گزارش بلومبرگ از حیات تازه بانک مرکزی ایران

۱۷ آذر ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۲ کد : ۱۹۲۵۷۳۹ سرخط اخبار

 پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: بانک مرکزی ایران تلاش می کند با بازگشت به جایگاه واقعی خود و بدست آوردن استقلال این بانک، اقتصاد را بهبود بخشد.

به گزارش ایرنا، بلومبرگ با اشاره به اینکه بانک مرکزی ایران دیگر نمی خواهد مثل گذشته ابزار تامین مالی دولت باشد و به تورم دامن بزند نوشت: محمود احمدی نژاد ریس جمهوری سابق ایران با وعده بهبود زندگی ایرانیان فقیر، از بانک مرکزی خواست در تامین سرمایه پروژه های مسکن ارزان قیمت کمک کند.

وی همچنین پس از حذف یارانه انرژی و غذا در سال 2010 که به افزایش رکورد وار قیمت ها منجر شد، به کمک بانک مرکزی، پرداخت یارانه نقدی به شهروندان را برقرار کرد.

فرهاد نیلی مدیر شورای تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی در مصاحبه ای در دفتر کارش در تهران گفت: باید اذعان داشت که این بانک نباید بیش از این از استقلال خود صرفه نظر کند. بانک مرکزی می تواند در جلسات دولت شرکت کند اما باید بگوید که روی تامین مالی این بانک حساب باز نکنند.

به گفته نیلی، حدود نیمی از تورم ایران ناشی از درگیر شدن بانک مرکزی در پروژه های دولت در سطح وسیع است.

وی تاکید کرد: در کنار پرهیز از درگیر شدن در پروژه های دولت، سیاستگذاران این بانک باید یک بازار موثر پولی برای تحریک سرمایه گذاریهای بلندمدت و تضمین انضباط بازار بیشتر ایجاد کنند.

نیلی گفت: همه این کارها باید انجام شود و اگر ما اکنون شروع کنیم یک سال بعد می توانیم از نتایج آن بهره برداری کنیم و این کمک می کند که تورم به زیر 20 درصد برسد.

این مقام ارشد بانک مرکزی ایران تصریح کرد: این بانک با آوردن نظم و انضباط بیشتر به بازارهای پول و پایان دادن به سرمایه گذاری در برخی پروژه های مسکن و دیگر پروژه های دولت، می تواند به کاهش تورم 40 درصدی به نصف کمک کند.

**توافقات هسته ای
زمانی که احمدی نژاد در ماه اوت (مرداد) دفتر کارش را ترک کرد، به دلیل اجرای سیاستهای مالی دولت وی و تحریم های بین المللی وضع شده علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای این کشور، نرخ تورم تشدید شد و به 39 درصد رسید.

دولت ایران و قدرت های جهانی در ماه نوامبر (آبان) توافقنامه ای امضا کردند که براساس آن برخی تحریم ها برای رسیدن به توافق با ایرانیان، تخفیف پیدا کرد.

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی ایران که پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن (خرداد) به این سمت منصوب شد، خواستار احیای استقلال بانک مرکزی از دولت شده و گفته است: کنترل نقدینگی و مهار تورم از مهمترین سیاستهای وی است.

به گفته نیلی، مدیر شورای تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی ایران، نصف سرمایه گذاری برنامه احداث 2/2 میلیون واحد مسکونی ارزان قیمت در خارج از شهر توسط این بانک تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه اینک رها نخواهد شد، گفت: اینک برای تامین مالی ادامه این پروژه، اوراق بهادار مسکن می تواند راه حل باشد هرچند تلاش می شود منابع تامین مالی پروژه تغییر یابد.

نیلی اضافه کرد: در بازاری که نرخ ارز ثابت است، نرخ سود برای سرمایه گذار جذاب نیست، قیمت طلا در حال کاهش و تورم بالا است، مردم می خواهند در برابر تورم سپر بگیرند و اوراق بهادار مسکن می تواند یک گزینه خوب باشد.

**بانک مرکزی آخرین پناه
بانک مرکزی ایران همچنین به عنوان بخشی از برنامه پنجساله این کشور، به طور موقت برنامه دولت احمدی نژاد در پرداخت یارانه نقدی به میلیونها ایرانی را پس از قطع پرداخت یارانه مواد غذایی و سوخت ادامه می دهد.

نیلی در این زمینه گفت: تاثیر پرداخت یارانه نقدی هنوز در ترازنامه بانک مرکزی قابل مشاهده است. بانک مرکزی باید به طور مرتب شاخص های اقتصادی را تهیه کند (کاری که در دولت قبلی انجام نمی شد)و در یک دوره زمانی مشخص، کاهش تورم را هدف بگیرد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی نباید پول تقسیم کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی در گذشته نخستین پناه بود و باید برگردد به اینکه آخرین پناه باشد. این بانک فقط باید در موارد خاص و وقتی که یک بحران وجود دارد، در بازار مداخله کند.

بلومبرگ نوشت، اکنون نشانه های مثبتی در اقتصاد ایران وجود دارد. دکتر حسن روحانی قول داده از طریق تعامل با جهان، پایان دادن تضمینی به تحریم ها و هدایت سرمایه گذاری در جهت درست اقتصاد را احیا کند.

** باورکردنی، قابل پیش بینی
براساس اعلام بانک مرکزی ایران، نرخ تورم این کشور از 4/40 درصد در ماه اکتبر (مهر) به 40 درصد در ماه نوامبر (آبان) کاهش یافت.

به گفته نیلی، آمارهای رسمی شش درصد کوچک شدن اقتصاد در سال گذشته ایرانی که در مارس 2013 (اسفند 91) به پایان رسید را نشان می دهند. کاهش تحریم ها ممکن است به ایران کمک کند تا از رکود خارج شود و در سال مالی آینده ایرانی که از 21 مارس 2013 آغاز می شود به تولید ناخالص ملی یک درصدی دست پیدا کند.

به نوشته بلومبرگ، یکی از عوامل تشدید تورم در ایران، بی اعتمادی ایرانیان نسبت به توانایی دولت قبلی در مهار تاثیر تحریم ها بود.

در دو سال گذشته در بازار غیررسمی، واحد پول ایران در برابر دلار حدودا نصف ارزش خود را از دست داده است.

نیلی گفت: مردم باید به این باور برسند که دولت باور کردنی و قابل پیش بینی است، اینکه اقدامات دولت برپایه قانون است و مخاطره آمیز نیست، اینکه دولت بلندمدت را می بیند و کوته بین نیست. اگر دولت سیگنال های معتبر و باورپذیر بفرستد، این باورها به تدریج شکل می گیرد و آنگاه انتظارات تورمی کاهش می یابد.

نیلی گفت: دولت تلاش می کند این سیگنال را بفرستد که نمی تواند بدون کمک مردم اقتصاد را مرمت کند و برای تحریک رشد نیاز به کمک همه ایرانیان دارد.

وی افزود: پیام دولت به مردم این است که ما بن بست ها و موانعی که مدتها در مسیر شما بود را برمی داریم، به شما انگیزه کافی برای پیشرفت می دهیم و از درختان شما، میوه می چینیم.

کلید واژه ها: بانک مرکزی ایران تحریم نیلی


نظر شما :