اگر ظریف همچنان در فیس بوک بماند عزل خواهد شد

۱۹ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۲۵۸۲۳ سرخط اخبار

دولت یازدهم با شعار کاهش تحریم ها و حل مناقشه اتمی در ایران بر سر کار آمد. این شعار انتخاباتی به دلیل مطالبه مردم در خصوص بهبود وضعیت اقتصادیشان بود. البته دولتمردان نیز خود به این نتیجه رسیده بودند که وقتی درآمدهای نفتی در کشور به دلیل تحریم ها کاهش یافته است و از سویی ایران هیچگونه مراوده تجاری با دنیا ندارد نمی توان کشور و اقتصاد را اداره کرد. پس خشت اول فعالیت دولت یازدهم برای حل مناقشه اتمی در ایران و پس از آن نیز کاهش تحریم ها گذاشته شد. از سوی دیگر به دلیل موفقیت هایی که وزیر امور خارجه ایران در مذاکرات یک و دو ‍ژنو به دست آورد توانست به مرد محبوب و شماره یک ایران تبدیل شود. البته این محبوبیت برای او خالی از حواشی نبود. حال هم ۲۰ تن از نمایندگان مجلس در تذکری کتبی به حسن روحانی خواستار تجدید نظر در فعالیت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران شده اند. این نمایندگان نسبت به اظهارات ظریف در خصوص جزیره ابوموسی، صحبت هایش در باره وضعیت نظامی ایران و مهم تر از همه عضویتش در «فیس بوک» انتقادات شدیدی دارند. نصرالله پ‍ژمان فر، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس و یکی از آن ۲۰ تماینده معترض در گفت و گو با «قانون آنلاین» می گوید: دلیل ندارد وقتی یک وزیر کارش را درست انجام می دهد و اتفاقا نظام هم از او حمایت می کند، از کوچک ترین خلافش، مثلا عضویت در فیس بوک چشم پوشی کرد "

***

آقای پژمان فر، مطلع شدیم ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس، که شما هم جزء آن ها هستید در تذکری کتبی به رئیس جمهور خواستار تجدید نظر ایشان در ادامه فعالیت محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه شده اید. آیا این موضع از سوی شما صحت دارد؟

موضوع جلوگیری از ادامه خدمت ایشان در وزارت امور خارجه مطرح نبوده است، حداقل من از تذکر خود چنین منظوری را نداشته ام. منتهی باید به این نکته توجه داشت آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه ایران صحبت هایش و آنچه در سخنرانی ها و مصاحبه های خود برزبان می آورد بازتاب گسترده در سطح جهانی دارد. آقای ظریف مسائلی را مطرح کرده است که برای کشور هزینه های بسیاری را در بر خواهد داشت.

بیشتر توضیح می دهید؟

اینکه از سوی آقای ظریف اعلام شود خزانه کشور خالی است چندان به صلاح مردم و مملکت ما نیست. نباید کشور را در موضع ضعف قراردهیم. تذکر دیگر در خصوص بحث هایی که در باره جزیره ابوموسی مطرح شد و آقای ظریف به غربی ها گفتند که در این باره با آن ها مذاکره می کنند، این در حالی است که در این مورد از اول انقلاب تا کنون در کشور موضعی مشخص داشته ایم وهیچ گاه حاضر نشدیم درباره آن با هیچ کشوری مذاکره کنیم؛ چرا که ابوموسی برای ما با اصفهان و تبریز و شیراز و دیگر شهرهای ایران تفاوتی ندارد. اینکه آقای ظریف گفته است در باره ابوموسی صحبت خواهیم کرد بد ترین نوع عقب نشینی است که حتی از یک فرد معمولی نیز قابل پذیرش نیست چه برسد به یک وزیر امورخارجه که در راس دیپلماسی کشور نشسته است. نکته دیگری که عنوانش از سوی وزیر امورخارجه یک گاف بزرگ محسوب می شود. یا اینکه وزیر امور خارجه یک کشوری که دنیا با او سر ناسازگاری گذاشته و باید به دنیا ثابت کند از هیچ قدرتی نمی ترسد، درسخنرانی خود در دانشگاه تهران اعلام می کند اگر امریکا یک بمب روی سرما بی اندازد چنین وچنان می شود. همه این ها را هم که کنار بگذاریم یکی از گاف های بزرگ دیگرآقای ظریف آن است که با وجود غیر قانونی بودن استفاده از فیس بوک اما او دراین شبکه اجتماعی فعال بوده و آن را به طور رسمی هم اعلام کرده است. یعنی ایشان کاری غیر قانونی انجام می دهند.

