ادعاهای وزیر خارجه انگلیس درباره برنامه هسته‌ای ایران

۲۳ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۲ کد : ۱۹۱۴۸۶۱ سرخط اخبار

مجازات یک تاجر و چند شرکت به واسطه دور زدن تحریم های ایران، تأسیس دفتر گروهک منافقین در واشنگتن، ادعاهای وزیر خارجه انگلیس درباره برنامه هسته ای ایران، ادعاهای یک روحانی لبنانی علیه ایران و بازتاب کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، امروز نیز یکی از اخبار مهم مطبوعات بین المللی، به موضوع تحریم های ایران مربوط می شود. در این رابطه، خبرگزاری «رویترز» از برنامه دولت آمریکا برای هدف قرار دادن شرکت هایی خبر داده که متهم به دور زدن تحریم های ایران هستند. به نوشته این خبرگزاری، وزارت خزانه داری آمریکا روز گذشته اعلام کرده یک تاجر ایرانی، یک بانک از کشور مالزی و شبکه ای از شرکت های متهم به تلاش برای دور زدن تحریم های ایران از طریق پولشویی را هدف تحریم قرار داده است. بر این اساس و با این اقدام، وزارت خزانه داری آمریکا انجام هرگونه معامله میان فرد و نهادها با شهروندان آمریکایی را ممنوع و تمامی دارایی ها آنان در ایالات متحده را ضبط کرده است.


آغاز فعالیت رسمی گروهک منافقین در خاک آمریکا با تأسیس دفتر در این کشور، از جمله دیگر اخباری است که در میان شماری از مطبوعات بازتاب یافته است. «واشنگتن پست» می نویسد گروه موسوم به شورای ملی مقاومت ایران که شاخه نظامی آن با نام مجاهدین خلق (MEK) معروف است، روز پنج شنبه در شهر واشنگتن دفتری را تأسیس کرده است. اما نکته ای که به نظر این روزنامه بسیار جالب است، این است که دفتر این گروهک به فاصله تنها یک بلوک از کاخ سفید قرار دارد. این در حالی است که گروهک مذکور از سال 1997 در لیست گروه های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار داشت. واشنگتن اشاره می کند که خروج این گروهک از لیست تروریستی، در نتیجه لابی طولانی مدت شماری از سیاستمداران آمریکایی انجام گرفت.


در خبری مربوط به موضوع هسته ای و موضع گیری های مربوط به آن، خبرگزاری «ترند» مواضع و ادعاهای جدید دولت انگلیس نسبت به این موضوع را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این خبرگزاری، «ویلیام هیگ»، وزیر خارجه انگلیس مدعی شده پنجره فرصت برای ایران تا ابد باز نخواهد ماند. وی که در حاشیه نشست گروه هشت کشور صنعتی (G8) سخن می گفته، اظهار داشته برخی دیگر از وزرای خارجه حاضر در این نشست نیز بر سر این موضوع با انگلیس اتفاق نظر دارند. به ادعای وی، موضع ایران در مذاکرات هسته ای، کمتر از آن چیزی است که برای حصول پیشرفت و برداشتن گامی رو به جلو مورد نیاز است.


اما در میان دیگر اخبار، روزنامه «تودی زمان» مصاحبه ای را با یک روحانی شیعه لبنانی منتشر کرده که در آن، ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است. «سید علی فضل الله»، فرزند آیت الله «محمد حسین فضل الله» که از روحانیون سرشناس لبنانی بود، در این مصاحبه مدعی شده ایران درصدد است از جنبه های سیاسی و اقتصادی، از شیعیان به منظور تأمین منافع خود استفاده کند. وی همچنین اظهار داشته این ایده که ایران نماینده همه شیعیان است، صحیح نیست. فضل الله در ادامه اظهارات عجیب خود، به تقدیر مفصل از ترکیه پرداخته و گفته این کشور می تواند نقشی مهم در حل و فصل مسائل میان شیعیان و اهل تسنن بازی کند. وی ترکیه را عاملی توازن بخش میان شیعیان و اهل تسنن در جهان اسلام دانسته است.


در نهایت، یکی دیگر از اخباری که امروز مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته، اعلام نامزدی حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری است. علت اصلی این توجه، سمت پیشین روحانی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران است. خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر می نویسد روحانی دولت را متهم کرده که بی دلیل، سبب وضع تحریم های شدید اقتصادی علیه ایران شده است. این خبرگزاری در ادامه به بیان پیشینه ای از سوابق روحانی، به ویژه در جایگاه رئیس هیئت مذاکره کننده هسته ای ایران و همچنین مواضع جدید انتخاباتی وی پرداخته است.

کلید واژه ها: روحانی تحریم گروهک آمریکا مطبوعات شیعیان انگلیس تحریم های ایران


نظر شما :