ادعای مارک دابویز در واشینگتن پست

آمریکا باید به تحریم ایران ادامه دهد

۲۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۲۲۸۲۴ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
اقدام کنگره و دولت آمریکا در اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران؛ گامی هوشمندانه خواهد بود. به بیان دیگر تهران به آسانی از هدف هسته ای شدن دست نمی کشد، مگر اینکه این خطر را احساس کند که هسته ای شدن بهای بسیار بسیار گزافی خواهد داشت.
آمریکا باید به تحریم ایران ادامه دهد

دیپلماسی ایرانی: در آستانه برگزاری مذاکرات هسته ای در ژنو، تندروهای آمریکایی اقدامات خود در جهت اعمال فشار بر کاخ سفید برای موضع گیری قاطع در برابر ایران را افزایش دهند. در حالی که به گزارش رویترز، یک مقام خزانه داری آمریکا نیز در جریان مذاکرات سه شنبه و چهارشنبه، حضور دارد که به تعبیر این خبرگزاری انگلیسی می تواند نشانه ای از جدی بودن بحث لغو تحریم ها باشد، مارک دابویز در واشینگتن پست ادعا می کند که آمریکا باید به اعمال تحریم های مضاعف علیه ایران ادامه دهد. آنچه در زیر می خوانید دیدگاه وی در این زمینه است.

زمانی که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران می گوید کشورش هیچگاه نیتی برای ساخت سلاح هسته ای نداشته، مبالغه می کند. برخی مهندسان هسته ای ایران در اواخر دهه 1980 در گفت و گو با مقامات آمریکایی مدعی شدند که برنامه های هسته ای که بعدا پنهانی دنبال شد، اهداف نظامی را نیز شامل می شده است. این در حالی است که هر آنچه که سرویس های جاسوسی غربی در سال های بعد ردیابی کردند، با این اظهارات اولیه همخوانی دارد.

این در حالی است که مشارکت آمریکا در مذاکرات پیش رو، صداقت ایران را تایید نمی کند. به بیان دیگر الگویی مشابه آفریقای جنوبی – زمانی که تصمیم گرفت غیر هسته ای شود – در مورد ایران انتظار نمی رود. ایران هم اکنون بیش از 19 هزار سانتریفوژ ساخته است و یک راکتور آب سنگین در دست احداث دارد که مراحل پایانی را طی می کند. از سوی دیگر واشینگتن نمی خواهد درگیر جنگی دیگر در خاورمیانه شود و ایرانیان نیز این را به خوبی می دانند.

دولت و کنگره در مورد اینکه تحریم ها می تواند رویکرد هسته ای تهران را تغییر دهد، قمار می کنند. تئوری آنها نیز این است که سرانجام فشار اقتصادی به اندازه ای افزایش می یابد که تهران به درخواست های غرب تن می دهد.

رسانه های غربی روحانی را یک پراگماتیست معرفی می کنند، مانند علی اکبر هاشمی رفسنجانی. این در حالی است که هر دو آنها در پیشرفت برنامه های هسته ای ایران نقش موثری داشته اند. از سوی دیگر پراگماتیست بودن به معنی کمتر مذهبی بودن یا کمتر ضد آمریکایی بودن نیست.

احتمالا طرف ایرانی به یک منظور وارد مذاکرات روزهای سه شنبه و چهارشنبه در ژنو می شود و آن آزمایش اوباماست. تهران می خواهد ببیند آیا می تواند هسته ای شدن و لغو تحریم ها را در کنار یکدیگر داشته باشد؟ استراتژی انجام چنین عملی نیز چندان پیچیده نیست. ایران می تواند کار راکتور آب سنگین اراک را متوقف کند و به این ترتیب راه تولید پلوتونیوم را نیز مسدود کند و از غنی سازی 20 درصدی دست بکشد که همگی گام های مهمی در دور ماندن تهران از باشگاه هسته ای است. اما بدون اقدامی در جهت متوقف کردن ساخت سانتریفوژها، ایران همچنان می تواند به ساخت این دستگاه ها ادامه دهد و در نتیجه زمان لازم برای تولید مواد ضروری در ساخت سلاح هسته ای را کاهش می دهد. ایران با تعداد کافی از سانتریفوژهای پیشرفته می تواند با دردسر کمتر و زمان کوتاه تر، اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای ساخت بمب را تولید کند.

روحانییک پراگماتیست است که در پیشرفت برنامه های هسته ای ایران نقش موثری داشته اما پراگماتیست بودن به معنی کمتر مذهبی بودن یا کمتر ضد آمریکایی بودن نیست.

تنها مصالحه واقعی که تهران می تواند انجام دهد؛ ایجاد یک تقویم هسته ای به نحوی است که زمان بیشتری برای هسته ای شدن ایران پیش رو باشد. دیوید آلبرایت، کارشناس هسته ای پیش بینی می کند که ایران تا اواسط سال 2014، می تواند مواد مورد نیاز برای تولید سلاح هسته ای را در اختیار داشته باشد. اگر ایران از راکتور آب سنگین و غنی سازی 20 دردص دست بکشد، می تواند تعدیل تحریم ها در زمینه تجارت طلا و استفاده از یورو را انتظار داشته باشد که به این ترتیب به آسانی به 20 میلیارد دلار پول دسترسی پیدا می کند. این در حالی است که تحریم ها موجب شده حدود 50 میلیارد دلار از پول ایران در دست کشورهای دیگر باقی بماند.

اوباما به روشنی اعلام کرده است که برای توقف غنی سازی با خلوص پایین، دست به اقدام نظامی نمی زند. در این صورت تهران باید بداند که آیا آمریکا خط قرمزی در مورد غنی سازی 3.5 درصدی دارد یا خیر. در صورتی که ایران با انتقال بخش قابل توجهی از ذخایر اورانیوم غنی شده به خارج از کشور موافقت کند، روند هسته ای شدن جمهوری اسلامی با تاخیر مواجه می شود. البته این روند باید با کاهش تولید سانتریفوژها و محدود کردن شمار دستگاه های فعال، همراه باشد.

تهران نمی تواند به غرب اجازه دهد که تولید سانتریفوژها را متوقف کند. همچنین تهران نمی تواند به واشینگتن اجازه دهد که از مکان ساخت سانتریفوژها مطلع شود یا اینکه ایران چگونه تحریم ها در مورد واردات مواد و کالاها با کاربرد دوگانه را دور می زند. چنین دانشی می تواند برنامه های هسته ای ایران را با وقفه چشمگیری مواجه کند یا اینکه نقطه پایانی برای آن باشد.

از سوی دیگر ایران نمی تواند پروتکل هایی را به موجب پیمان منع اشاعه هسته ای اجرا کند که به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه ردیابی تاسیسات ساخت سانتریفوژ، پایگاه های نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای را می دهد.

اقدام کنگره و دولت آمریکا در اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران؛ گامی هوشمندانه خواهد بود. ایالات متحده نباید فریب ایران را بخورد. به بیان دیگر تهران به آسانی از هدف هسته ای شدن دست نمی کشد، مگر اینکه این خطر را احساس کند که هسته ای شدن بهای بسیار بسیار گزافی خواهد داشت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم برنامه های هسته ای


نظر شما :