعی هم احتمالاً قصد ورود به انتخابات را دارد. و در کنار این ها، سارا پیلین که چندان تمایلی به شرکت در انتخابات را ندارد، ولی به طور قطع آن را رد نکرده است، هم وجود دارد.

این آشفتگی در حزب بعد از آن به وجود آمد که حزب جمهوری خواه ایالت، در طول یک سال، سه رئیس عوض کرد. این مشکلات به خاطر اختلاف طرفداران ران پل و کمیته ی ملی حزب بر سر چگونگی مکانیسم پیروزی به وجود آمد.

سناتور مارک بگیچ در سال 2008 تنها با 4 هزار اختلاف رای توانست سناتور وقت، تد استیونس را شکست دهد. استیونس تنها چند هفته بود که محکومیت جنایی اش لغو شده بود. در تئوری، بگیچ کار بسیار دشواری پیش رو دارد. اما او به طور خستگی ناپذیری در حال ارتباط با رای دهندگان میانه رو است و به خوبی در سطح ایالتی که میت رامنی توانست با 15 درصد اختلاف در انتخابات 2012 پیروز شود، در حال سفر و بازدید از مناطق مختلف است.

رقابت برای کرسی بگیچ برای جمهوری خواهان بسیار حیاتی است، چون براساس تمام سناریوهای موجود برای کسب اکثریت سنا، جمهوری خواهان نیاز به تصرف کرسی آلاسکا دارند. اما این رقابت قسمت کوچکی از منازعه ی جمهوری خواهان است، رقابت سنا آلاسکا، سومین انتخاباتی است که کاندیداهای جریان اصلی جمهوری خواه در ایالت های کلیدی، توسط جمهوری خواهان یاغی، به چالش کشیده می شوند.

همچنین ایالت های جمهوری خواهی مانند جورجیا و ایالت متغیری همچون آیووا، تهدیدی جدی برای جمهوری خواهان به منظور کسب اکثریت سنا می باشد. سناتورهای جمهوری خواه باسابقه در کارولاینای جنوبی و کنتاکی هم با انتخابات مقدماتی سختی روبه رو هستند، این مسئله انرژی آنها را تلف می کند چون از یک سو باید با رقبای هم حزبی خودشان مبارزه کنند، سپس کاندیدای دموکرات در انتخابات نهایی از نقاط ضعف وی استفاده می کند.

بعد از شکست در ایالت های نوادا و دلور در سال 2010 و ایندیانا و میزوری در 2012 که همگی قابل پیروزی بودند، رهبران جمهوری خواه مصمم شدند که اجازه ندهند برای سومین بار شانس به دست آوردن اکثریت سنا را از دست بدهند.

منبع: پولیتیکو/ جیمز هامان    

کلید واژه ها: سنا


نظر شما :