آسوشیتدپرس بررسی کرد

ژنو 3 از نگاه گروگان های آمریکایی

۱۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۹۲۵۲۳۷ آمریکا پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
بدبینی کلی نسبت به این قرارداد اشتباه است. لیمبرت با یادآوری خاطره گروگانگیری می گوید، در آن زمان نیز اگر مذاکرات ایران و آمریکا به نتیجه نمی رسید، ما همچنان در تهران گروگان بودیم.
ژنو 3 از نگاه گروگان های آمریکایی

دیپلماسی ایرانی: از بامداد روز یکشنبه که توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5، شکل گرفت؛واکنش های متعدیی در مورد آن وجودداشته است. جدا از ایران و اعضای این گروه شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، بسیاری از کشورهای منطقه نیز از این توافقنامه حمایت کرده اند. اما در مقابل مخالفانی نیز وجود دارند که در راس آنها لابی اسرائیل و عربستان سعودی و برخی تندروها در کنگره آمریکا قرار دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گفت و گو با گروهی از دیپلمات های سابق آمریکایی که 444 روز در ایران گروگان بودند، نظر آنها را در مورد توافق ژنو 3 جویا شده است. به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، برای برخی از آمریکایی ها که بیش از یک سال را در ایران به عنوان گروگان سپری کرده اند، این توافق یک اشتباه است. گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا مدت کوتاهی پس از انقلاب اسلامی در تهران انجام شد. برخی از آنهایی که در آن زمان گروگان بودند، اکنون با دیده تردید به توافقی می نگردند که قرار است میان تهران و واشینگتن اعتمادسازی کند.

کلر بارنس، که اکنون بازنشسته شده و در نیویورک سیتی زندگی می کند، می گوید: به نظر می رسد که دوران جیمی کارتر دوباره تکرار می شود. به عقیده وی این مذاکرات تاثیر بیشتری از مذاکرات دوران کارتر ندارد. زکانی که آنها در گروگان بودند.

توماس شفر 83 ساله نیز در مورد این توافق بدبین است. او ادعا می کند نمی توان به تهران اعتماد کرد و مدعی است که حال حاضر با دورانی که او گروگان بود، تفاوتی ندارد.

این در حالی است که ویکتور تمست 72 ساله خوش بین است. او که اکنون دوران بازنشستگی خود را سپری می کند بر این باور است که توافق ژنو 3 می تواند یک گام مثبت رو به جلو باشد. او که کنسول سیاسی آمریکا در زمان گروگانگیری اعضای سفارت در تهران بود، ماه ها پیش از گروگانگیری در مورد دشواری مذاکره با ایرانیان هشدار داده بود. او هم اکنون بر این باور است که این قرارداد می تواند به نفع هر دو طرف باشد. قراردادی که می تواند یک اقدام اعتمادساز مقدماتی محسوب شود.

کنون بحث اعتماد نیست، بلکه موضوع این است که دو طرف به این نتیجه رسیده اند که این قرارداد به نفع شان است.

جان لیمبرت در بین دیگر دیپلمات های گروگان گرفته شده آمریکایی شناخته شده است. چون بیشتر در مورد این موضوع و دیگر مسائل مربوط به ایران با رسانه ها گفت و گو می کند. او که کارمند سیاسی سفارت در زمان گروگانگیری بود در سال های 2009 و 2010، به عنوان دستیار معاون وزرات خارجه در امور ایران انتخاب شد و از توافقی که اخیرا در ژنو امضاء شد، استقبال می کند. لیمبرت می گوید اکنون بحث اعتماد نیست، بلکه موضوع این است که دو طرف به این نتیجه رسیده اند که این قرارداد به نفع شان است. از سوی دیگر تهران نیز به طور کامل درک کرده است که این توافق منافع اش را تامین می کند ، چرا که شاهد جایگزین های دیپلماسی در کشورهایی مانند مصر و تونس بوده است. 

این دیپلمات با تجربه آمریکایی می گوید، بدبینی کلی نسبت به این قرارداد اشتباه است. او با یادآوری خاطره گروگانگیری می گوید، در آن زمان نیز اگر مذاکرات ایران و آمریکا به نتیجه نمی رسید، ما همچنان در تهران گروگان بودیم.

لیمبرت این نکته را خاطرنشان می کند که ماجرای گروگانگیری فضای مسمومی را بر روابط تهران – واشینگتن حاکم کرد. از سوی دیگر جامعه آمریکا به یکباره علیه ایران متحد شد. از سوی دیگر کارتر در این مورد عملکرد قابل دفاعی نداشت. او تصریح می کند به دنبال این ماجرا، در 34 سال گذشته هر بار پیشنهادی از طرف ایران مطرح شد، آن را پس زدیم چرا که گمان می کنیم آنها بدخواه ما هستند.

با این وجود سیکمن 56 ساله نظر دیگری دارد. او ادعا می کند ما در حال مذاکره با دشمنان هستیم در حالی که متحدان خود ار کنار گذاشته ایم. او با اشاره به آزادسازی 4 میلیارد و 200 میلیون دلار از اموال بلوکه شده ایران ادعا می کند که این روند می تواند روند دریافت غرامت گروگان ها از تهران را نیز با موانع زیادی روبرو کند. به گفته وی گروگان ها می توانستند به دریافت غرامت از اموال بلوکه شده ایران امیدوار باشند اما هم اکنون این دارایی ها در حال آزاد شدند. است.

یک گروگان سابق آمریکایی دیگر نیز این توافق نامه را یک بازی برد – برد برای ایران و یک بازی باخت – باخت برای آمریکا توصیف می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: چهارشنبه 6 آذر 1392/ باز انتشار: یکشنبه 10 آذر 1392

کلید واژه ها: گروگانگیری ژنو 3 جان لیمبرت


نظر شما :