مامور سابق اف بی آی در بازداشت ایران است!

مصاحبه با مردی که آخرین بار لوینسون را دید

۲۶ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۹۲۶۱۶۶ اخبار اصلی آمریکا
آخرین مردی که رابرت لوینسون را زنده در ایران دید، اکنون می گویند این کارمند قراردادی سیا که در سال 2007 ناپدید شد به طور حتم از سوی مقامات ایران دستگیر شده و همچنان در صورتی که زنده باشد در بازداشت به سر می برد.
مصاحبه با مردی که آخرین بار لوینسون را دید

دیپلماسی ایرانی: آخرین مردی که رابرت لوینسون را زنده در ایران دید، اکنون می گویند این کارمند قراردادی سیا که در سال 2007 ناپدید شد به طور حتم از سوی مقامات ایران دستگیر شده و همچنان در صورتی که زنده باشد در بازداشت به سر می برد.

داوود صلاح الدین، یک آفریقایی – آمریکایی که به دین اسلام گرویده است، در سال 2007 با لوینسون در جزیره کیش ملاقات کرد. او به اسکات پترسون، خبرنگارکریستین ساینس مانیتور  در تهران گفت که آنها در 9 مارس 2007 در هتل مریم دستگیر شدند. به گفته وی شش مامور پلیس آنها را  در لابی هتل دستگیر کردند و سپس آنها از از هم جدا کردند.  آخرین باری که لوینسون را دید، چهار مامور پلیس او را احاطه کرده بودند.

صلاح الدین روز بعد به هتل رفت اما مدیر هتل به او گفت که لوینسون رفته است. صلاح الدین یک پناهنده است که از سال 1980 در ایران زندگی می کند، زمانی که یک عملیات را از جانب جمهوری اسلامی در مریلند انجام داد.

لوینسون که یک مامور بازنشسته اف بی آی است مدت هاست که ناپدید شده و اگر هنوز هم زنده باشد، رکورد دار زمانی است که تا کنون یک شهروند آمریکایی گروگان گرفته شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس، هفته گذشته در گزارشی که مدت ها آن را محرمانه نگاهداشته بود، اعلام کرد لوینسون یک کارمند قراردادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بوده و به منظور دریافت اطلاعات از صلاح الدین در کیش با او ملاقات کرده است. این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت و گو با سی بی اس تاکید کرد، هیچ رد پایی از لوینسون در ایران نیست و اگر هنوز هم در ایران باشد، در بازداشت دولت نیست.

کنون شواهدی وجود دارد که ارتباط او با سیا را نشان می دهد و این توجیهی برای اقدام ایران در جهت بازداشت وی به شمار می رود.

صلاح الدین در یک گفت و گوی رو در رو با خبرنگار کریستین ساینس مانیتور گفت: گمان می کنم تدابیری در مورد آزادی لوینسون اندیشیده شده باشد. زمانی که دولت آمریکا تاکید داشت وی یک جاسوس نبوده، این برای ایران دشوار بود که دستگیری او را تایید کند. اما اکنون شواهدی وجود دارد که ارتباط او با سیا را نشان می دهد و این توجیهی برای اقدام ایران در جهت بازداشت وی به شمار می رود. چرا که او یک عامل اطلاعاتی سیا بوده است.

صلاح الدین در ادامه مدعی شد که احتمالا چندی بعد لوینسون با ریش های تراشیده و لباسی مرتب در مسقط،پایتخت عمان مشاهده می شود. عمان کشوری است که به میانجی گری بین ایران و آمریکا شهرت دارد.

وی که انگلیسی را با لهجه آمریکایی صحبت می کند، سه دهه ای است که پس از انجام یک سوء قصد در ایران زندگی می کند. صلاح الدین در روایت داستان لوینسون می گوید: سال 2007 بود، من از سال 1995 در ماجراهایی از این دست حضور نداشتم. لوینسون در کیش به من گفت به دنبال کشف یک ماجرای قاچاق سیگار است و برای شرکت تنباکوی انگلیسی آمریکایی پی ال سی کار می کند.

صلاحدین در ادامه گفت: او چهره دیگری از خود به من نشان داد. من شش ساعت با او گفت و گو کردم و پس از اینکه او ناپدید شد نیز برای یافتن اش تلاش کردم. صلاح الدین ادعا می کند در آن زمان با وزیر دادگستری ایران که هم اکنون وزیر کشور است تماس گرفت. او مدعی است که از این مکالکه تلفنی اینچنین بر می آمد که لوینسون در بازداشت مقامات ایرانی است .

صلاح الدین می گوید تا هفته پیش نمی دانستم که لوینسون با سی آی ای در ارتباط بوده است. اکنون من نگرش متفاوتی در مورد او دارم. صلاح الدین تاکید دارد که در بازداشت وی یا ناپدید شدن او نقشی نداشته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: لوینسون صلاح الدین کریستین ساینس مانیتور


( ۱۳ )

نظر شما :