کرزی: با ‌آمریکا در زمینه امنیتی به توافق نرسیدیم

۲۱ مهر ۱۳۹۲ | ۰۱:۵۴ کد : ۱۹۲۲۷۹۹ سرخط اخبار

حامد کرزی پس از دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کابل به توافقی با واشنگتن در زمینه امنیتی نرسیده و دو کشور همچنان بر سر مصونیت نظامیان آمریکایی در افغانستان پس از عقب نشینی ناتو از این کشور پس از سال 2014 اختلاف دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان گفت که وی و «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به توافق دو جانبه ای در زمینه امنیتی نرسیدند.

این در حالی است که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن و کابل درباره شرایط توافق امنیتی به اتفاق نظر رسیده اند اما با وجود گفت وگوهای طولانی مدت در کابل همچنان برخی مسائل حل نشده باقی مانده است.

آمریکا و افغانستان اعلام کردند که اختلافات درباره توافق امنیتی دوجانبه را بعد از گفت وگوهای طولانی در کابل حل کردند اگر چه اختلافات باقی مانده است.

حامد کرزی گفت که آنها همچنان درباره مصونیت نظامیان آمریکایی که همچنان بعد از عقب نشینی ناتو در افغانستان باقی می مانند اختلاف دارند.

این در حالی است که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که حق حاکمیت آمریکا مورد احترام خواهد بود.

به نظر می رسد در توافق حاصل شده بین کرزی و کری، موافقت شده که آمرکیا بدون مشورت با مقامات افغان حمله ای را در خاک افغانستان انجام نخواهند داد.

این توافقنامه پس از عقب نشینی کامل نیروهای خارجی از افغانستان در پایان سال 2014 انجام خواهد شد.

در حالی که هنوز شرایط دقیق این توافقنامه به چاپ نرسیده است اما آنها هنوز درباره شرایط محاکمه نظامیان آمریکایی که بعد از سال 2014 در افغانستان باقی می مانند و مرتکب جنایتی می شوند به توافق نرسیده اند.

حامد کرزی گفت که این موضوع بعدا توسط لویی جرگه و سپس پارلمان تصمیم گیری خواهد شد.

البته جان کری اعلام کرده است در صورتی که هیچ توافقی درباره این موضوع حاصل نشود نظامیان آمریکایی پس از عقب نشینی نیروهای ناتوز از افغانستان در پایان سال 2014 این کشور را ترک خواهند کرد.

کلید واژه ها: افغانستان کرزی وزیر امور خارجه آمریکا


نظر شما :