اوباما: آزادی و دموکراسی میراث ماندلا بود

۱۹ آذر ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۰ کد : ۱۹۲۵۸۳۴ سرخط اخبار

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در مراسم بزرگداشت رهبر انقلابی افریقای جنوبی تصریح کرد که ماندلا همچون گاندی رهبر نهضت رهایی بخش بود که نه تنها زندانیان بلکه زندانبان ها را نیز آزاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مراسم یادبود «نلسون ماندلا» رهبر انقلابی و جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی از ساعت 11:00 امروز به وقت محلی آغاز شده است و هم اکنون در ورزشگاه «اف ان بی» سوئتو، جنوب غربی ژوهانسبورگ، با سخنرانی چهره های برجسته دنیا در حال برگزاری است.

دهها هزار نفر از مردم آفریقای جنوبی و 91 نفر از روسای کشورهای مختلف جهان در این مراسم شرکت کردند و رهبران کشورهای مختلف در بزرگداشت ماندلا سخنرانی کردند.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا بعد از سلام و احوالپرسی با رهبران جهان که در محوطه ویژه ورزشگاه حاضر شده بودند، آماده سخنرانی شد.

وی در آغاز سخنرانی خود به خانواده ماندلا، به رئیس جمهور زوما و اعضای دولت، به رهبران کشورها مهمانان عالیرتبه گفت که افتخار بزرگی است که در کنار شما باشم زندگی متفاوت و آفریقای جنوبی را گرامی بداریم.

اوباما تصریح کرد که ماندلا از آنجا که یک سیاستمدار هوشمند بود، توانست از طریق مذاکره و مصالحه، یک ملت چند نژادی را در یک نظام سیاسی دموکراتیک پدید آورد.

وی تأکید کرد که پیروزی او پیروزی همه شما بود. آزادی و دموکراسی شما میراث او است و خیلی سخت است بخواهیم بعد از مرگ هرکسی برای او صحبت کنیم اما بسیار سخت تر خواهد بود که بخواهیم درباره یک شخصیت بزرگ تاریخ صحبت کنیم که نهضت هایی را در سطح جهان راه انداخت.

اوباما در توصیف ماندلا گفت که او توسط پیران قبیله خود تربیت شد و به یکی از بزرگترین رهبران کشورش تبدیل شد و مثل گاندی نهضتی را به راه انداخت که در ابتدا امیدی به پیروزی او نبود.

رئیس جمهور آمریکا سپس ماندلا را با «آبراهام لینکن» مقایسه کرد و گفت که هر دو نفر توانستند ملتشان را متحد نگه دارند.

اوباما تأکید کرد که دستاوردهای ماندلا به اندازه ای بود که انسان وسوسه می شود تا به عنوان یک سمبل به او نگاه کند و او را از بقیه جدا کند اما خودش چنین چیزی را دوست نداشت و نمی خواست چنین تصویری از او کشیده شود.

وی گفت که ماندلا احساس داشت که ترس ها و اشتباهات محاسباتی خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و معتقد بود که قدیس نیست.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: رهبران بسیار زیادی در سطح جهان هستند که خود را پیرو ماندلا می نامند اما اندک تخطی از خط مشی مورد نظرشان را تحمل نمی کنند. ماندلا مردی بود که در تاریخ با ایمان و تلاش و پشتکار ردپایی از خود گذاشت او در زندگی ما نیز ردپایی به جا گذاشت، او قدرت عمل را به ما نشان داد. قدرت خطر کردن برای ایده آل ها.

اوباما در ستایش از درک عمیق و انسانیت ماندلا، گفت که او نه تنها زندانی بلکه زندانبانان را هم آزادی بخشید و از زندانبانان سابق خود خواست تا در مراسم تحلیفش به عنوان میهمانان گرانقدر حضور یابند.

وی تأکید کرد که ماندلا حق داشت که گفت از پدرش سرسختی و کله شقی به ارث برده است. او با سیستمی مبارزه می کرد که مردمش را حبس کرده بود.

اوباما اینگونه ادامه داد: ماندلا خشم خود را کنترل کرد. او می دانست مقابله با قدرتمندان هزینه خواهد داشت. او هم علیه تسلط سفیدپوستان و هم تسلط سیاهپوستان مبارزه کرد. او برای یک دنیای برابر مبارزه کرد و این ایده آلی است که ارزش جان دادن را دارد.

وی تاریخ آمریکا و آفریقای جنوبی را با هم مقایسه کرد و گفت که آمریکا مثل آفریقای جنوبی سالها با بی عدالتی نژادی مبارزه کرده است اما این مبارزات هنوز تمام نشده است، هنوز در سراسر جهان، فقر و بیماری باقی است و در نقاط مختلف، افرادی به خاطر اعتقاداتشان حبس و فشار را تحمل می کنند.

اوباما گفت که ماندلا آخرین آزادیبخش کبیر قرن بیستم بود و می دانست با گلوله نمی توان ایده ها و افکار را زندانی کرد. اعتقاد داشت علاوه بر موافقان باید به حرف مخالفان گوش داد. او زبان و رسوم و فرهنگ سرکوبگران را آموخت و توانست با آنها مبارزه کند.

رئیس جمهور آمریکا به عملگرا بودن ماندلا اشاره کرد و گفت که ماندلا نشان داد که کنش و افکار به تنهایی کافی نیست که آن ایده ها درست باشد بلکه باید آنها را نهادینه کرد. او آدم عملگرایی بود.

او در باب اصول اساسی خود سازش نمی کرد. او در دوران گذار قدرت برای رسیدن به هدف بزرگتر سازش کند نمی ترسید او یک سیاستمدار ورزیده بود. دموکراسی که او بنیان گذاشت به ایده های او احترام می گذاشت. از حقوق اقلیت و اکثریت دفاع می کرد.

اوباما اینگونه ادامه داد که ماندلا یاد داد که با احترام گذاشتن به همنوعان خود می توانیم به چیزهایی که می خواهیم برسیم. او زندانبانان خود را در مراسم پذیرش ریاست جمهوری اش دعوت کرد و آنها را به دیگران معرفی کرد. واقعاً یک نفر مثل ماندلا وجود ندارد که هم زندانبان و هم زندانی را آزاد کند. به بقیه یاد بدهد که آشتی به معنی فراموش کردن یک گذشته خشن نیست بلکه به معنای بخشش است.

رئیس جمهور آمریکا در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد که درگذشت ماندلا زمانی برای سوگواری است. زمان خوبی است که ما با صداقت فکر کنیم و فارغ از اینکه در کجای زندگی قرار داریم از خود بپرسیم که درس هایی که از ماندلا گرفتم را در زندگی تطبیق داده ایم یا خیر.

وی ادامه داد: ماندلا زبان و فرهنگ دشمنان خود را فرا گرفت تا روزی بتواند به آنان تفهیم کند که بقای آنان مستلزم آزادی برای همگان است. ماندلا مانند هزاران شهروند سیاهپوست و رنگین پوست آفریقای جنوبی، از شرایط زندگی خود به خشم آمد اما توانست خشم خود را مهار کند.

کلید واژه ها: ماندلا آفریقای جنوبی


نظر شما :