واکنش بازار به مذاکرات پیش‌رو در ژنو

۲۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۹۲۴۷۸۶ سرخط اخبار

در آستانه دور تازه مذاکرات بین المللی کشورمان در ژنو، بازار سرمایه جهش قابل توجهی داشت و شاخص کل برای اولین بار از مرز 78 هزار واحد عبور کرد. قیمت ارزهای خارجی از جمله دلار در بازار آزاد هم کاهش داشت و به زیر 3هزار تومان سقوط کرد. بازار طلا هم تا حدی تحت تاثیر قرار گرفته است و قیمت انواع سکه کاهش داشت. همه این اتفاقات در حالی رخ داد که حدود دو هفته پیش در آستانه دور گذشته مذاکرات کشورمان درخصوص پرونده هسته ای هم اتفاق مشابهی در ابعاد بیشتری بازارهای مالی تهران را تحت تاثیر قرار داد.

به نوشته تهران امروز، دیروز در صرافی های میدان فردوسی و چهارراه استانبول قیمت دلار به زیر 3هزار تومان سقوط کرد و هر دلار آمریکا 2995 تومان به فروش رسید. قیمت یورو هم با 0.6 درصد کاهش به 4045 تومان رسید. قیمت طلا هم با کاهش مواجه شد و هر گرم طلا 93 هزار و ششصد تومان به فروش رسید. قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید هم 915هزار تومان به فروش رسید. قیمت نیم سکه و ربع با کاهش بیشتری مواجه شد و هر نیم بهار 462هزار تومان و هر ربع بهار 273 هزار تومان معامله شد. اما بیشترین تاثیر مذاکرات پیش رو را باید در بازار بورس تهران جست و جو کرد.

بورس تهران که در آبان ماه روزهای خوش ماه های گذشته را تکرار نکرده و از آهنگ رشد آن کاسته شده است در روز سه شنبه روندی صعودی داشت و بیش از 813 واحد رشد کرد و در قله 78 هزار و 85 واحدی قرار گرفت. به این ترتیب بازار سرمایه از ابتدای امسال 105درصد بازدهی داشته است که رکوردی قابل توجه به حساب می آید. ارزش بازار نیز از مرز 382 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است؛ اتفاقی که در میان بازارهای مالی منطقه بی نظیر است.

در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه هم روند رو به رشد بازار از ابتدای فصل تابستان را با تغییر دولت و چشم انداز مثبت بین المللی بی ارتباط نمی بیند. محمد رضا مایلی با اشاره به اینکه بورس اوراق بهادار تهران با بازدهی بالای خود از ابتدای سال تاکنون، کام بسیاری از سهام داران خود را شیرین کرده است، گفت: «خوشبینی به روی کار آمدن دولت جدید و همچنین مذاکرات هسته ای شرایط را به گونه ای فراهم کرد تا کلیت بازار در مسیر صعودی به فتح شاخص های جدید حرکت خود را ادامه دهد.» او در گفت وگو با فارس با بیان اینکه نسبت قیمت به سود (P/E) بازار به سبب همین امر، افزایش یافته است، افزود: «اینکه شرایط تا کجا به پیش خواهد رفت و چه صنایع یا شرکت هایی به واقع مستحق نسبت قیمت به درآمدی بالایی هستند، سوالی است که در پاسخ به آن باید منطقی اندیشید.»

به اعتقاد این تحلیلگر بازار سهام، پاسخ به این سوال ها را باید در پس خوشبینی سهام داران جست، اینکه چرا دو اتفاق مذکور از سوی سرمایه گذاران مثبت ارزیابی می شوند و چه تاثیری بر سودآوری شرکت ها دارند، زیرا نسبت قیمت به درآمدی حدود 10، در نگاه کلی به معنی انتفاع 10 درصدی سهام داران از سرمایه گذاری در بورس است که در مقایسه با سود تضمینی شبکه بانکی دلچسب نیست؛ اما اگر نتیجه خوشبینی سهام داران، در واقعیت نیز افزایش سودآوری شرکت ها را در پی داشته باشد، نسبت قیمت به درآمد در آینده اصلاح شده و سود واقعی که احتمالا بیشتر از سپرده گذاری در اوراق با درآمد ثابت است، خود را نشان خواهد داد.

مایلی با موثر دانستن وضعیت برخی سهام ها با مذاکرات در حوزه بین المللی گفت: «حقیقت این است که در شرایط خوشبینی، سهامی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند که محل رشد درآمدی برای آنها با توجه به شرایط پیش رو فراهم باشد، برای مثال شرکت هایی که کاهش تحریم ها، بازارهای صادراتی را برای آنها باز خواهد کرد، تولیدشان بالاتر رفته و در صورت امکان به ظرفیت اسمی خواهند رسید، شرکت هایی که قدرت چانه زنی برای فروش خود خواهند داشت و مبالغ حاصل از فروش صادراتی خود را با هزینه کمتری وارد کشور خواهند کرد.»

در همین حال و در معاملات دیروز پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان در مجموع بیش از 200 واحد و فولاد مبارکه اصفهان نیز 91 واحد در روند مثبت شاخص کل اثر گذاشتند، در مقابل هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس به دلیل ابهام در نرخ خوراک دریافتی بیش از 89 واحد در روند شاخص تاثیر منفی گذاشت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به واسطه وضع تحریم های جدید 42 واحد و ملی صنایع مس ایران و همراه اول جمعا بیش از 10 واحد تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند.

برترین تقاضای بازار در معاملات دیروز به پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری رنا، داروسازی زهراوی، پالایش نفت اصفهان، بانک سینا، دارویی رازک و کارتن ایران اختصاص داشت، اما در مقابل حق تقدم سرمایه گذاری صنعت نفت، داروسازی امین، ایران خودرو دیزل و داروسازی جابر بن حیان مورد عرضه قرار گرفته و در برخی از آنان با کاهش قیمت روبه رو شدند. در فرابورس نیز شاخص به دنبال بورس تهران با افزایش 13 واحدی برای نخستین بار 825 واحدی شد و ارزش بازار اول و دوم نیز از مرز 69 هزار واحد فراتر رفت. در این بازار پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت تهران، پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی جم و تامین مواد اولیه فولاد صبانورد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

کلید واژه ها: سهام بورس


نظر شما :