اخضرابراهیمی: به حل بحران نزدیک شده‌ایم

۱۲ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۰ کد : ۱۹۲۵۵۰۳ سرخط اخبار
فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه با بیان اینکه به حل بحران سوریه نزدیک شده ایم تاکید کرد: ژنو2 تنها فرصت برای پایان دادن به جنگ در سوریه و ساختن سوریه ای جدید است.
 
اخضر الابراهیمی، فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در مصاحبه با روزنامه عربستانی "عکاظ" عنوان داشت: پس از تلاش های دیپلماتیک میان طرف های ذی ربط در بحران سوریه، تاریخ 22 ژانویه (دوم بهمن) برای برگزاری کنفرانس ژ2 انتخاب شد و دلیل تاخیر در برگزاری این کنفرانس اوضاع بسیار پیچیده سوریه و دیدگاه های مختلف در قبال حوادث این کشور بود.
 
وی افزود: از آغاز توافق شده بود که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل پس از مشورت با طرف های ذی ربط و به ویژه روسیه و آمریکا زمان این کنفرانس را تعیین کند. ما امیدواریم برگزاری این کنفرانس گام مثبتی برای متوقف کردن جنگ در سوریه باشد.
 
وی در خصوص شکست یا موفقیت این کنفرانس نیز عنوان داشت: این کنفرانس تنها فرصت برای پایان دادن به جنگ در سوریه و ساختن سوریه ای جدید است. اما در مورد اینکه چه کسی مسئول موفقیت یا شکست این کنفرانس خواهد بود باید بگویم که تمامی طرف ها نقش و مسئولیتی دارند. و موفقیت آن بستگی به ادامه مذاکرات میان نظام و مخالفان دارد.
 
این مسئول بلندپایه در ادامه افزود: دو طرف مسئولیت بزرگی برای رسیدن به نتایج مثبت در کنفرانس ژنو 2 بر عهده دارند و شرکت کنندگان در این کنفرانس به ویژه کشورهای خاورمیانه، روسیه و آمریکا و سازمان ملل باید با نظام و مخالفان سوریه برای رسیدن به راه حلی عملی و قابل اجرا همکاری کنند.
 
الابراهیمی در جواب سوالی مبنی بر اینکه "در ژنو 1 در خصوص سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه طی مرحله انتقالی هیچ اظهار نظری نشد و چرا در ژنو 2 نیز چنین اتفاقی دارد تکرار می شود؟" گفت: بله، در بیانیه ژنو 1 اسمی از بشار اسد آورده نشد، اما در ژنو 2 توافق شده است که نمایندگان مخالفان و نظام بدون پیش شرط در این کنفرانس شرکت کنند و هر طرفی در کنفرانس می تواند مسائل خود را مطرح کند. هدف واقعی کنفرانس این است که سوری ها برای حل مسائلشان بر سر یک میز بنشینند.
 
وی در خصوص اهمیت حضور ایران در این کنفرانس ژنو2 نیز گفت: همچنان گفتگوها و مشورت ها در خصوص لیست کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس ادامه دارد و احتمالا پس از نشست سه جانبه میان روسیه، آمریکا و سازمان ملل در 20 ماه دسامبر جاری دعوتنامه هایی برای کشورهای شرکت کننده فرستاده شود و پس از آن گفتگوها میان سوری ها به طور مستقیم آغاز می شود.
 
الابراهیمی در خصوص سفرش به دمشق و دیدار با اسد خاطرنشان کرد: من دمشق رفتم و با بشار اسد دیدار کردم و وی طی این دیدار تاکید کرد که با مشارکت نظام سوریه بدون پیش شرط در ژنو2 موافق است.
 
فرستاده سازمان ملل به سوریه در خصوص دیدگاه بشار اسد در مورد بحران سوریه عنوان داشت: بشار اسد بارها در رسانه ها دیدگاه خود را نسبت به بحران سوریه اعلام کرده است و بهتر است شما به جای پرسیدن از من به مذاکرات وی مراجعه کنید.
 
وی گفت: ما در حال حاضر به برگزاری ژنو 2 نزدیک شده ایم. بهتر است شما برای مطلع شدن از جزئیات گفتگوهای میان من و بشار اسد به رسانه ها مراجعه کنید چرا که در حال حاضر موفقیت ژنو 2 مهمتر از هر چیز دیگری است.
 
