کویت از دور زدن تنگه هرمز منصرف شد

۲۸ شهریور ۱۳۹۲ | ۰۲:۵۵ کد : ۱۹۲۱۵۹۳ سرخط اخبار

کویت به علت هزینه های بالا و مشکلات پیشبرد پروژه از احداث خط لوله برای دور زدن تنگه هرمز منصرف شد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه تخصصی اویل پرایس، تنگه هرمز از لحاظ بازار انرژی مهمترین آبراه بین المللی محسوب می شود و روزانه حدود 20 درصد تمام نفت جهان و 35 درصد کل نفت منطقه از این آبراه می گذرد.

در چند سال اخیر، به دلایل متعدد و بیشتر به ویژه به دلیل تلافی تحریم های غرب، ایران تهدید به بستن  تنگه هرمز کرده است. اقدامی که می تواند عرضه نفت در سراسر جهان را مختل کند و قیمت نفت را افزایش دهد و همچنین به اقتصاد کشورهای خاورمیانه که به شدت به صادرات نفت وابسته هستند، صدمه بزند.

کشورهای عضو اوپک مانند عربستان و امارات مسیرهای جایگزینی برای صادرات نفت خود پیش بینی کرده اند تا اقتصاد خود را از هرگونه اختلال در اثر هرگونه مسدود شدن احتمالی تنگه هرمز از سوی ایران حفظ کنند.

کویت که از همسایگان اوپکی خود بسیار کوچک تر است به شدت به درآمدهای ناشی از صادرات نفت خود وابسته است. این کشور، روزانه حدود 2 میلیون بشکه نفت از طریق تنگه هرمز به بازارهای جهانی صادر می کند و هرگونه اختلالی در ترانزیت نفت از تنگه هرمز می تواند اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار دهد.

کویت قصد داشت تا خط لوله ای به منظور دور زدن تنگه هرمز احداث کند اما پس از بررسی جزئیات این پروژه ، به دلیل هزینه های بالا و مشکلات پیشبرد پروژه از انجام آن منصرف شده است.

شرکت ملی نفت کویت، گزینه های جایگزین برای صادرات نفت نظیر خط لوله ای از طریق عربستان و عراق را مورد مطالعه قرار داده است. مشکلی که کویت در مقایسه با دیگر کشورها دارد این است که احداث هر خط لوله ای برای این کشور باید از صدها کیلومتر از خاک کشور دیگری  عبور کند.

کلید واژه ها: تنگه هرمز صادرات صادرات نفت


نظر شما :