بسته تحریمی جدید سنا با پیشنهاد به نصف رساندن صادرات نفتی

کاخ سفید این بار علیه تحریم ها لابی می کند

۰۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۹۲۳۶۵۳ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
بسته تحریمی جدید سنا، اجازه نمی دهد ایران بیش از 500 هزار بشکه در روز صادرات نفتی داشته باشد. البته کاهش 500 هزار بشکه ای صادرات نفتی ایران کمتر از آن چیزی است که مورد نظر طرح مصوب مجلس نمایندگان در ماه جولای است که اعلام شده بود هدف آن به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است.
کاخ سفید این بار علیه تحریم ها لابی می کند

دیپلماسی ایرانی: جان کری، وزیر خارجه آمریکا روزهای پردردسری را می گذارند. او علاوه بر رایزنی های مکرر با نتانیاهو که بیشتر به دلداری دادن می ماند، ناگزیر است همراه با مقامات خزانه داری به هر محفل دیپلماتیکی در واشینگتن و نیویورک سر بزند تا در مقابل اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، لابی کند. این در حالی است که مقامات وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا در سال های اخیر ده ها بار به اقصی نقاط جهان سفر کردند تا یک ائتلاف بین المللی برای اعمال تحریم ها علیه ایران تشکیل دهند. اما اکنون شرایط به گونه ای شده که این مقامات باید سفرهای داخلی انجام دهند تا کانون های قدرت در آمریکا را به همراهی با سیاست های کاخ سفید ترغیب کنند.

شاید فشار تحریم ها در افزایش انگیزه تهران برای حل و فصل مساله هسته ای موثر بوده باشد، اما همین فشار می تواند این بار به اهرمی برای شکست مذاکرات از جانب آمریکا تبدیل شود، آن هم در شرایطی که این روزها،موتور مذاکرات هسته ای با ایران به کار افتاده است. در سال های گذشته سابقه داشت که گاهی مذاکرات هسته ای برای یک سال و نیم متوقف می شد، اما حالا در یک ماه، چند نشست هسته ای بین مذاکره کنندگان هسته ای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه 1+5، برگزار می شود.

کاخ سفید می خواهد با استفاده از فضای موجود بار دیگر تلاش برای مذاکره هسته ای با ایران را به رخ جهانیان بکشد و برای اینکه در نیت صادقانه خود جای تردیدی باقی نگذارد، کری را مامور کرده تا شاهین های آمریکایی را راضی کند، دست کم در آینده نزدیک و مادامی که مذاکرات با پیشرفت ادامه دارد، تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال نکنند. هرچند که از جزئیات مذاکرات هسته ای مثبت انجام شده با ایران هیچ اطلاع موثقی در دست نیست و پس از مذاکرات ایران و نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان_ گروه 1+5)، اکنون هیات مذاکره کننده ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز جزئیات را محرمانه نگه می دارند. طرفین می گویند محرمانه بودن مذاکره یعنی عزم راسخ برای حرکت رو به جلو.

به هر ترتیب در حالی که مذاکرات هیات های کارشناسی ایران و گروه 1+5، در وین در جریان است، کنگره نشینان نشست های پشت درهای بسته ای را ترتیب داده اند تا در آن پروژه تحریم مضاعف ایران را بررسی کنند. از سوی دیگر کری و جک لیو از خزانه داری آمریکا فردا(پنجشنبه) نشستی فوق محرمانه با سناتورها خواهند داشت. گزارش پولیتیکو حاکی از آن است که کری و لیو با رهبران دمکرات سنا ملافات می کنند و امروز (چهارشنبه) نیز صبحانه را با سناتور باب کورکر صرف می کنند که از اعضای عالی رتبه کمیته روابط خارجی آمریکاست.

این در حالی است که آیپک و دیگر گروه های لابی گری حامی اسرائیل، سناتورهای آمریکایی را برای اقدامات قاطع علیه ایران تحت فشار قرار داده اند و به این ترتیب قانونگذاران آمریکایی در یک مخمصه سیاسی گرفتار شده اند. آنها می خواهند به کاخ سفید این فرصت را بدهند که بار دیگر شانس خود را در تعامل دیپلماتیک با ایران در بوته آزمون قرار دهد. با این وجود، آنها از اینکه تهران از پوشش مذاکرات برای خرید زمان به منظور پیشرفت برنامه های هسته ای خود استفاده کند، نگرانند.

