درخواست کمک جان کری از ایران

۲۴ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۲۶۰۶۹ سرخط اخبار


وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به انتقادات از دولت این کشور در خصوص وضعیت «رابرت لوینسون» اعلام کرد که واشنگتن این فرد را رها نکرده است.

به گزارش جروزالیم پست، «جان کری» با بیان اینکه معتقد است ایران می تواند در مورد رابرت لوینسون به آمریکا کمک کند اعلام کرد که واشنگتن این مامور سابق پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) را از یاد نبرده است.

جان کری که با شبکه خبری ای بی سی نیوز گفتگو می کرد در ادامه افزود: در مورد اقدامات انجام شده برای بازگرداندن لوینسون ما پیشرفتی نداشته ایم، اما هر کسی فکر کند ما او را رها کرده ایم اشتباه می کند.

لوینسون از کارکنان بازنشسته پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) بوده که رسانه های غربی مدعی هستند وی در سال ۲۰۰۷ میلادی در سفر به جزیره کیش مفقود شده است. تا روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام می شد که لویسنون برای امر تجارت و کار شخصی به کیش سفر کرده، اما روز پنجشنبه آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که وی به طور محرمانه برای سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) کار می کرده و برای جمع آوری اطلاعات به ایران سفر کرده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: حقیقت آن است که من شخصا نه تنها این موضوع را در سطح عالی پیگیری می کنم بلکه از طریق واسطه ها نیز پیگیر این موضوع هستم.

کری در خصوص وضعیت فعلی لوینسون نیز گفت: به دنبال تایید زنده بودن او هستیم. تعدادی از کانال های مختلف وجود دارند که در این رابطه مشغول کار هستند.

هر چند کاخ سفید مدعی است که او در زمان حضور در ایران جزو کارمندان دولت آمریکا نبوده اما با این وجود «دیوید مک گیی» وکیل مدافع وی اعلام کرد که وی در هنگام حضور در ایران با تعدادی از ایرانیان تماس گرفته و در مورد پرونده ای در خصوص فساد تحقیق می کرده است.

هر چند ایران هنوز حضور و یا مفقود شدن اینجاسوس را در این کشور تایید نکرده، اما در ماه گذشته میلادی اعلام شد که کاخ سفید به طور رسمی خواستار مساعدت ایران برای روشن شدن وضعیت لوینسون شده است.

بر اساس این گزارش، لوینسون برای انجام ماموریت خود در خصوص ایران مبلغ ۱۲۰ هزار دلار پول دریافت کرده بود و بعد از مفقود شدن نیز دولت آمریکا به خانواده وی دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار پول پرداخت کرده اند.

هر چند دولت آمریکا ارتباط با لوینسون را رد می کند، اما بر اساس گزارش های موجود، سه مامور سیا به دلیل استفاده از لوینسون در یک ماموریت جاسوسی تایید نشده٬ شغل خود را از دست داده اند و در عین حال سازمان سیا برای بازداشتن خانواده لوینسون از شکایت از این سازمان٬ ۲. ۵ میلیون دلار به این خانواده پرداخت کرده است.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز نیز روز جمعه گزارش داد که لوینسون در زمان مفقود شدنش در ایران با سازمان سیا قرارداد داشته و از اواخر سال ۲۰۰۷ (چندماه پس از مفقود شدن لوینسون) از ارتباط وی با سازمان سیا آگاه بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: لوینسون سازمان سیا


نظر شما :