آقای رئیس جمهور هم که خودشان صفحه ای شخصی در فیس بوک دارند...

آقای روحانی هم حق ندارد از فیس بوک استفاده کند. طبق قوانین امروز در کشور داشتن صفحه ای در فیس بوک، بخصوص برای افرادی که مسئولیت های حقوقی دارند به معنای تخطی از قانون است.

شنیده بودیم استفاده از فیس بوک در صورتی خلاف است که خلاف شرعی اتفاق افتد. مگر چنین خلافی از آقای روحانی و آقای ظریف دیده شده است؟

خیر، چه کسی گفته است حتما باید خلاف شرعی رخ دهد تا استفاده از فیس بوک خلاف قانون شود، در قانون چنین چیزی بیان نشده است. برای رفتن به فیس بوک فیل تر شکن لازم است این را که قبول دارید؟ استفاده از فیل تر شکن نیز خلاف قانون است. این ها چیزهایی نیست که بخواهیم به راحتی از کنار آن ها بگذریم. ما چندین بار در این خصوص به آقای ظریف تذکر داده ایم اما چون مورد اعتنا قرار نگرفت انتقادات خود را به صورت کتبی به رئیس جمهور اعلام کردیم. اگر مشاهده کنیم آقای ظریف نسبت به این انتقاد ها اعتنایی نشان ندهند مجلس در خصوص وی یک تصمیم جدی خواهد گرفت.

یعنی ممکن است وزیر امورخارجه ایران به دلیل استفاده از فیس بوک از سمت خود کنار گذاشته شود؟

ممکن است این اتفاق هم بی افتد، ما نمی توانیم حتی از کوچک ترین خلاف یک فرد دولتی بگذریم.

جناب پ‍ژمان فر، اگر موافق باشید این موضوع را از منظر دیگری بررسی کنیم. شما از عقب نشینی های آقای ظریف انتقاد دارید و معتقدید با این اقدام عزت ایران زیر سوال رفته است. سوال من از شما این است از هشت سال گذشته تا کنون کشور در چه شرایطی قرار گرفته است که اکنون تیم دیپلماسی دولت یازدهم ناچار به عقب نشینی برای گذار از بحران های سیاسی و اقتصادی است؟ فکر نمی کنید در هشت سال گذشته تیم اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی دولت نهم و دهم به قدری چاله سیاسی و اقتصادی برای ایران ایجاد کرد که چاره ای جز عقب نشینی و مدارا با دشمن نمانده است؟

این حرف کاملا غلط است. آقای ظریف قدرت دیپلماسی خود را که دراین چهار ماه به دست نیاورده است، این قدرت حاصل ایستادگی مردم در این هشت سال گذشته و نیز تلاش های بی وقفه دولت نهم و دهم در عرصه سیاسی و دیپلماسی و مهم تر از ان حمایت های مقام معظم رهبری بوده است. اگر ما امروز کشور ضعیفی بودیم که تیم دیپلماسی دولت یازدهم نمی توانست امروز وارد مذاکره شود.

آیا قدرت سیاسی و اقتصادی کشوردرهشت سال گذشته بود که موجب تشدید تحریم ها و کاهش رفاه اقتصادی برای مردم ایران بخصوص اقشار آسیب پذیر شد؟ نیمی از جمعیت ایران اکنون زیر خط فقر زندگی می کنند، آیا این ها دستاورد قدرت سیاسی و اقتصادی ایران در دولت های نهم و دهم است؟

اشتباه نکنید، اینکه فشارتحریم ها برما بیشترشد دقیقا تایید این نکته است که ما در این هشت سال بسیار موفق و پرقدرت عمل کرده وموجب خشم دشمنان خود شده ایم. شما از این منظر نگاه کنید که اگر دنیا به ما فشار می آورد به این دلیل است که ما با قدرت ایستاده ایم. در جبهه های جنگ نیز همینطور بود، در هر زمان که ما شدید ترین حمله ها را به دشمن می کردیم دشمن هم شدید تر با ما برخورد می کرد.