گزارش ها حاکی از آن است که کری و لیو، پنجشنبه بعد از ظهر با مقامات کمیته بانکداری سنا ملافات می کنند و از آنها می خواهند، تصویب تحریم های جدید را به تعویق بیاندازند. همچنین وزیر خارجه آمریکا، این مقامات را در جریان مذاکرات ژنو ( ایران و گروه 1+5) قرار می دهند. پیش از این وندی شرمن، دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی و عضو ارشد مذاکرات هسته ای با ایران نیز به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا رفته بود تا اقدام مشابهی را انجام دهد.

برخی اعضای این کمیته می گویند پس از شنیدن سخنان کری در مورد تعلیق یا تصویب بسته تحریمی جدید، تصمیم گیری می کنند. هرچند که جن پسکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اخیرا از آنها خواسته بود در حال حاضر از تصویب تحریم های بیشتر خودداری کنند. چرا که انعطاف نشان دادن در حال حاضر به پیشبرد روند مذاکرات کمک می کند.

آیپک و دیگر گروه های لابی گری حامی اسرائیل، سناتورهای آمریکایی را برای اقدامات قاطع علیه ایران تحت فشار قرار داده اند و به این ترتیب قانونگذاران آمریکایی در یک مخمصه سیاسی گرفتار شده اند.

این در حالی است که کاخ سفید  روز پنجشنبه مشغله های دیگر نیز دارد. در تلاش برای جلوگیری از اعمال تحریم های بیشتر، مقامات کاخ سفید با گروهی کوچک از رهبران یهودی ملاقات می کنند تا آنها را ترغیب کنند از اعمال فشار بر اعضای کنگره برای تصویب تحریم های مضاعف علیه جمهوری اسلامی، خودداری کنند.

رویترز در این زمینه می نویسد، موضوع تحریم های جدید علیه ایران به مناظره ای داغ و پشت درهای بسته در سنا تبدیل شده است. هدف این تحریم ها به نصف رساندن صادرات نفتی ایران در بازه زمانی یک ساله است. رابرت منندز، چهره مشهور اعمال تحریم ها علیه ایران که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده دارد، اخبرا در نشست آیپک در نیویورک خاطرنشان کرد، بسته تحریمی جدید اجازه نمی دهد ایران بیش از 500 هزار بشکه در روز صادرات نفتی داشته باشد. البته کاهش 500 هزار بشکه ای صادرات نفتی ایران کمتر از آن چیزی است که مورد نظر طرح مصوب مجلس نمایندگان در ماه جولای است که اعلام شده بود قصد دارد صادرات نفتی ایران را به صفر برساند.

این طرح سنا که باید در کمیته بانکداری نیز معرفی شود، ضعیف تر از طرح مجلس نمایندگان است و برخی تحلیلگران می گویند، چندان واقع گرایانه نیست.

از آغاز سال 2012، آمریکا و متحدان اروپایی اش تحریم هایی را علیه ایران اعمال می کنند که صادرات نفتی جمهوری اسلامی را از دو و نیم میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه رسانده و میلیاردها دلار ضرر ماهیانه برای تهران به ارمغان آورده که به افزایش نرخ بیکاری و تورم منجر شده است.

اما از سرگیری مذاکرات هسته ای در دولت جدید ایران امید به برخی گشایش ها را در بن بست هسته ای افزایش داده است. در عین حال حسن روحانی برای عمل به وعده های اش به تعدیل هر چه سریعتر تحریم ها نیز دارد. اما نئوکان های آمریکایی که تعداد آنها در کنگره زیاد است، می گویند تنها در صورتی که ایران از برنامه های هسته ای تردید آمیزش دست بکشد، امکان لغو تحریم ها وجود دارد.

منندز روز دوشنبه در نشست آیپک گفت: اکنون زمان تعدیل تحریم ها نیست و اعضای دولت اوباما آماده اند در صورت لزوم با سناتورها در تصویب تحریم های جدید همکاری کنند.

باب مک نلی، مشاور سابق کاخ سفید در امور انرژی می گوید، طرح سنا از نگاه برخی قانونگذاران خشن است و می تواند احتمال دیگری را افزایش دهد. البته طرحی که منندز به آن اشاره می کند باید به کمیته بانکداری برود و احتمالا تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: تحریم صادرات نفتی جان کری


نظر شما :