ترکی الفیصل در شورای ملی ایرانی-آمریکایی

تعامل با ایران را ترجیح می دهیم

۲۸ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۹۲۳۱۸۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
سعودی ها تعامل با ایران را ترجیح می دهند و مانوردهی اوباما در قبال روحانی خوشبختانه موجب شد ایران به عنوان عضوی موثر در ثبات و صلح، به جامعه بین المللی بازگردد.
 تعامل با ایران را ترجیح می دهیم

دیپلماسی ایرانی: در حالی که بنا بر گزارش ها، عربستان و امارات متحده عربی قصد دارند 11 میلیارد دلار بمب و موشک از آمریکا خریداری کنند، ترکی بن فیصل آل سعود،  شاهزاده سعودی از تمایل به رابطه خوب با ایران پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، خبر داد.ترکی فیصل در جریان سخنرانی اخیر خود در جامعه ایرانی آمریکایی گفت: باوجود دعوت ملک عبدلله از رئیس جمهور ایران برای شرکت در مراسم حج امسال، روحانی متاسفانه این دعوت را نپذیرفته است.

به گزارش گلف نیوز، وی که پیش تر سفیر عربستان در آمریکا بود، بر این باور است که سعودی ها تعامل با ایران را ترجیح می دهند و مانوردهی اوباما در قبال روحانی خوشبختانه موجب شد ایران به عنوان عضوی موثر در ثبات و صلح، به جامعه بین المللی بازگردد.

این در حالی است که برخی اخبار منتشر شده از سوی ویکیلیکس ، حاکی از آن است که سعودی ها در سال های اخیر فشار مضاعفی را بر واشینگتن وارد کرده اند تا به برنامه های هسته ای ایرن پایان دهد. حتی جمله ای به نقل از سعود الفیصل، که به بلندگوی خاندان سعودی شهرت دارد نیز نقل می شود، که بنا بر آنچه که او مدعی است، آمریکا باید سر مار را قطع کند.

علاوه بر این در روزهای اخیر نیز با پایان یافتن نشست دو روزه ژنو و افزایش امیدواری ها به راه حل مسالمت آمیز برای مجادله هسته ای ایران، بار دیگر موضوع نگرانی کشورهای عربی، از جمله عربستان سعودی نسبت به برنامه های هسته ای ایران، به سوژه رسانه ها تبدیل شده است. تحلیلگران بر این باورند که لابی اسرائیل و عربستان سعودی در کنار فشار کنگره می تواند مانعی در راه به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای با ایران باشد.

تمامی کشورهای عضو سازمان ملل و نه تنها غرب، به قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران متعهد هستند.

ترکی الفیصل، با اشاره به برنامه های هسته ای ایران، گفت: ایران حق دارد از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز استفاده کند اما فعالیت های هسته ای محرمانه منافع ایران را تامین نمی کند و نقشی در کاهش بدبینی های جامعه بین المللی در مورد این برنامه ها ندارد. ترکی فیصل افزود: تمامی کشورهای عضو سازمان ملل و نه تنها غرب، به قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران متعهد هستند. در صورتی که ایران به دنبال راهی برای حل مساله هسته ای است، باید در برنامه های هسته ای احود شفاف عمل کند. بنا بر ادعای این شاهزاده سعودی، بهترین راه نیز طرحی است که رژیم پهلوی در سال 1974 دنبال کرد و آن استقرار منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه بود.

با این حال وب سایت شورای ملی ایرانی آمریکایی به نقل از ترکی الفیصل می نویسد: روحانی تفاوت های آشکاری با احمدی نژاد دارد. جامعه بین المللی نیز آغوش خود را به روی روحانی گشوده است. اما او با مشکلات و فشار داخلی مواجه است. از سوی دیگر رئیس جمهور جدید ایران نمی تواند در مورد سیاست های حساس، مواضع خود را داشته باشد و تصمیم گیری نهایی را انجام دهد.

به گفته ترکی فیصل، مقامات ایران فرصت به اشتراک گذاشتن تاریخ و خردمندی ایرانیان با مسلمانان دیگر را دارند. اما اگر آنها می خواهند احترام دیگر کشورها را به دست بیاورند، نخست باید به تاریخ ، فرهنگ ، تمدن و هویت سیاسی دیگر کشورها احترام بگذارند. وی افزود: ایرانیان می تواند به تاریخ و تمدن خود افتخار کنند و اعراب نیز به ایمان و فرهنگ ایرانیان نقش غیر قابل انکار پارسی ها در جامعه اسلامی، احترام می گذارند. این شاهزاده سعودی ادامه داد: همانگونه که اعراب، آفریقایی ها، اروپایی ها و آسیایی ها از دانش و فرهنگ ایران بهره مند می شوند، ایران نیز از اعراب، آسیاسی ها و اروپایی ها، تاثیر پذیرفته است.

اما ترکی فیصل نیز مانند دیگر اعضای خاندان سعودی در ادامه ادعاهای تکراری ریاض در مورد نقش ایران در بحرین، عراق و سوریه را مطرح کرد. وی همچنین مدعی مالکیت امارات متحده عربی بر جزایر سه گانه تنب بزرگ ، تنب کوچک و ابوموسی در خلیج فارس شد. روابط ایران و عربستان سعودی در سال های پس از انقلاب همواره آتشی زیر خاکستر بوده است. گاهس تشدید تنش ها به تعطیلی سفارتخانه ها منجر شد و گاهی نیز مانند دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، روابط رو به بهبود نهاد. اما با وقوع بهار عربی در منطقه بار دیگر روابط تهران – ریاض متشنج شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: فیصل برنامه های هسته ای


نظر شما :