شما این شعارآقای رئیس جمهور را که می گوید" همانطور که سانتریفیو‍ژمی چرخد چرخ اقتصاد و معیشت مردم هم باید بچرخد "را قبول دارید؟

مگر تا به حال اینطور نبوده است؟ حالا هم چرخ اقتصادی مردم چرخیده است، سیاه نمایی نباید کرد. در ایران شرایط اقتصادی سخت شده اما هیچ گاه به بن بست نرسیده است. اینکه کسی نشان دهد ما امروز به بن بست در اقتصاد رسیده ایم سیاه نمایی است وما آن را قبول نداریم.

یعنی شما می گویید اینکه در ایران نرخ رشد اقتصادی منفی است و آمار بیکاری و تورم در حال افزایش است سیاه نمایی است؟ خیر این ها واقعیات اقتصاد امروز ایران است

خانم اینقدر سیاه نمایی نکنید، توجه کنید که ما هم اکنون در شرایط بد اقتصادی قرار داریم، یا در دوران جنگ و پس از آن؟ در آن دوران هم با مقاومت مردم بود که پیروز شدیم.

چرا همیشه از زندگی معیشت و اقتصاد مردم برای پیروزی استفاده می شود؟ مگر مردم باید تاوان هر جنگ، چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اقتصادی را بدهند؟

در دوران پس از جنگ مردم خود خواسته پای تمام مشکلات ایستادند.

چطورمی شود اقتصاد دوران جنگ را با امروز مقایسه کرد؟ در آن دوران نه این حجم تقاضا وجود داشت و نه ۷۵ میلیون نفر جمعیت، از سویی در آن مقطع کشور هم در جوی قرار داشت که برای مردم چاره ای جز مقاومت نمانده بود

مسئله را متفاوت نکنیم...

چرا باید شرایط جنگ بار دیگر در کشور تکرار شود؟

اینطور نیست. مردم ما در مسائل بسیاری انقلاب کردند. ما در همان سال های پس از جنگ یک انقلاب فرهنگی هم کردیم که بعد از این همه سال مردم پای آن ایستاده اند. شما تا به حال از خودتان سوال کرده اید که چرا مردم برای انقلابشان ایستادگی کرده اند؟

به نظرم این مقاومت برای این بود که بعد از سی و چند سال بتوانیم از نظر سیاسی و اقتصادی نفسی راحت بکشیم...

خیر، ما ایستادگی کردیم برای اعتقاداتمان و هرروزهم موفق تر می شویم. ما نباید خودمان را از موضع ضعف نشان دهیم.

من هم موافقم که نباید از موضع ضعف حرکت کرد...

اما شما کاملا از موضع ضعف صحبت می کنید، این چه ادبیاتی است که شما به کار می برید و می گویید ممکن است شرایط جنگ بار دیگر تکرار شود. این طرز تفکر کاملا اشتباه است...

کدام ادبیات؟ کدام سیاه نمایی؟ من تنها دارم واقعیات جامعه را به شما منتقل می کنم تصورم این است شما آنقدر درگیر مسائل روزمره هستید که زمان ندارید سری به شهر زده و مشکلات واقعی مردم را ببینید و لمس کنید

من از شما بیشتر در جامعه و با مشکلات این مردم در ارتباط هستم. شما یک خبرنگار هستید و آدمهای درشت را می بینید

اتفاقا این مسائل که من عنوان کردم و شما می گویید سیاه نمایی است، اتفاق هایی است که در کف خیابان رخ می دهد...

