امریکا به سراغ جریان‌های افراطی رفت

تغییری تازه در مواضع واشنگتن در پرونده سوریه

۲۷ آذر ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۶۱۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه می‌گویند که رهبران ائتلاف معتقدند که لندن و واشنگتن به سمت نیروهای تندرو متمایل شده‌اند و درصدد حمایت ویژه از آنها هستند.
تغییری تازه در مواضع واشنگتن در پرونده سوریه

دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک به مخالفان سوری اعلام کردند که شماری از فرماندهان جبهه اسلامی که توانسته اند بر پایگاه های ارتش آزاد مسلط شوند، ظرف روزهای آینده با مقام های امریکایی وارد مذاکره خواهند شد.به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این در حالی است که موجی از خشم نزد مخالفان معتدل که امریکا حمایت های خود را از آنها قطع کرده و حتی آنها را از گردونه طرف های مشورت خود خارج کرده، به وجود آمده است.

یکی از افراد جنگ طلب مخالف حکومت سوریه که در جبهه اسلامی عضویت دارد در این باره گفت که انتظار می رود مذاکراتی در ترکیه با ایالات متحده برای مسلح کردن این جبهه و تعهد به سپردن مسئولیت امنیت مناطقی که به تصرف خود در شمال سوریه به جای ارتش آزاد در آورده است، داده شود.

منابع دیپلماتیک در ترکیه در این باره گفتند که انتظار می رود هیئتی امریکایی به ریاست رابرت فورد، سفیر سابق سوریه در امریکا به استانبول برسد اما تا کنون موعد آن مشخص نشده است.

ائتلاف ملی اخیرا از طرح جدید امریکایی – بریتانیایی برای توقف کمک های تسلیحاتی به مخالفان آن هم در حالی که جریان های تندرو از یک سو و ارتش سوریه از سوی دیگر در حال قدرت گرفتن هستند، به شدت خشمگین شده و اعلام انزجار کرده است.

منابع آگاه همچنین می گویند که رهبران ائتلاف معتقدند که لندن و واشنگتن به سمت نیروهای تندرو متمایل شده اند و درصدد حمایت ویژه از آنها هستند، به گونه ای که اقدام آنکارا بر بیرون راندن فرماندهان و رهبران مخالفان از خاک خود را تنگ کردن اوضاع بر آنها قلمداد می کنند، بستن گذرگاه باب الهوی که از شریان های حیاتی و اصلی برای مخالفان محسوب می شود نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

ائتلاف ملی اخیرا از طرح جدید امریکایی – بریتانیایی برای توقف کمک های تسلیحاتی به مخالفان آن هم در حالی که جریان های تندرو از یک سو و ارتش سوریه از سوی دیگر در حال قدرت گرفتن هستند، به شدت خشمگین شده و اعلام انزجار کرده است.

ناظران معتقدند که کاخ سفید به ریاست اوباما از اتخاذ یک موضع ثابت در پرونده سوریه ناتوان است و برای همین پیام های متناقض برای همه می فرستد، از یک سو حمایت خود را از مخالفان اسد که بر رفتن او اصرار دارند، قطع می کند و از سوی دیگر به سمت جریان های تندرو متمایل می شود، هم زمان از جریان های مخالف معتدل نیز حمایت می کند اما به گونه ای که موازنه های قدرت به روی زمین تغییر نکنند.   

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا چند روز پیش گفت که به سرهنگ سلیم ادریس، رئیس ستاد ارتش آزاد اعتماد دارد و کمک های امریکا در حمایت از مخالفان ادامه می یابد. اما هم زمان چاک هیگل، وزیر دفاع گفت که رکود جریان معتدل سوریه طولانی شده و جایگاه آنها در برابر اسلام گرایان تندرو کاهش یافته است، این یک مشکل عصبی ایجاد کرده است. وی با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: «ایالات متحده به حمایت خود از نیروهای ارتش آزاد ادامه می دهد اما کمک های تسلیحاتی را در شمال سوریه تعلیق کرده و تا زمانی که جریان های تندرو بر انبارهای اسلحه و گذرگاه های مرزی با ترکیه تسلط دارند از ارسال این کمک ها خودداری می کند.»

این در حالی است که منابع نزدیک به کاخ سفید هفته گذشته به روزنامه وال استریت ژورنال گفتند که بعد از دیدار سلیم ادریس، فرمانده ارتش آزاد در ژنو با مقام های امریکایی، آنها توانستند او را مجاب کنند که به سوریه برگردد و به عملیات خود علیه حکومت بشار اسد ادامه دهد.

نیروهای جبهه اسلامی هفته گذشته با حمله به پایگاه های ارتش آزاد در شمال سوریه کنترل مناطق مرزی سوریه – ترکیه و انبارهای تسلیحاتی وابسته به ارتش آزاد را به دست گرفتند.

ارتش آزاد پس از این حادثه خواستار کمک جامعه جهانی به آن برای بازپس گرفتن مناطق از دست رفته شد. منذر اقبیق، یکی از رهبران جریان مخالف حکومت سوریه خواستار رسیدگی بیشتر به ارتش آزاد برای احیا و بازپس گرفتن مناطق از دست رفته از جریان های تندرو شد.

کارشناسان نظامی می گویند که امریکایی ها در ارسال سلاح به ارتش آزاد نگران هستند و می ترسند که این سلاح ها به دست جریان های تندرو بیفتد. این مساله تاثیر منفی بر فعالیت های مخالفان مبارز معتدل سوری گذاشته و باعث شده تا فعالیت های نظامی آنها کاهش یابد.  

این در حالی است که منابع آگاه می گویند که ایالات متحده در حال فشار به متحدان اروپایی خود و روس ها است تا آنها را وادار کند که روند درگیری اصلی خود برای سرنگونی اسد را به رویارویی با القاعده و جریان های وابسته به آن تغییر دهند. در همین راستا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خواستار ایجاد هم پیمانی میان حکومت سوریه با نیروهای ملی سوریه برای مبارزه با جریان های تروریستی فعال در داخل سوریه شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جریان های تندرو ترکیه سوريه


نظر شما :