نظر روحانی درباره رویکرد جدید اوباما به موضوع هسته‌ای

۲۸ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۲۱۶۰۱ سرخط اخبار

بازتاب خبر آزادی شماری از زندانیان مرتبط با رخدادهای سال ۸۸، تأکید روحانی بر عدم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای، ادعاهای یک مقام اسرائیلی درباره برنامه هسته ای ایران، درخواست تانزانیا از ایران برای عدم استفاده از پرچم این کشور برای نفتکش های ایرانی و تکذیب خبر تعطیلی مرکز هسته ای «فردو»، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

نظر روحانی درباره رویکرد جدید اوباما به موضوع هسته‌ای


به گزارش «تابناک»، مهم ترین موضوعی که از روز گذشته تاکنون در بسیاری از مطبوعات جهانی بازتاب یافته، خبر آزادی شماری از زندانیان مرتبط با رخدادهای سال ۱۳۸۸ است. شبکه خبری «الجزیره» از جمله رسانه هایی است که به این موضوع پرداخته و در سایت خود، این خبر را با تیتر «آزادی مخالفان سیاسی سر شناس» منتشر کرده است. این سایت ضمن اشاره به آزادی یازده تن از زندانیان ـ که روز گذشته انجام گرفت ـ می نویسد، حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران در دوران تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که برخی از محدودیت های سیاسی و اجتماعی را کاهش دهد.

گفتنی است، هم در خبر الجزیره و هم در اخباری که دیگر مطبوعات و رسانه ها در این زمینه منتشر کرده اند، بیش از همه بر موضوع آزادی «نسرین ستوده» تمرکز شده و حتی تیتر برخی مطبوعات خارجی به طور خاص به آزادی وی اختصاص یافته است.

نظر روحانی درباره رویکرد جدید اوباما به موضوع هسته‌ای


اما شبکه خبری «ان بی سی نیوز» مصاحبه ای درباره برنامه هسته ای ایران با روحانی انجام داده که در شماری دیگر از مطبوعات و رسانه ها نیز بازنشر شده است. به نوشته سایت این شبکه خبری، روحانی در این مصاحبه تأکید کرده ایران هرگز درصدد دستیابی به سلاح هسته ای نیست و همچنین گفته، وی از اختیار کامل برای توافق با غرب بر سر برنامه هسته ای برخوردار است. در ادامه این مصاحبه، روحانی در پاسخ به پرسشی درباره نامه فرستاده شده از سوی اوباما برای وی گفته: «از دیدگاه من، لحن نامه مثبت و سازنده بود». وی این نامه نگاری ها را گام هایی ظریف و کوچک برای ساختن آینده ای بسیار مهم دانسته است.

نظر روحانی درباره رویکرد جدید اوباما به موضوع هسته‌ای


این در حالی است که یک مقام ارشد اسرائیلی، بار دیگر اتهاماتی را در موضوع هسته ای متوجه ایران کرده است. به نوشته «جروزالم پست»، رئیس کمیسیون انرژی اتمی رژیم اسرائیل، ایران را به «فریب و پنهان کاری» به منظور خرید زمان برای برنامه هسته ای خود متهم و ابراز تردید کرده که دولت جدید ایران به دنبال توافق هسته ای باشد.

«شائول چورف» در ادامه مدعی شده: «تصویری که مقامات ایرانی تلاش دارند تا از گشایش و شفافیت برنامه هسته ای خود ارائه دهند، در تناقض شدید با اقدامات عملی ایران و حقایق میدانی است». وی همچنین اظهار داشته، ایران از طریق فریب و پنهان کاری، توانسته تصویری دروغین از تعامل خود با جامعه جهانی در موضوع هسته ای را ارائه کند.

نظر روحانی درباره رویکرد جدید اوباما به موضوع هسته‌ای


در مطلبی مربوط به حوزه صادرات نفت، خبرگزاری «رویترز» از درخواست تانزانیا از ایران برای عدم استفاده نفتکش های ایرانی از پرچم این کشور خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، دولت تانزانیا از ایران درخواست کرده اطمینان حاصل کند که نفتکش های خود را به عنوان نفتکش های تانزانیایی معرفی نمی کنند. یک مقام دولت این کشور اظهار داشته این نگرانی هست که با وجود درخواست های پیشین، هنوز ایران از علایم شناسایی مربوط به این کشور برای نفتکش های خود بهره می گیرد. تانزانیا یک سال پیش اعلام کرده بود که گزارش های مربوط به این موضوع را پیگیری می کند و در پی آن، اعلام شد از ۳۶ کشتی ایرانی حامل پرچم تانزانیا، خواسته شده پرچم های خود را پایین بکشند.

نظر روحانی درباره رویکرد جدید اوباما به موضوع هسته‌ای


در پایان شماری از مطبوعات و رسانه های جهانی نیز از روز گذشته تاکنون، موضوع تکذیب خبر تعطیلی مرکز غنی سازی اورانیوم «فردو» را مورد توجه قرار داده اند. سایت خبری «آذری پرس» در این زمینه می نویسد، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که تأسیسات غنی سازی فردو تعطیل نخواهد شد. این سایت اشاره می کند که صالحی گزارش برخی رسانه های غربی در این زمینه را به شدت تکذیب کرده است. صالحی همچنین گفته، فضای آخرین نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، سازنده تر از همیشه بوده است.  

کلید واژه ها: مطبوعات تانزانیا نفتکش روحانی


نظر شما :