با یک نماینده مجلس با این لحن حرف نزنید، شما در یک محیط امن و آرام می نشینید و مصاحبه تان را انجام می دهید، من نماینده ای هستم که وقتی به حوزه انتخابی خود پا می گذارم افراد بسیاری از کمیته امداد به من مراجعه و مشکلاتشان را با من در میان می گذارند... ما مشکلات داریم اما دو نکته راهمیشه به خاطر داشته باشید: اول آنکه مشکلات ما از مشکلاتی که در زمان جنگ وجود داشت قطعا بیشتر نیست و دوم اینکه ما هنوز به بن بست نرسیده ایم.

نکته ای که برای من سئوال ایجاد کرده آن است که شما می گویید اگر آقای ظریف در خصوص استفاده اش از فیس بوک تجدید نظر نکند عزل خواهد شد، اما در هشت سال گذشته بسیار بودند مسئولان و مدیرانی که تخلفاتشان به اقتصاد کشور آسیب زد اما به سختی باز خواست شدند و...

من از شما یک سوال دارم آیا اینکه یک نفر به خاطر خلافش مجازات نمی شود معنی اش این است که نفر بعدی هم باید خلاف قانون عمل کند؟ دولت یازدهم با شعار قانونمداری بر سر کار آمد، آیا در چنین دولتی شایسته است که وزیرش بر خلاف قانون عمل کند؟ رسما اعلام کند که ما در فیس بوک هستیم؟

من ازشما خواهش می کنم تخلف استفاده ازفیس بوک را با تخلفاتی که به اقتصاد مردم ضربه وارد می کند مقایسه کنید...

هر خلافی خلاف است. اینطور نیست که قدیم ها می گفتند تخم مرغ دزد، دزد نیست اما ش تر مرغ دزد، دزد است. دزد، دزد است و حرفی هم در این باره وجود ندارد. شما در رسانه ها اینطور حرف نزنید! باید با هر نوع خلاف در این کشور برخورد شود.

شما برای برخورد با این" هر نوع "خلاف اولویت بندی و اهم و مهم هم دارید؟

مگر ما تا به حال با خلاف در این مملکت برخورد نشده است؟

خیر نشده است. برای مثال تخلفات وبرداشت های غیر قانونی آقای احمدی نژاد را هم محکوم و با آن برخورد کردید؟ در خصوص آقای بهمنی چطور؟ در خصوص دیگر فسادهای اقتصادی که هشت سال اقتصاد کشور را زمین گیر کرد چطور؟

شما اگر سوابق من را بررسی کنید متوجه می شوید که بنده تند ترین حمله ها را نسبت به آقای احمدی نژاد داشته ام. شما اگر با من حرف می زنید باید واقعیات را منتشر کنید. ما با احمدی نژاد به این دلیل مخالف بودیم که فعالیت هایش خلاف قانون بود پس بنابراین آقای روحانی و کابینه اش نباید مرتکب هیچ گونه خلافی شوند. همین که آقای ظریف به عنوان یک شخصیت دولتی در فیس بوک عضو هستند و اعلام هم می کنند که مردم می توانند گزارش کارهای من را در فیس بوک دنبال کنند این یک تنقاض در خصوص قانون به وجود می آورد. یعنی جوان ها به این فکر می کنند برای دستیابی به اخبار یک مقام دولتی باید از طریق غیر قانونی و با استفاده از فیل تر شکن مطلع شوند. آیا این خلاف قانون هست یا نیست؟

فکر نمی کنید فشارهای اینچنینی به رئیس دستگاه دیپلماسی کشور موجب کندی در فعالیت های این گروه در مذاکرات و لغو تحریم ها شود؟ آیا نمی توان زمان دیگری درخصوص استفاده ایشان از فیس بوک تذکر داد؟

ما می خواهیم آقای ظریف خوب عمل کند تا بتوانیم حمایتش کنیم. ما نمی توانیم چون یک نفر خوب عمل می کند و نظام هم از او حمایت می کند حتی از چند خلاف جزئی او بگذریم ما می گوییم این چند خلاف خودت را هم درست کن تا بتوانیم بیشتر از تو حمایت کنیم. ما اگر از ایشان حمایت نمی کردیم مگر می توانست پیشرفتی در کار خود داشته باشد؟

 

کلید واژه ها: فیس بوک تحریم


( ۱ )

نظر شما :