تقدیر بان کی مون از همکاری ایران با آژانس و مذاکرات ژنو

۲۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۹۲۴۴۱۵ سرخط اخبار

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل ساعتی پس از امضای بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط علی اکبر صالحی و یوکیا آمانو، از نتیجه مذاکرات ژنو و صدور بیانیه مشترک بین ایران و آژانس تقدیر کرد.

به گزارش ایرنا، بان کی مون در گزارش امروز خود به اعضای مجمع عمومی سازمان ملل با تشریح مذاکرات ایران و گروه 1+5 و همچنین سفر آمانو به تهران، از تلاش های دولت دکتر روحانی برای حل اختلافات باقی مانده دو طرف بر سر فعالیت های هسته ای ایران تقدیر کرد.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به ادامه تلاش ها برای رسیدن به یک توافق نهایی و جامع ابراز امیدواری کرد که طرفین ظرف یک ماه آینده به توافق نهایی دست یابند.

در جریان سفر امروز یوکیا آمانو به تهران، ایران و آژانس بیانیه ای مشترک امضا کردند.

ˈعلی اکبر صالحیˈ رییس سازمان انرژی اتمی بعد از ملاقات با یوکیا آمانو اعلام کرد: ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق کردند از معدن گچین و راکتور آب سنگین اراک بازدید شود.

به گزارش ایرنا، صالحی روز دوشنبه این مطلب را در نشست خبری مشترک با ˈیوکیا آمانوˈ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و پس از امضای بیانیه مشترک اعلام کرد.

وی اظهارداشت: با رویکرد جدید دولت و استفاده از تجارب گذشته ایران و آژانس توانستند با تمهیدات لازم و لحاظ کردن رویکرد جدید به ویژه تاکید رییس جمهوری به تفاهم دو جانبه برسند.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: این بیانیه مشترک بیانگر نقشه راهی است که ارتباط دو جانبه درباره موضوعات باقی مانده را روشن می کند.

وی یادآور شد: بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی دارای یک پیوست شش بندی است.

معاون رییس جمهوری به پیوست بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: همکاری ما با آژانس در چارچوب توافق پادمان یعنی بازرسی ها از تاسیسات هسته ای در چارچوب توافقات پادمانی که با آژانس داریم، است.

صالحی افزود: ما در این پیوست به رغم این که براساس موافقتنامه پادمان هیچ گونه تعهدی نداریم اما از آنجایی که می خواهیم اراده و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را نشان دهیم تا پرونده ساختگی هسته ای را حل کنیم با تایید شورای عالی امنیت ملی این اجازه را یافتیم تا به بازرسان آژانس انرژی اتمی اجازه بازرسی از کارخانه تولید آب سنگین اراک و معدن گچین را در بندرعباس بدهیم.

وی ادامه داد: این امر نشان دهنده آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از انعطاف لازم درمورد پیشبرد این موضوع به ویژه پرونده هسته ای ساختگی است و نمی خواهیم بهانه ای دست دیگران باشد تا مانع از پیشرفت کار شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: بنابراین اجازه ای که دادیم در راستای رویکرد جدیدی است که دولت یازدهم اتخاذ کرده است.

صالحی ادامه داد: موضوعات متعددی درباره مسایل هسته ای باقی مانده که ماهیت فعالیت هسته ای دارند و در گذشته در قالب مدالیته حل شده است.

کلید واژه ها: ایران و آژانس آمانو


نظر شما :