احتمال موافقت با غنی سازی بیش از 5 درصد در ایران

کری به نتانیاهو دلداری می دهد

۳۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۰ کد : ۱۹۲۳۲۸۷ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
در حالی که مقامات خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا ، عازم کشورهای اروپایی شده اند تا در مورد مساله هسته ای ایران و مذاکرات پیش رو در ژنو، رایزنی کنند، جان کری در صدد است تا اسرائیل و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را که به شدت نگران مصالحه با ایران هستند، آرام کند.
کری به نتانیاهو دلداری می دهد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که مقامات خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا ، عازم کشورهای اروپایی شده اند تا در مورد مساله هسته ای ایران و مذاکرات پیش رو در ژنو، رایزنی کنند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در صدد است تا اسرائیل و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را که به شدت نگران مصالحه با ایران هستند، آرام کند.

پس از پایان مذاکرات ایران و گروه 1+5، در ژنو، رسانه ها گزارش هایی را در مورد اختلاف کاخ سفید و تل آویو در مورد توافق هسته ای با ایران خبر دادند. در این بین اخباری در مورد لغو تحریم های ایران و آزادسازی اموال مسدود شده جمهوری اسلامی منتشر شد، که بیش از همه اسرائیل را نگران کرد. هرچند که مقامات خزانه داری آمریکا می گویند هنوز زمان لغو تحریم ها فرانرسیده و مقامات تهران نیز می گویند هنوز پیشنهادی از آمریکا در مورد لغو تحریم ها دریافت نکرده اند و اخبار منتشر شده، گمانه زنی های رسانه ای است.

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل  قصد دارد از سفر به رم که فردا (چهارشنبه) انجام می شود، برای کاهش خوش بینی های پدید آمده در خصوص مذاکرات هسته ای با ایران استفاده کند. او همچنان ادعا می کند، ایران از طریق نزدیک نگاهداشتن روابط خود با بشار اسد در سوریه، درصدد تقویت موضع استراتژیک منطقه ای خود است. این در شرایطی است که اغلب کارشناسان بر این باورند با تحولات اخیری که در ایران پدید آمده و مانورهای دیپلماتیک انجام شده، این اسرائیل است که تنها مانده و موضع گیری های تنداش نیز خریداری ندارد.

نتانیاهو، معروف به بی بی روز چهارشنبه با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در رم ملاقات می کند و احتمالا از او می خواهد در مورد لغو تحریم های ایران اقدام نکند. چرا که پس از نشست ژنو در هفته گذشته، گمانه زنی ها در مورد لغو تحریم های ایران افزایش یافته است.

این خبرگزاری انگلیسی در ادامه می نویسد، هدف نتانیاهو از ملاقات با کری این است که دریابد وزیر خارجه آمریکا تا چه اندازه برای لغو تحریم های ایران آمادگی دارد. پیش از این نیز بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که اصلی ترین مانع در راه توافق هسته ای با ایران، مانع تراشی اسرائیل، کشورهای عربی و کنگره آمریکاست . همچنین تندروها در ایران و آمریکا نیز می توانند مذاکرات هسته ای را به شکست برسانند.

این در حالی است که عربستان سعودی، دیگر متحد آمریکا در خاورمیانه نیز به شدت در مورد هرگونه توافقی بین واشینگتن و تهران نگران است. اما تل آویو به طور علنی تری علیه توافق با ایران موضع گیری می کند. نتانیاهو و همفکران اش با به راه انداختن تبلیغات ضد ایرانی قصد دارند تا زمانی که برنامه های هسته ای تهران به طور کامل متوقف نشده، از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، جلوگیری کنند.

تهران و قدرت های جهانی می توانند بر سر ادامه غنی سازی بیش از 5 درصد در ایران به توافق برسند.

ایران در نشست ژنو طرحی سه مرحله ای ارایه داد که در صورت تحقق آن، امکان خروج از بن بست هسته ای وجود دارد. نتانیاهو، روز یکشنبه در گفت و گو با ان بی سی مدعی شد: کشورهای زیادی هستند که تنها به دنبال یک روزنه کوچک اند تا خود را از نظام اعلام تحرمی ها علیه ایران رها کنند.

البته او نامی از یک کشور خاص نبرد اما خاطرنشان کرد که در ملاقات با کری، تمرکز بر مساله ایران است. این در حالی است که یکی از مقامات همراه کری که در تور اروپا حضور دارد، هرگونه اختلاف نظر بین واشینگتن و تل آویو را تکذیب کرده و می گوید در نشست ژنو برای لغو تحریم های ایران تصمیم گیری نشده است. به گفته وی ایران باید اقدامات اعتمادساز و شفاف انجام دهد تا آمریکا نیز گام بردارد.

این در حالی است که کری روز دوشنبه با یک مقام سعودی نیز در مورد ایران، سوریه و مصر گفت و گو کرد. با این حال نتانیاهو ادعا می کند که غرب باید در مورد همراهی با ایران دقت کند، چرا که به این وسیله نفوذ ایران در منطقه پررنگ تر می شود.

در این بین مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه نیز خاطرنشان کرده است که تهران و قدرت های جهانی می توانند بر سر ادامه غنی سازی بیش از 5 درصد در ایران به توافق برسند. سرگئی ریابکوف، در یک گفت و گوی تلفنی با رویترز، تصریح کرد: در جایی که اعتماد وجود ندارد، باید در مورد آنچه که بیشترین نگرانی را پدید آورده، هماهنگ شویم. از سوی دیگر باتوجه به توسعه هسته ای ایران، بحث غنی سازی بیش از 5 درصد همواره در گروه 1+5، مطرح بوده است. به گفته ریابکوف، ایران خوستار لغو تحریم هاست و اگر پیشرفتی در مذاکرات حاصل شود، دلیلی برای خودداری از لغو تحرمی ها وجود ندارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: لغو تحریم نتانیاهو کری


نظر شما :