احتمال برگزاری نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ در هفته آینده

۱۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۵ کد : ۱۹۲۵۳۹۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای شنبه شب در نشست در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح مذاکرات ژنو 3 و توافق صورت گرفته پرداخت.

وی در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد شهید شهریاری و دیگر شهدای هسته ای در خصوص توافق صورت گرفته در ژنو 3 گفت: متنی که مورد توافق قرار گرفت توافقنامه حقوقی دارای تعهدات الزام آور نیست و بلکه بیشتر به بیانیه سیاسی شبیه است که تحت عنوان برنامه اقدام مشترک مورد توافق قرار گرفت و دو طرف اقداماتی که بایستی به طور داوطلبانه و برای دوره مشخص انجام شود، فهرست کردند.

وی افزود: این توافق گام اولیه برای رسیدن به توافق جامع به شمار می رود که در نهایت تکلیف مشکلات روشن و همه تحریم ها بهره مند می شوند و ایران از برنامه صلح آمیز خود از جمله غنی سازی بهره مند خواهد شد.

عراقچی با اشاره به مذاکرات استانبول بین ایران و 1+5 در سال 91 خاطرنشان کرد: در آنجا توافق جدیدی بین دو طرف صورت گرفت که بر اساس روند گام به گام حرکت کرده و با گام های برابر به سمت حل موضوع پیش برویم و بعد از آن گام هایی پیشنهاد شد که مورد موافقت قرار نگرفت.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه ادامه داد: در آن زمان پیشنهادات شامل گام اول بود و احساس بی اعتمادی را نسبت به مذاکرات به همراه داشت به همین منظور برای رفع این نقطه در مذاکرات جدید اعلام کردیم که در ابتدا هدف مشترک تعیین شود که بینیم هر طرف می خواهند به کدام سمت بروند.

وی افزود: یکی از دلایلی که باعث شد نتوانیم جلو برویم این بود که هدف مشترک تعریف نداشت.

عراقچی اضافه کرد: بر اساس چارچوبی که در مذاکرات اخیر پیشنهاد دادیم کل مسیر را تا آخر مشخص می کند که در مقدمه این سند توافق هدف اول مشخص شده و پاراگراف اول که مهمترین پاراگراف آن است بیشترین زمان مذاکرات را به خود اختصاص داد و بارها جمله بندی ها بالا پایین شد.

به گفته معاون وزیر خارجه در ابتدای راه طولانی هستیم و باید در مورد گام پایانی مذاکره کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در خصوص بی اعتمادی مردم ایران به طرف مقابل این مذاکرات را محصول تجربیات مذاکرات قبلی برشمرد و افزود: ما به هیچ وجه به طرف مقابل خوشبین نیستیم و بدبین هستیم و به آنها اعلام کرده ایم که نمی توانیم به شما اعتماد کنیم و به همین خاطر در روندی که طراحی شده یک مکانیزم ضمانت در نظر گرفته شده است.

عراقچی در ادامه تصریح کرد: هر لحظه که احساس کنیم طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی کند و در اقداماتش کوتاهی می کند به موقعیت قبلی برمی گردیم و روند را متوقف می کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ عقب گردی در برنامه هسته ای نخواهیم داشت، عنوان کرد: ساختار برنامه هسته ای حفظ می شود تنها به لحاظ کمی گسترش نمی یابد.

وی در خصوص وعده اطلاع رسانی کاخ سفید که پس از مذاکرات ژنو 3 منتشر شد، خاطرنشان کرد: قرار بود آمریکایی ها پس از مذاکرات بیانیه جداگانه ای صادر و ارقام توافق شده را در آن ذکر کنند اما آمریکایی ها از زاویه دید خود شروع به تحریم و ارزیابی کردند که این اقدام مورد انتقاد برخی از رسانه های آمریکایی نیز قرار گرفت.

