کارت زرد چین به جان کری

۲۸ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۹۲۶۲۶۶ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه چین به "جان کری" وزیر خارجه آمریکا هشدار داد در اظهارنظر درباره منطقه دریای جنوبی دقت لازم راداشته باشد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، این هشدار پکن که روز پنجشنبه در رسانه های منطقه بازتاب داشت درپی آن صادر شد که چین اعلام کرده در ماه جاری میلادی یک فروند ناو آمریکایی مزاحم تمرینات نظامی نیروی دریایی این کشور در دریای جنوبی شده است.
 
در پی این ماجرا یک فروند ناو چینی نیز مجبور به هشدار نظامی به طرف آمریکایی و راندن آنان از منطقه شده است.
 
برخی ناظران نسبت به خطر رویارویی دو کشور در دریای جنوبی هشدار داده اند اما "وانک یی" وزیر خارجه چین این هفته گفت که امیدوار است چنین اتفاقی رخ ندهد.
 
"خوا چون اینک" سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به سخنان این هفته وزیر خارجه آمریکا در سفر به ویتنام گفت: آمریکا باید درعملکرد خود دقت داشته و با احتیاط صحبت کند.
 
از کری نقل شده که اگر چین دست به اقدامی یک جانبه در دریای جنوبی بزند آمریکا ساکت نخواهد ماند.
 
ظاهرا ارتش چین خواستار ایجاد یک منطقه شناسایی دفاع هوایی مانند آنچه حدود دو هفته قبل در دریای شرقی ایجاد کرده می باشد اما آمریکا ضمن مخالفت آن را خطرناک دانسته است.
 
سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست که بجای مداخله جویی در منطقه در مسیر صلح و ثبات منطقه گام بردارد.
 
وی همچنین از اعتراضات فیلیپین و ژاپن دو متحد واشنگتن در منطقه نسبت به شکل گیری منطقه شناسایی دفاع هوایی در دریای شرقی انتقاد کرد و گفت که مانیل و توکیو باید ابراز نظرهای "بیهوده و نادرست " خود را متوقف کنند.

کلید واژه ها: چین دریای جنوبی


نظر شما :