فرستاده سازمانملل به سوریه در خصوص ماموریت ویژه خود در حل بحران سوریه گفت: من این ماموریت را " تقریبا غیرممکن" دانستم نه به طور کاملا. بحران سوریه حل خواهد شد و ملت سوریه به ثبات و امنیت می رسد و صلح بار دیگر در این کشور برقرار خواهد شد.
 
الابراهیمی افزود: ملت سوریه از مشکلات زیادی رنج می برند. سوریه روز به روز در حال فروپاشی است و آینده این کشور در خطر است و با وجود گذشته متمدن و درخشانی که سوریه دارد، همواره در معرض ویرانی قرار گرفته است. کلیساها، مساجد، بازارهای تاریخی همواره در معرض حملات قرار می گیرند و چندین میلیون از سوری ها در اردوگاه هایی در اردن، ترکیه، لبنان و دیگر کشورها به سر می برند. من امیدوارم که سوری های شرکت کننده در کنفرانس ژنو 2 بتوانند به مسئولیت تاریخی خود عمل کنند و امیدوارم که تمامی مردم جهان به خاطر متوقف کردن کشتار و ویرانی "هولناک" سوریه تلاش کنند. اکنون زمان آن رسیده که بحران سوریه حل شود و جنگ در این کشور به پایان برسد.
 
وی در خصوص دلایل و گفته های نظام سوریه و مخالفان برای حل این بحران عنوان داشت: امیدوارم که گفته های نظام و مخالفان در خاک سوریه تحقق یابد و با کمک سوری ها و جامعه جهانی و کشورهای خاورمیانه طرحی اجرا شود که از طریق آن یک سوریه جدید ساخته شود.
 
وی اظهار داشت: حوادث کنونی منطقه خاورمیانه در چند مورد خلاصه می شود، اول این که ملت های منطقه خواهان تغییر واقعی هستند، تغییری که به تحقق خواسته هایشان بینجامد و دولتی که این کار را نکند قربانی تغییراتی نامطلوب خواهد بود.
 
دوم اینکه هر کشوری اگر در برآورده کردن خواسته های ملت صداقت ورزد می تواند مسیر خود را به سمت این تغییر رهبری کند و کشوری که چنین اقدامی را اتخاذ نکند قربانی خواهد بود.
 
الابراهیمی در خصوص اینکه آیا طرفدار نظام بشار اسد است یا خیر گفت: بیشتر مردم سوریه می دانند که من کاملا طرفداران ملت سوریه و آرمان های آنها هستم و به خاطر منافع هیچ طرف، حزب، گروه، تشکل نظامی یا گروه اقتصادی کار نمی کنم.
 
وی در خصوص آینده سوریه عنوان داشت: اوضاع سوریه بسیار پیچیده است و سوریه در حال حاضر به سمت تونلی تاریک در حرکت است. از خدا می خواهیم که سوریه را از چنین اوضاعی نجات دهد و معتقدم که توافق سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مه 2013 در خصوص کنفرانس ژنو 2 در موارد زیر خلاصه می شود:1- بحران سوریه یکی از خطرناک ترین بحران هایی است که امنیت و ثبات در سوریه و حتی خاورمیانه و جهان را تهدید می کند.
 
2- برای بحران سوریه راه حل نظامی وجود ندارد.
 
3- باید برای رسیدن به راه حل سیاسی این بحران بسیار تلاش کنیم.
 
4- بیانیه ژنو1 که در 30 ژوئن 2012 صادر شد شامل مسائلی است که به راه حل سیاسی این بحران می انجامد.
 
5-روسیه و آمریکا با سازمان ملل و دیگر کشورها برای برگزاری ژنو2 و با مشارکت نظام و مخالفان به خاطر اجرای مسائلی که در بیانیه ژنو1 آمده است تلاش خواهند کرد.
 
وی در خصوص احساس خود نسبت به بحران سوریه طی سفرش به دمشق گفت: اولین سفر من به دمشق در سال 1958 بود و طی سال های بعد سفرهای من به سوریه افزایش یافت. دمشق پیشتر در امنیت و آرامش می زیست و جای تاسف دارد که امروز در میان صدای بمب و انفجار و خمپاره و خودروهای زرهی به سر می برد. انسان در قبال چنین صحنه های دردناکی جز حزن و اندوه و تاسف چه چیز دیگری می تواند داشته باشد.
 
منبع: خبرگزاری ایسنا

 

کلید واژه ها: بشار اسد روسیه خاورمیانه ژنو2


نظر شما :