وی افزود: این بیانیه هیچ ارزشی نسبت به توافق ندارد به جز دو سه موردی که ارقام را مشخص می کند و آنچه ملاک است سند مورد توافق است که در پایان نشست ژنو 3 صادر و در اختیار رسانه ها قرار گرفت.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای درباره حق غنی سازی نیز با بیان اینکه برای ما مهم نیست که آمریکایی ها این حق را برای ما به رسمیت می شناسند یا نه، افزود: از نظر ما این حق وجود دارد و ما منتظر نیستیم که کسی آن را برای ما به رسمیت بشناسد یا نشناسد چون ما این حق را داریم و انتظار داشته و داریم که به حق ما احترام بگذارند.

وی در خصوص اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره غنی سازی در ایران عنوان کرد: آقای جان کری هر طور که می خواهد تفسیر کند مهم این است که مردم ما با این حرف و غنی سازی از توافق ژنو بیرون آمدند.

وی درباره رآکتور آب سنگین اراک گفت: از نظر ما تکلیف این رآکتور روشن است و باید به عنوان یک نیروگاه آب سنگین باقی بماند. برنامه هسته ای ما هیچ عقب گردی ندارد و تنها گسترش کمی این برنامه متوقف شده است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات با 1+5 با بیان اینکه این مذاکرات فراز و نشیب زیادی داشت، عنوان کرد: در ژنو 2 در مقابل یک سری زیاده خواهی ها قرار گرفتیم و ترجیح دادیم مذاکرات متوقف شود و یکی از کشورهای 1+5 مقداری بازی را به هم زد. در مذاکرات ژنو 3 نیز دو بار با قهر و تلخی جلسه را ترک کردیم و بعد واسطه شدند و مواضع شان را اصلاح کردند و یک بار نیز جلسه را لغو کردیم و حضور نیافتیم.

عراقچی با بیان اینکه دوران پراسترس و پرتنشی بود، افزود: تا آخرین لحظات روز شنبه هنوز مطمئن نبودیم این کار تمام می شود و خانم اشمیت به من اطلاع داد که آنچه مطرح شده مورد توافق همه قرار گرفته و متن نهایی را قبول دارند و قرار شد که ساعت 3 و نیم بامداد روز یکشنبه نشست پایانی با حضور وزرای خارجه 7 کشور برگزار شد.

وی درخصوص اظهاراتی مبنی بر اینکه تحریم ها علیه ایران لغو نشده، عنوان کرد: بر اساس این توافق ساختار برنامه هسته ای ما کاملا حفظ شده ولی در ساختار تحریم ها شکاف ها و ترک هایی ایجاد شده است.

عراقچی در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر افزوده شدن 17 شرکت به تحریم های اتحادیه اروپا در چند روز گذشته عنوان کرد: این خبر چندین بار اصلاح و عنوان شد که این تحریم ها علیه این شرکت ها تمدید شده است البته این اقدام خلاف روحیه همکاری و تفاهم است اما خلاف توافق ژنو نیست و ما این اقدام را ناشی از حسن نیت طرف مقابل نمی دانیم.

وی همچنین گفت که جمهوری اسلامی با آمریکا در چارچوب برنامه هسته ای و 1+5 گفت وگو داشته و گفت وگویی در خصوص موارد دیگر صورت نگرفته است.

وی درباره مذاکرات کارشناسی نیز گفت: قرار است خانم اشمیت این هفته با من تماس بگیرد و احتمال دارد کارشناسان ما هفته آینده در وین یا ژنو مذاکره کنند تا سازوکار اجرایی را پیدا و عملیاتی کنیم.

عراقچی همچنین گفت که قرار است دو طرف اعتماد سازی کند و ما نیز با شفاف سازی مشکلی نداریم.

وی در پایان با بیان اینکه از نقد استقبال می کنیم، افزود: امیدواریم کسانی که نقد می کنند از جاده انصاف خارج نشوند و منافع ملی را فدای منافع جناحی نکنند.

کلید واژه ها: تحریم ژنو 3


نظر شما :