مجلس، آماده تشکیل گروه دوستی پارلمانی با انگلیس

۱۲ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۰ کد : ۱۹۲۵۴۸۲ سرخط اخبار

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر انگلیس در چارچوب احترام متقابل و با رعایت کنوانسیون های بین المللی با ایران رفتار کند، مجلس آماده تشکیل گروه دوستی پارلمانی با این کشور است.

«سیدحسین نقوی حسینی» در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت انگلیس آشکارا در حوادث سال 1388 دخالت کرد که با اعتراض مردمی رو به رو شد و به تیرگی روابط تهران - لندن انجامید.

وی یادآور شد: در آن زمان مجلس شورای اسلامی نیز به دخالت های انگلیس عکس العمل نشان داد و قانونی تصویب کرد که براساس آن دولت ملزم شد سطح روابط با این کشور را تا سطح کاردار کاهش دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد در مجلس نهم نیز گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس تشکیل نشد.

نقوی حسینی اضافه کرد: پس از مذاکرات بین مقامات دو کشور در شهریور ماه امسال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دو طرف تصمیم گرفتند در مرحله نخست کاردار غیرمقیم برای آغاز روابط دیپلماتیک انتخاب کنند.

محمدحسن حبیب اله زاده کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس امروز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: «آجی شارما» کاردار غیرمقیم لندن در تهران فردا (سه شنبه) به تهران می آید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: البته این نوع سطح روابط را در شان جمهوری اسلامی ایران نمی دانیم و بهتر است دو طرف به تصمیم قطعی در این زمینه برسند و کاردار یا سفیر دایم انتخاب کنند.

نقوی حسینی همچنین اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد با حفظ احترام متقابل و رعایت کنوانسیون های بین المللی و مقررات کنسولی می توان به همه کشورها به جز رژیم اشغالگر قدس روابط داشت.

وی تاکید کرد: اگر انگلیس به چارچوب اصول دیپلماتیک و مقررات بین المللی عمل و در روابط خود با ایران با احترام رفتار کند، مجلس حاضر است گروه دوستی پارلمانی خود با این کشور را بار دیگر فعال کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مجلس شورای اسلامی به دیپلماسی پارلمانی فعال اعتقاد دارد و اگر روابط ایران و انگلیس بر پایه احترام از سر گرفته شود، حاضر به همکاری است.

کلید واژه ها: انگلیس مجلس شورای اسلامی


نظر شما :