دولت برزیل از دیپلمات‌های ایرانی جاسوسی می‌کرده است!

۱۴ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۹۲۳۹۳۷ سرخط اخبار
این روز ها با افشاگری های متعدد انجام گرفته از سوی ادوارد اسنودن، مأمور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره جاسوسی های ایالات متحده، بحث فعالیت های جاسوسی بین المللی به موضوع داغ تبدیل شده؛ اما جالب است که بدانیم این افشاگری ها تنها به آمریکا محدود نشده و پای دیگر کشور ها نیز به مرور به ماجرا باز می شود؛ مانند برزیل که از ایران و چند کشور دیگر جاسوسی می کرده است.

به گزارش «تابناک»، دولت برزیل تأیید کرده که نزدیک یک دهه پیش و در جریان یک سلسله فعالیت های جاسوسی، از دیپلمات ها و همچنین مکان های دیپلماتیک متعلق به ایران، عراق، آمریکا و روسیه جاسوسی کرده است.

به نوشته «واشنگتن پست»، اخبار مربوط به این فعالیت های جاسوسی، نخستین بار از سوی روزنامه «فولا دِ سنت پائولو» افشا شده بود. این روزنامه نوشته بود که اطلاعات خود را از اسنادی که از یک منبع اطلاعاتی به دست آورده منتشر می کند.

اما جالب اینجاست که دولت برزیل در واکنش به گزارش های منتشره، از کار خود دفاع کرده و مدعی شده، همه فعالیت های صورت گرفته که در روزنامه برزیلی مذکور مورد اشاره قرار گرفته، در چهارچوب قانون حفاظت از منافع ملی برزیل انجام گرفته است، حال آن که دولت برزیل، خود یکی از مهم ترین و جدی ترین منتقدان اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا به شمار می رود.

افزون بر این، دولت برزیل اعلام کرده هر کسی که اطلاعات مربوط به این اقدامات را در اختیار روزنامه نامبرده گذارده ، تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

بر پایه گزارشی که در روزنامه برزیلی منتشر شده، یکی از مهم ترین اهداف جاسوسی دولت برزیل، یک ساختمان در پایتخت این کشور بوده که در اجاره آمریکایی ها بوده است. مأموران اطلاعاتی برزیل، جزئیات رفت و آمد ها و حتی ساعت خاموش و روشن شدن چراغ ها در این ساختمان را ثبت کرده اند.

دیپلمات های ایرانی، عراقی و روس، دیگر اهداف جاسوسی برزیلی ها بوده اند. بنا بر اسناد منتشره، مأموران برزیلی همواره این دیپلمات ها را تعقیب کرده و در هنگام ورود و خروج آن ها به سفارت و یا اقامتگاه هایشان از آن ها عکسبرداری کرده اند.

سفیر ایران در کوبا ، از دیگر اهداف مورد توجه جاسوسان برزیلی بوده که هنگام بازدید از برزیل، تحت تعقیب مأموران این کشور قرار گرفته است.

گفتنی است، با وجود دفاع دولت برزیل از کارکرد سازمان اطلاعاتی این کشور، هیچ توضیحی از سوی این دولت درباره علت انجام این اقدامات داده نشده است. این فعالیت های جاسوسی در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ و در دوران ریاست جمهوری «لولا دا سیلوا» انجام گرفته است.

کلید واژه ها: برزیل


نظر شما :