مروری بر آن چه در ژنو گذشت

۱۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۹۲۴۲۹۰ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو، مذاکرات ایران و گروه 1+5 که از پنجشنبه 16 آبان ماه و به فاصله 22 روز از نشست قبلی در ژنو در این شهر آغاز شد، امروز (شنبه) وارد سومین روز خود شد.

پس از آنکه جان کری وزیر خارجه آمریکا دیروز (جمعه) بنا به دعوت کاترین اشتون به ژنو سفر کرد و اشتون نیز از ظریف دعوت به عمل آورد که درباره متن توافقنامه با جان کری به صورت سه جانبه ملاقات و درباره مسائل باقیمانده گفت وگو انجام شود،  نشست سه جانبه ای با حضور محمدجواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دفتر اشتون در نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل در ژنو برگزار و نزدیک به پنج ساعت به طول انجامید و در پایان این نشست توافق شد که مذاکرات سه جانبه 8:30 صبح شنبه به وقت ژنو از سر گرفته شود ولی به دلیل رایزنی های هیئت ها با پایتخت ها به تعویق افتاد و پس از آن بود که نشست سه جانبه ظریف، فابیوس وزیر خارجه فرانسه و اشتون در هتل اینترکنتیننتال برگزار و بعد از آن نیز دیداری چهارجانبه با حضور ظریف، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلستان، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان و کاترین اشتون در این محل برگزار شد.

بالاخره دومین دور نشست سه جانبه محمدجواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از اقامه نماز هیئت ایرانی در ساعت 13:35 به وقت ژنو آغاز شد.

سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای نیز قبل از نشست جانبه کری، ظریف و اشتون در جمع خبرنگاران مذاکرات شب گذشته را بسیار سخت و نفس گیر خواند و با اشاره به نشست دیشب و رایزنی های امروز، عنوان کرد: درباره مفاد متن تفاهم نهایی رایزنی های جدی داشتیم، مسائلی هست که هنوز مانده و باید مذاکرات بیشتری صورت گیرد.

ظریف هم قبل از ورود به نشست سه جانبه با حضور کری و اشتون با بیان اینکه فاصله هست و باید تلاش کنیم ببینیم به کجا می رسیم، عنوان کرد: پیشرفت وجود داشته ولی هنوز فاصله وجود دارد.

این نشست در ساعت 15:30 به وقت ژنو (ساعت 18:00 به وقت تهران) برای تنفس و صرف ناهار هیئت ایرانی و درخواست آمریکایی ها برای مشورت با همکارانشان متوقف شد.

در این میان نشست سه جانبه ظریف، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و اشتون برگزار شد و ظریف قبل از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: بحث رسیدن به یک متن است که 7 کشور (ایران و 1+5) بتوانند با این متن توافق کنند. ظریف با بیان اینکه مرحله دشواری است، اظهار داشت: هم نگرانی های ایران باید مورد توجه قرار گیرد، هم بعضی دیدگاه های متفاوتی که داخل 1+5 است

در ساعت 18:30 نیز مذاکرات کری، ظریف و اشتون از سرگرفته شد البته این بار با این تفاوت که 20 دقیقه بیشتر به طول نیجامید.

ظریف قبل از ورود به نشست سه جانبه با لاوروف و اشتون، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مذاکرات در سومین روز خود وارد مرحله حساسی شده، گفت: بحث رسیدن به یک متن است که 7 کشور (ایران و 1+5) بتوانند با این متن توافق کنند. مرحله دشواری است، هم نگرانی های ایران باید مورد توجه قرار گیرد، هم بعضی دیدگاه های متفاوتی که داخل 1+5 است.

وی همچنین عنوان کرد: اگر در پایان مذاکرات امروز به نتیجه برسیم رسیدیم، در غیر این صورت، یک هفته تا 10 روز آینده ادامه خواهد یافت.

در این میان چینی ها نیز دست به کار شدند و قائم مقام وزیر خارجه خود را به ژنو اعزام کردند و آخرین نشست سه جانبه امروز بین ظریف، اشتون و قائم مقام وزیر خارجه چین برگزار شد.

در پایان نیز 1+5 جلسه برگزار کردند و در حالی که خبرنگاران در محل برگزاری کنفرانس خبری منتظر حضور اشتون و ظریف بودند، خبر دیدار ظریف با وزرای خارجه 1+5 و اشتون منتشر شد و این مذاکرات تا 30 دقیقه بامداد یکشنبه به طول انجامید و پس از آن نشست خبری با حضور کاترین اشتون و ظریف برگزار شد. ظریف همچنین در جمع خبرنگاران ایرانی به سوالات آنها پاسخ داد و جان کری نیز در نشستی خبری به پرسش های مطرح شده پاسخ داد.

کلید واژه ها: نشست سه جانبه ظریف جان کری کاترین اشتون


نظر شما :