توان صادرات دریایی گاز افزایش یافت

۲۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۷ کد : ۱۹۲۲۷۴۸ سرخط اخبار
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی از آغاز راه اندازی پایانه های جدید شناور نفت و گاز ایران در پایانه خارگ و عسلویه خبر داد و اعلام کرد: پس از نفت، توان صادرات میعانات گازی کشور هم در منطقه خلیج فارس افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از افزایش توان صادرات نفت ایران به پنج میلیون بشکه، ظرفیت و توان عملیاتی صادرات میعانات گازی کشور هم در منطقه خلیج فارس با نصب و راه اندازی گوی های شناور افزایش یافت.

سید پیروز موسوی در گفتگو با مهر با اشاره به راه اندازی پایانه های جدید شناور صادرات نفت و میعانات گازی ایران در منطقه خلیج فارس، گفت: همزمان با ورود به نیمه دوم سال و تغییر شرایط آب و هوایی در خلیج فارس، راه اندازی گوی های جدید شناور به منظور صادرات نفت در شرایط بد آب و هوایی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اعلام اینکه برای افزایش حجم صادرات میعانات گازی در خلیج فارس نصب و راه اندازی گوی های شناور در پایانه نفتی عسلویه آغاز شده است، تصریح کرد: از این رو تاکنون اولین گوی شناور به منظور افزایش حجم صادرات میعانات گازی به طور کامل راه اندازی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه به زودی دومین گوی شناور نفتی ایران در پایانه گازی عسلویه در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: با راه اندازی این گوی شناور ظرفیت صادرات میعانات گازی ایران افزایش می یابد.

این عضو هیات مدیره شرککت پایانه های نفتی همچنین از راه اندازی نخستین گوی شناور نفتی ایران در پایانه نفتی خارگ در خلیج فارس خبر داد و یادآور شد: پیش بینی می شود به زودی تعمیرات اساسی و دوره ای دومین گوی شناور نفتی ایران خارگ به پایان برسد.

به گزارش مهر، همزمان با افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، ساخت یک پایانه تخصصی جدید برای افزایش ظرفیت صادرات میعانات گازی در دستور کار قرار گرفته است.

در شرایط فعلی ظرفیتی برای صادرات روزانه 450 هزار بشکه میعانات گازی در بندر عسلویه ایجاد شده است، قرار است با ساخت یکسری تاسیسات جدید در حاشیه سواحل کنگان در استان بوشهر ظرفیت صادرات و بارگیری میعانات گازی کشور افزایش یابد.

پیش بینی می شود تا کمتر از دو سال آینده ظرفیت صادرات میعانات گازی از 450 هزار بشکه فعلی به بیش از 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. سال گذشته با بهره برداری از مجتمع NGL سیری، نخستین پایانه تخصصی صادرات گاز و محصولات گازی کشور در خلیج فارس آغاز به کار کرد.

آخرین وضعیت ساخت اولین پایانه خصوصی نفت ایران

موسوی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت ساخت اولین پایانه خصوصی صادرات نفت ایران در بندر گناوه، گفت: هدف از ساخت این پایانه با مشارکت بخش خصوصی پشتیبانی عملیات صادرات نفت در پایانه خارگ است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اعلام اینکه ظرفیت فاز اولین این پایانه خصوصی نفت 8 تا 10 میلیون بشکه در روز است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود با ترخیص برخی از کالاهای سفارش شده، ساخت این پایانه نفتی خصوصی شتاب بگیرد.

به گزارش مهر، حجم سرمایه گذاری لازم برای ساخت هشت میلیون بشکه ظرفیت ذخیره سازی نفت در پایانه خصوصی گناوه حدود 130 میلیارد تومان است. افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت، بهبود وضعیت بازاریابی و قدرت چانه زنی برای فروش نفت و پشتیبانی از پایانه نفت جزیره خارگ از مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح است.
 
هم اکنون ظرفیت ذخیره سازی نفت کشور در منطقه خلیج فارس حدود 10 تا 12 روز بوده که با ساخت مخازن جدید نفتی باید این ظرفیت به 30 تا 40 روز افزایش می یابد.
 
در حال حاضر حدود 98 درصد صادرات نفت خام ایران از طریق پایانه نفتی خارگ انجام می شود که در این شاهراه اصلی صادرات نفت خام ایران بیش از 40 مخزن با ظرفیت ذخیره سازی حدود 22 میلیون بشکه نفت خام ایجاد شده است.
 
بر اساس سند چشم انداز 20 ساله باید با ساخت و توسعه مخازن جدید ذخیره سازی در مجموع ظرفیت ذخیره نفت خام در این پایانه به حدود 31 میلیون بشکه افزایش یابد.
 
با توجه به برنامه شرکت ملی نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به بیش از پنج میلیون بشکه در روز تا پایان برنامه پنجم توسعه هم اکنون ساخت مخازن جدید نفت در پایانه جزیره خارگ آغاز شده است. ساخت چهار مخزن جدید ذخیره سازی نفت خام با مجموع ظرفیت چهار میلیون بشکه نفت در پایانه جزیره خارگ آغاز شده است.

 

کلید واژه ها: میعانات گازی صادرات میعانات گازی پایانه های نفتی عسلویه منطقه خلیج فارس


نظر شما :