هیگ: تحریم‌های اصلی علیه ایران همچنان ادامه پیدا می‌کند

۰۵ آذر ۱۳۹۲ | ۰۳:۰۲ کد : ۱۹۲۵۱۶۶ سرخط اخبار

وزیر خارجه انگلیس با حضور در پارلمان این کشور با ارائه گزارشی در مورد مذاکرات هسته ای با ایران، گفت تحریم های اصلی تا زمان دستیابی به توافقی جامع با ایران ادامه خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه با حضور در پارلمان این کشور بیانیه ای را در مورد مذاکرات هسته ای با ایران قرائت کرد.

هیگ در ابتدا بیان کرد که 1+5 با هدف رسیدن به راهکاری جامع که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را اثبات کرد، با این کشور بر سر «نقشه راه مشترک» به عنوان توافقی موقت، به تفاهم رسیده است.

وزیر خارجه انگلیس با اشاره به برخی مفاد موافقتنامه موقت، گفت ایران در قبال تعهداتی که داده است، «کاهش تحریم هایی متناسب و محدود» دریافت کرده است.

وی در این بیانیه تاکید کرد که تحریم های اصلی بخش نفت و بانکداری علیه ایران همچنان تا زمان دستیابی به توافقی جامع ادامه خواهد داشت. اما تا 6 ماه آینده هیچ تحریم جدیدی در رابطه با برنامه هسته ای ایران، وضع نمی شود.

وزیر خارجه انگلیس افزود: ما به درستی به دنبال آزمودن آمادگی ایران برای اقدام با حسن نیست و همکاری با جامعه بین الملل و دستیابی به توافق هستیم. اگر آن ها به تعهدات خود عمل نکنند، متحمل مسئولیت سنگینی خواهند بود.

وی ادامه داد: اگر ما از این فرصت برای دستیابی به توافق استفاده نمی کردیم، آنوقت خود ما مقصر ارتکاب یک اشتباه بزرگ بودیم.

هیگ تاکید کرد که موافقتنامه ژنو نشان داد که ترکیب فشار ناشی از تحریم ها و دیپلماسی از طریق اعلام آمادگی بری مذاکره، می تواند کارگشا باشد.

وی در ادامه به پاسخ به سوالات نمایندگان پارلمان این کشور پرداخت. وی در بخشی از اظهارات خود در مورد توافق موقت گفت: قطعا تضمینی نسبت که بتوانیم به توافق نهایی دست پیدا کنیم... اما مطمئنا توافقنامه موقت، گامی اساسی در راستای رسیدن به یک راهکار موقت بود.

هیگ در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در مورد سایت پارچین، گفت این موضوع هنوز یکی از موارد مورد اختلاف میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است که قطعا باید در راهکار جامع به آن پاسخ داده شود.

وی مبلغ 7 میلیارد دلاری را که قرار است در طی 6 ماه آینده و از طریق لغو برخی از تحریم ها به ایران برسد، بخش کوچکی از دارایی های بلوکه شده ایران دانست و گفت این امر کمک می کند تا در مذاکرات آتی مشوق خوبی برای ایران داشته و تحرک ایجاد شده کنونی را برای رسیدن به راهکار جامع حفظ کنیم.

هیگ همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیست و تأثیر مخرب احتمالی این اظهارات بر توافق با ایران، گفت انگلیس نگرانی کسانی که به این توافق بدبین هستند از جمله نتانیاهو را درک می کند و با اسرائیل در تماس نزدیک است. با این حال وی از همه خواست از اقداماتی که می تواند توافق را تضعیف کند، خودداری کنند.

در ادامه این جلسه «جک استراو» وزیر خارجه اسبق و رئیس مشترک کنونی کمیته پارلمانی دوستی ایران و انگلیس هم به سوال از هیگ پرداخت. وی با اشاره به توافق هایی که در زمان وی با ایران انجام شده بود و به دلیل اقدامات دولت آمریکا از دست رفت، گفت آیا انگلیس برای آمریکا روشن کرده است که اگر این بار واشنگتن مانع پیشرفت مذاکرات شود، انگلیس، آلمان و فرانسه به راه خود در دستیابی به توافق هسته ای با ایران ادامه می دهند؟

هیگ در پاسخ به این سوال به نقش آمریکا در دستیابی به توافق ژنو اشاره کرد و گفت واشنگتن کاملا به این توافق پایبند است. وی تاکید کرد که فکر نمی کند فعلا باید به رفتن مسیری مجزا از آمریکا فکر کرد.

یکی دیگر از نمایندگان پارلمان به کلاهک های اتمی اسرائیل اشاره کرد و از هیگ و دولت این کشور خواست اسرائیل را برای باز کردن تأسیسات و انبارهای هسته ای خود به روی بازرسان بین المللی تحت فشار بگذارند. هیگ در پاسخ به این سوال، از نماینده سوال کننده خواست از دولت کاری را که نمی تواند طلب نکند.

با این حال یک نماینده دیگر بار دیگر به موضوع تسلیحات هسته ای اسرائیل پرداخت و گفت اسرائیل صدها کلاهک هسته ای در اختیار دارد و از امضای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) خودداری می کند. این نماینده متذکر شد که اقدامات و اظهارات نتانیاهو ممکن است به تضعیف توافق ژنو منجر شود.

هیگ در این مورد گفت که فکر نمی کند هیچ کسی عملا به دنبال تضعیف و زیرسوال بردن توافق باشد. با این حال، وی بار دیگر با تاکید بر حمایت اعضای شورای امنیت از این توافق، گفت انگلیس از همه می خواهد از اقداماتی که به تضعیف قطعنامه منجر می شود، خودداری کرده و به آن شانس موفقیت دهند.

در بخش دیگری از این جلسه یکی دیگر از نمایندگان هم به موضوع تسلیحات اتمی اسرائیل پرداخت و گفت این کلاهک ها مانع رسیدن به خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای است. هیگ در پاسخ به این سوال گفت رسیدن به یک توافق جامع هسته ای با ایران، گامی است در راستای رسیدن به خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای.

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از این نشست هم به موضوع نشست صلح سوریه موسوم به «ژنو 2» پرداخت و گفت در صورتی که ایران بیانیه نشست «ژنو 1» را به عنوان مبنای نشست بعدی بپذیرد، می تواند در ژنو 2 حضور داشته و نقشی سازنده در روند صلح سوریه ایفا کند.

وی در مورد روند عادی سازی روابط دیپلماتیک با ایران هم گفت لندن و تهران این روند را به صورت گام به گام پیش می برند و در اولین مرحله کاردارهای غیرمقیم خود را معرفی کردند. هیگ تاکید کرد بازگشایی سفارت انگلیس در تهران مستلزم آن است که انگلیس اطمینان یابد سفارتخانه می تواند فعالیت های عادی خود را بدون مشکل انجام دهد.

هیگ نهایتا در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان که ایران را به فریبکاری متهم می کرد و از او در مورد نحوه اعتماد به ایران پرسید، گفت اگر قرار بود اعتماد نباشد، امکان دستیابی به توافق وجود نداشت. وی همچنین تاکید کرد که در برخوردهایش با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، وی را فردی صادق دیده است. او ابراز امیدواری کرد که این روند همچنان ادامه داشته و به موفقیت روند عملی توافق منجر شود.

کلید واژه ها: انگلیس تحریم هیگ ایران


( ۱ )

نظر شما :