هم‌دردی واشنگتن با اخوان برای چیست؟

افشای توافقات پشت پرده مرسی با امریکایی‌ها

۲۲ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۱ کد : ۱۹۲۲۸۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
روز شنبه یک نوار صوتی در فضای اجتماعی فیسبوک منتشر شد که منسوب به محمد مرسی، رئیس جمهوری اخوانی عزل شده مصر بود که باعث شد بسیاری این گونه اظهار نظر کنند که این نوار سند "مزدوری مرسی به ایالات متحده و اسرائیل" را نشان می‌دهد.
افشای توافقات پشت پرده مرسی با امریکایی‌ها

دیپلماسی ایرانی: پخش یک نوار ویدئویی در مصر که در آن محمد مرسی، رئیس جمهوری اسبق صحبت هایی را به نقل از معاون وزیر امور خارجه امریکا بیان می دارد، جنجالی تازه در سرزمین فراعنه به وجود آورده و در عین حال این سوال را مطرح کرده است که چرا ایالات متحده تا این اندازه برای اخوان سینه چاک می کند و اصرار به حمایت از آن دارد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، روز شنبه یک نوار صوتی در فضای اجتماعی فیسبوک منتشر شد که منسوب به محمد مرسی، رئیس جمهوری اخوانی عزل شده مصر بود که باعث شد بسیاری این گونه اظهار نظر کنند که این نوار سند "مزدوری مرسی به ایالات متحده و اسرائیل" را نشان می دهد.

در این نوار صوتی که مدت آن 41 ثانیه است مرسی پیامی را از ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه امریکا نقل می کند و می گوید که امریکایی ها بر حفظ ما در قدرت اصرار دارند. در این پیام ویدئویی برنز به مرسی می گوید: «به ما کمک کنید تا به شما کمک کنیم.» وی در این پیام ویدئویی می گوید که درباره کیفیت کمک ما به خودتان صحبت نکنید این کمک انجام می شود بلکه به چیزهای دیگری فکر کنید که به سود دو طرف باشد.

در بخش دیگری از این مکالمه تلفنی مرسی می گوید: «اسرائیلی ها و امریکایی ها اکنون بیش از همه قبول کرده اند که اخوان در حال حاضر باید در راس عرصه سیاسی مصر حضور داشته باشند.»

در زمان حکومت محمد مرسی، رهبران اخوان المسلمین بارها تلاش کردند که کاخ سفید و اسرائیل را قانع کنند که به هیچ وجه طرحی برای ایجاد تعادیلات در توافق نامه صلح با اسرائیل ندارند و به انجام توافقات صلح با تلاویو پایبندند. مثلا یک بار خبرگزاری الشرق الاوسط، خبرگزاری رسمی دولت مصر در زمان محمد مرسی به نقل از سخنگوی دولت او گزارش داد که دولت مصر نیازی با بازنگری در معاهده کمپ دیوید احساس نمی کند و خود را به حفظ توافق نامه صلح با اسرائیل پایبند می داند.

ناظران بر این اعتقادند که اخوان این گونه تصور می کردند که راضی نگه داشتن اسرائیل دروازه جلب رضایت امریکا، به ویژه لابی های امریکایی و رسانه ای عظیم آن کشور است، برای همین تلاش می کردند که با اسرائیلی ها و جلب رضایت آنها هم صدا شوند.

در زمان حکومت اخوان قاهره بارها تلاش کرد تا بر فعالیت های جنبش حماس کنترل کند و از حملات موشکی آن به رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.

ناظران بر این اعتقادند که اخوان این گونه تصور می کردند که راضی نگه داشتن اسرائیل دروازه جلب رضایت امریکا، به ویژه لابی های امریکایی و رسانه ای عظیم آن کشور است، برای همین تلاش می کردند که با اسرائیلی ها و جلب رضایت آنها هم صدا شوند.

روز جمعه امریکایی ها اعلام کردند که کمک های مالی سالانه خود به مصر را به دلیل بروز کودتای نظامی در این کشور و با هدف حمایت از روند دموکراتیک مصر متوقف می کنند.

منابع نزدیک به گفت وگوهای اخوان با مبارک قبل از سقوط مبارک و بعد از آن زمانی که مرسی به قدرت رسید می گویند که اخوانی ها پذیرفتند ضمانت های در خور توجهی را به امریکایی ها بدهند که بارزترین آنها محافظت از معاهده صلح با اسرائیل، هماهنگی های امنیتی و حفظ سفر و استقبال از هیئت های اسرائیلی بود.

از میان توافقات سری ای که میان واشنگتن و سازمان بین المللی اخوان انجام شده است، ناظران همچنین به تعهد امریکا به حمایت از صعود اخوان از دروازه های "انقلاب های بهار عربی" در مقابل تعهد اخوان به در خدمت بودن مصالح امریکا اشاره می کنند. و این مساله را از دلایل اصلی گشایش اوباما نسبت به صعود اخوان در تونس به رغم شکست هایی که در این کشور تجربه کرده است، می دانند. همچنین کانال های ارتباطی ای که میان قطر با مجموعه های اخوان در لیبی و سوریه ایجاد شد را نیز مورد حمایت امریکا می دانند.

ناظران حتی می گویند که کاخ سفید به ریاست اوباما بعد از انقلاب 30 ژوئن در دفاع از اخوان المسلمین حمایت های مالی خود را از حکومت جدید مصر به بهانه دفاع از دموکراسی و حقوق بشر متوقف کردند.

به اعتقاد بسیاری از منتقدان سیاست های امریکا واشنگتن در حالی حکومت نظامیان در مصر را منافی دموکراسی در این کشور می داند که خود بیش از هر کشوری در فاسد کردن روند دموکراسی در بسیاری از کشورها دخالت داشته و حتی در زمان سادات و مبارک روابط بسیار نزدیکی با آنها و ارتش تحت حاکمیتشان داشته است.  

در حال حاضر بسیاری از خود می پرسند چرا کاخ سفید منتظر مهلتی که ژنرال عبدالفتاح السیسی، رئیس دوره انتقالی و وزیر دفاع مصر برای پایان دادن به دوره انتقالی و برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و نهادهای قانون گذاری این کشور تعیین کرده است، نمی ماند تا بعد از آن بر اساس تجربه سلبی و ایجابی با تحولات جدید مصر برخورد کنند؟

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر امریکا محمد مرسی


نظر شما :