جنبش دو حزبی کنگره علیه کاخ سفید

سیاست ایران اوباما از هم حزبی اش ضربه می خورد؟

۱۶ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۹ کد : ۱۹۲۵۶۸۲ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
در صورتی که هویر و کنتور یک تیم تشکیل دهند، مانعی بر سر راه کاخ سفید و مذاکره کنندگان آمریکایی می گذارند. در واقع هیچ چیز به اندازه ضربه خوردن از هم حزبی ها، نمی تواند اهرم های رئیس جمهور را تضعیف کند.
سیاست ایران اوباما از هم حزبی اش ضربه می خورد؟

دیپلماسی ایرانی: برخی سناتورهای دمکرات در کنگره آمریکا نگرانند که رهبران دمکرات آنها به جمهوریخواهان نزدیک تر شوند و موضعی متحد در اجرای اقداماتی اتخاذ کنند که می تواند تلاش های کاخ سفید به منظور دستیابی به یک توافق دراز مدت هسته ای با ایران را تضعیف کند.

به گزارش واشینگتن پست، سناتور دمکرات استنی هویر قصد دارد به اریک کنتور جمهوریخواه محلق شود که قصد تصویب قطعنامه یا لایحه ای را دارد. به موجب این لایحه از سیاست کاخ سفید در جهت عقد توافق موقت با ایران انتقاد می شود، یا درخواست تصویب دور جدیدی از تحریم ها مطرح می شود یا اینکه برخی پارامتر های دائمی محدود کننده برای سیاست آمریکا در قبال توافق نهایی با ایران در نظر گرفته می شود که از جمله آنها می توان به مخالفت با هر گونه عملیات غنی سازی در ایران اشاره کرد. این در حالی است که در روزهای اخیر برخی مقامات کاخ سفید این نکته را خاطرنشان کرده اند که در گام نهایی با ایران می توان حق غنی سازی را نیز در نظر گرفت.

به گزارش واشینگتن پست،  برخی منابع مطلع می گویند دفتر هویر تایید کرده است که کنتور لایحه ای را تنظیم و آن را با هویر به اشتراک گذاشته است. البته جزئیات این طرح به بیرون درز نگرده است. سخنگوی هویر در این زمینه گفت: کنتور لایحه ای دارد و دفتر ما نیز در حال بررسی آن است. اما هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

به گزارش واشینگتن پست، طرح هایی از این دست با حمایت هم حزبی های اوباما می تواند فشار را بر کاخ سفید افزایش دهد. برخی تحلیلگران نیز می گویند حتی اگر موضوعات مطرح شده در این طرح اجرایی نشوند نیز ، مطرح شدن آن و انعکاس اش در رسانه ها می تواند بر روند مذاکرات بین المللی با ایرن تاثیرگذار باشد.

هری رید، تمایل بیشتری دارد تا به کاخ سفید فرصت مانوردهی بدهد. اما  جنبش دوحزبی در کنگره فشار را بر این دسته از سناتورها افزایش داده است.

به گزارش نشنال ژورنال، کنتور به دنبال راهی برای مخالفت و مانع تراشی در راه تلاش های دولت اوباما به منظور دستیابی به توافق جامع با ایران است. اما در صورتی که دمکرات ها نیز به این تلاش جمهوریخواهان ملحق شوند، شرایط برای کاخ سفید دشوار تر می شود.

گفتنی است هویر و کونتر در گذشته نیز در مورد سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه همکاری کرده اند. این در حالی است که کاخ سفید از سناتورهای هر دو حزب در کنگره می خواهد برای تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران دست نگاهدارند و در شش ماه پیش رو به دیپلماسی فرصت پیشرفت بدهند.دولت اوباما به موجب توافق هسته ای مقدماتی ژنو متعهد شده است که در مقابل اعمال برخی محدودیت ها در برنامه های هسته ای ایران، مانع تصویب تحریم های جدید شود.  در این بین چهره هایی مانند هری رید، تمایل بیشتری دارند تا به کاخ سفید فرصت مانوردهی بدهند. اما  جنبش دوحزبی در کنگره فشار را بر این دسته از سناتورها نیز افزایش داده است.

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانی آمریکایی در این زمینه گفت: در صورتی که هویر و کنتور یک تیم تشکیل دهند، مانعی بر سر راه کاخ سفید و مذاکره کنندگان آمریکایی می گذارند. در واقع هیچ چیز به اندازه ضربه خوردن از هم حزبی ها، نمی تواند اهرم های رئیس جمهور را تضعیف کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: هویر کنتور در کنگره دمکرات


نظر شما :